۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کارنامه خالی اقتصادی دولت و بازگشت به مسکن مهر با تزریق ۲۶۵۰ میلیارد تومان
کد خبر: ۱۹۶۲۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۸ ساعت: ۱:۱۴ ↗ لینک کوتاه

مصوبه ای با ۲.۵ سال تاخیر؛

کارنامه خالی اقتصادی دولت و بازگشت به مسکن مهر با تزریق ۲۶۵۰ میلیارد تومان

مصوبه دولت برای تکمیل مسکن مهر، اقدام مفیدی است که البته با تاخیری ۲.۵ ساله در دستور کار قرار گرفته است و اگر در همان سال ۹۲ این مبلغ تزریق شده بود، ۳۵۰ هزار نفر از متقاضیان الان در آن واحدها ساکن بودند.

کارنامه خالی اقتصادی دولت و بازگشت به مسکن مهر با تزریق ۲۶۵۰ میلیارد تومان
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، هفته گذشته دولت پس از 2.5 سال هجمه به مسکن مهر، تصمیمات مهمی برای رفع مشکلات واحدهای باقی‌مانده و تکمیل و تحویل 350 هزار واحد مسکونی مهر تا پایان سال جاری به متقاضیان اتخاذ کرد. 

بر اساس تصمیمات دولت، در سال جاری مجموعا 2650 میلیارد تومان اعتبار جدید به مسکن مهر تزریق خواهد شد تا 350 هزار واحد نیمه کاره‌ مسکن مهر، تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شود. 

نکته جالب آن که مصوبه مهم دولت بر اساس  پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اتخاذ شده، نه وزارت راه وشهرسازی.

این مسئله نشان می‌دهد عباس آخوندی وزیر راه که در 2.5 سال اخیر همواره منتقد مسکن مهر بوده، این بار هم قدمی برای تکمیل این طرح برنداشته و بار این مسئولیت به دوش سازمان مدیریت افتاده است. 
 
در هر صورت، مصوبه دولت برای تکمیل مسکن مهر، اقدام مفیدی است که البته با تاخیری 2.5 ساله در دستور کار قرار گرفته است. طبیعتا اگر همین رقم اعتباری که دولت برای تکمیل مسکن مهر تا پایان سال جاری تامین خواهد کرد، در همان سال 92 تزریق شده بود، واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر حداقل 2 سال زودتر تمام شده و 350 هزار نفر از متقاضیان الان در آن واحدها ساکن بودند. 

اما نکته‌ای که در این میان قابل تامل است، تغییر رویکرد دولت نسبت به مسکن مهر است. 

در حالی که در 2.5 سال اخیر مسئولان ارشد دولت روحانی به صراحت از طرح مسکن مهر انتقاد کرده و آن را مزخرف، افتضاح، عامل 40 درصد تورم، پوپولیستی، عامل از ریل خارج شدن اقتصاد کشور، طرحی که 4 دولت بعد را هم گرفتار کرده، قفس‌های انسانی، طرح شهربرانداز، طرحی بر خلاف سیاستهای امام و رهبری، تله سیاسی و .... خوانده‌اند، باید به مردم حق داد که از خود بپرسند چطور شده که با این همه معایبی که برای مسکن مهر شمرده شده، به ناگاه دولت، یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری با تزریق 2650 میلیارد تومان اعتبار تازه برای تکمیل این طرح موافقت می‌کند و وعده تکمیل 350 هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال 95 یعنی چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری را می‌دهد؟ 

اولین پاسخی که به ذهن متبادر می‌شود، دستان خالی دولت در عرصه مسکن است. اکنون با نزدیک شدن به سال پایانی عمر کابینه روحانی، بر همگان مشخص است که دولت در بخش مسکن کاری انجام نداده است. 

حتی طرح مسکن اجتماعی که در همان اوایل به عنوان جایگزین مسکن مهر مطرح و ادعا شد که برخلاف مسکن مهر، یک طرح کاملا کارشناسی و بر مبنای مطالعات جامع است، هنوز روی کاغذ باقی مانده است.

کارنامه خالی دولت یازدهم و بازگشت به مسکن مهر

طرح مسکن اجتماعی به علت نبود عزم اجرایی در وزارت راه، نهایتا به طرح شکست‌خورده روی کاغذ، منتهی شده و به قول معروف، ماجرای مسکن اجتماعی آنقدر لوث شده که مدعیان آن در وزارت راه نیز این روزها از اظهارنظر دوباره درباره آن پرهیز می‌کنند. 

سیاستگذاران مسکن، در کنار طرح شکست‌خورده مسکن اجتماعی، تلاش کردند با تحریک تقاضا از طریق افزایش مبلغ وام خرید مسکن، تکانی به بازار راکد مسکن بدهند، اما به علت نامناسب بودن اقساط وام‌ها با قدرت خرید مردم، تمامی طرح‌های رنگارنگی که در این باره ارائه شد،به علت عدم استقبال مردم، مواجه شد.

حتی گفتاردرمانی‌های مسئولان مسکن دولت، که با ارائه طرح ظاهرا جذاب افزایش وام خرید مسکن، هجمه جدیدی علیه مسکن مهر را هم چاشنی آن می‌کردند، به نتیجه نیانجامید و مردمی که متقاضی مسکن مهر شده بودند، از آن روی برنگرداندند چون آنها برخلاف برخی دولتمردان که با نگاهی سیاسی به مسکن مهر حمله کردند، بر مبنای واقعیات زندگی خود می‌بینند که مسکن مهر تنها راه خانه‌دار شدن است. 

با توجه به این واقعیات، احتمال می‌رود مسئولان دولت که می‌بینند در عرصه مسکن دستشان خالی است، به ناچار با پا گذاشتن بر تمام هجمه‌های سابق به مسکن مهر دوباره به آن روی آورده‌اند.
  
*** 

نمونه‌ای از هجمه‌ها به مسکن مهر :

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان