۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین موسیقی و کنسرت را فساد نمی‌دانیم
کد خبر: ۱۹۶۱۷۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

موسیقی و کنسرت را فساد نمی‌دانیم

استاندار خراسان رضوی گفت: موسیقی و کنسرت را فساد نمی‌دانیم.

موسیقی و کنسرت را فساد نمی‌دانیم

استاندار خراسان رضوی گفت: موسیقی و کنسرت را فساد نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )- منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق برگزاری کنسرت در مشهد هستید، اظهار کرد: ما با قانون جمهوری اسلامی و مسائلی که قانون آن را مجاز دانسته موافقیم، هیچ فرقی میان جوان سبزواری و شاهرودی در برخورداری از فعالیت‌هایی که قانون آن را مجاز دانسته نیست.

وی افزود: ما خدمت همه بزرگواران عرض کردیم که طرفدار فساد نیستیم و موسیقی و کنسرت را فساد نمی‌دانیم، اما مسائلی که می‌تواند در پایان کنسرت‌ها رخ بدهد مثل اختلاط زن و مرد و شوی مدل‌های ناهنجار لباس و آرایش را صلاح نمی‌بینیم و نمی‌پسندیم.

رشیدیان با تاکید بر اینکه برخی موسیقی‌ها را در حد و شان مشهد نمی‌دانیم، تصریح کرد: خراسان رضوی خاستگاه موسیقی مقامی است، موسیقی که در دل فرهنگ و تاریخ استان جا دارد.

رشیدیان یادآور شد: ما به آقایان هم گفتیم که به عنوان اختیار قانونی وقتی به یک کنسرت مجوز می‌دهیم و بعد دستگاه قضایی با اختیاراتش آن را لغو می‌کند سردرگمی میان جوانان ایجاد می‌شود، اگر قانونی است که کنسرت در این استان ممنوع است آن را به ما هم ابلاغ کنند چرا که این بلاتکلیفی و وضعیت دو گانه مناسب نیست.

وقتی کنسرت‌ها لغو شود گروه‌های زیرزمینی فعال می‌شوند

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک مجدد به آیت الله علم الهدی که به عنوان نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی منصوب شدند، اظهار کرد: برخی راجع به اختیارات استاندار که باید در این زمینه پاسخگو باشد صحبت‌هایی کردند، قبل از رحلت آیت الله طبسی مسوولیت شورای فرهنگ عمومی استان با بنده بود اما پس از رحلت ایشان آیت الله علم الهدی فرمودند با توجه به مشغله‌هایی که استاندار دارند مسوولیت شورای فرهنگ عمومی استان را خودشان دنبال می‌کنند.

رشیدیان یادآور شد: در دوره‌ای که مسوولیت شورای فرهنگ عمومی با بنده بود عرض کردیم که بیایید برخی ملاحظاتی را که در عرصه کنسرت وجود دارد به صورت ضابطه در بیاوریم و خود مردم برخی ارزش‌ها را رعایت کنند اما عده‌ای واکنش نشان دادند و رفتند روحانیون را پای این قضیه آوردند که می‌خواهند کنار حرم مطهر رضوی کنسرت برگزار کنند. بنده هم حتی به آیت‌الله علم الهدی نیز گفتم که قائل به برگزاری کنسرت در شعاع چند کیلومتری حرم رضوی نیستیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما به دنبال ایجاد چالش و درگیری نیستیم، خاطرنشان کرد: باید آسیب‌های این مساله را در نظر بگیریم، وقتی کنسرت ها لغو می شود گروه های زیرزمینی موسیقی که حتی اعتقادی به ارزش‌های الهی ما ندارند رشد می‌کنند که این خیلی بد است. برخی کنسرت‌ها نیز در اطراف باغ‌های شهرهای بزرگ برگزار می‌شود که هیچ ارزشی اخلاقی در آن دیده نمی‌شود، پس باید بتوانیم از ظرفیت های قانونی که در این زمینه ایجاد شده استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه جلسات شورای فرهنگ عمومی استان که در حوزه موسیقی تشکیل می‌شد به بن بست رسید، افزود: خیلی از دستگاه‌ها به مخالفت می‌پرداختند و بلافاصله بعد از آن هم در برخی مطبوعات استان هجمه‌ای علیه این مساله صورت می‌گرفت.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های قضایی اختیاراتی دارد که همه موظف هستیم به آن احترام بگذاریم. اگر قاضی می‌تواند حکم بدهد و بر اساس یک جرم جان یک نفر به عنوان قصاص گرفته شود این حقی مشروع و قانونی است، قانون می‌تواند حکم بدهد و قوه مجریه نمی‌تواند اختیار مقام قضایی را سلب کند. اما باید مراقب باشیم به کارگیری اختیارات قانونی موجب سردرگمی مردم نشود.

وی ادامه داد: وقتی یک دستگاه مجاز شده موسیقی اجرا کند و خواننده آن نیز براساس قانون اجازه برگزاری موسیقی زنده را دارد و هیچ محدودیت جغرافیایی نیز برای آنها قائل نشده پس باید تکلیف روشن شود. ما انتظارمان از دستگاه‌های قضایی این است که این تکلیف را روشن کنند و محدوده جغرافیایی برای برگزاری کنسرت‌ها تعیین کنند و یا حتی نحوه موسیقی که می تواند در یک شهر برگزار شود را مشخص کنند، مثلا یا بگویند در خراسان رضوی کنسرت موسیقی نباید برگزار شود یا این نوع موسیقی و کنسرت را می‌توان در این استان برگزار کرد.

فعالیت خانه احزاب در خراسان رضوی

رشیدیان با اشاره به اینکه مثلا در مورد فلسفه برخی علما به آن اعتقاد دارند و برخی به آن اعتقاد ندارد، افزود: اما ما بر اساس نگاه شخص مقام معظم رهبری کشور را اداره می‌کنیم اگر می‌خواهیم ممیزی ایجاد شود باید روشن و شفاف باشد. ما از عملکرد دستگاه‌ها حمایت می کنیم و حامی هیچ تخلفی نیستیم، ولی باید فکری نسبت به حل و فصل این مساله اندیشیده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت خانه احزاب در خراسان رضوی گفت: امیدواریم خانه احزاب را در استان فعال کنیم تا گروه‌های سیاسی بر موضوعات مهمی که رخ می‌دهد بتوانند هم‌اندیشی و با دولت و دستگاه‌های مختلف همکاری کنند.

قرار نیست به تخلفات پدیده چهره‌ای قانونی دهیم

استاندار خراسان رضوی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت شرکت پدیده اظهار کرد: هیات مدیره جدید پدیده انتخاب شدند و پس از انتخاب مدیر عامل اولویت آنها راه‌انداختن چرخ حرکتی این شرکت است تا بتوانند مطالبات مردم را پرداخت کنند.

وی افزود: بعد از تشکیل هیات مدیره جدید انگیزه برای حرکت دوباره شرکت پدیده به وجود آمد و تبلیغات آنان هم شروع شده و از سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی دعوت به همکاری کرده‌اند. ما هم امیدواریم تا کارهای اجرایی پدیده به زودی راه بیفتد و موتور آن به حرکت در بیاید.

رشیدیان همچنین با تاکید بر این که قرار نیست به تخلفات بنیان‌گذاران پدیده چهره‌ای قانونی دهیم، تصریح کرد: ما حداکثر ملاحظات قانونی را که می‌توانستیم انجام دهیم به دلیل اینکه مصالح مردم نیز در این مساله دخیل بود انجام داده‌ایم، اما نمی‌توانیم آینده یک شهر را فدای یک پروژه و شرکت کنیم، وزیر کشور نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده بودند که اگر مصالح مردم نبود باید کل پروژه پدیده را تخریب می‌کردیم.

وی تاکید کرد: تصور ما بر این است که اگر دوستان مدیریت مناسبی داشته باشند و چرخ حرکتی پدیده راه بیافتد می‌توانیم از بن‌بستی که سهامداران در آن هستند خارج شویم، ممکن است برخی بندهای مصوبات 16 بندی شورای شهرسازی نیاز به اصلاح داشته باشد اما بنا به لغو کردن این مصوبات نداریم.

استاندار خراسان رضوی در خصوص موسسه میزان خاطرنشان کرد: بانک صادرات مسئولیت مدیریت اجرایی این کار را پذیرفت اما قبول نکرد تا از سپرده سرمایه گذارانش بدهی‌های این موسسه را پرداخت کنند، البته این مساله شرعا و قانونا هم اقدام درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه طلب موسسه میزان از پدیده هزار میلیارد تومان است، افزود: ما خواهش کردیم تا به جای این که در کوتاه مدت و با فشار این مطالبه پرداخت شود مطالبات میزان با گرفتن برخی از املاک پدیده دریافت شود و پس از به حرکت درآمدن شرکت پدیده بدهی‌های میزان با سودش به آنان پرداخت شود.

91 درصد بدهی‌های میزان توسط بانک صادرات پرداخت شده است

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: بیش از 91 درصد بدهی‌های شهروندان از موسسه منحله میزان توسط بانک صادرات پرداخت شده و درخصوص دریافت مطالبات این موسسه منحله از شرکت پدیده نماینده‌ای از بانک صادرات در هیئت مدیره عضو است که با آغاز فعالیت و فروش املاک بدهی‌های مذکور تسویه خواهد شد.

وی مشهد 2017 را فرصت مغتنمی برای توسعه تعاملات خارج از حوزه دولت‌ها برای افزایش دیپلماسی عمومی بین کشورهای مسلمان دانست و تصریح کرد: در این راستا برنامه‌هایی در سه حوزه عمرانی، فرهنگی و علمی تعریف شده و زمینه برای برگزاری نشست‌های تخصصی وزارت خانه‌ها با کشورهای اسلامی در مشهد مقدس فراهم شده است.

رشیدیان در خصوص انتقادات شورای عالی راه و شهرسازی به شهرداری مشهد اظهار کرد: ما اعتقادی به برخوردهای چالشی در سطح جامعه نداریم، با شهرداری مشهد نیز مشکلی نداریم و اگر مسائلی مطرح می‌شود موضوعاتی است که همه نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنند، تخلف، تخلف است و یک اشتباه به میزان اشتباه بودنش سنجیده می‌شود و باید در مراجع قانونی به آن رسیدگی شود و نباید تشویش اذهان عمومی صورت بگیرد، ما اخیرا نشستی با شهرداری داشتیم و مباحثی از جمله رونق ساخت و ساز در مشهد در این جلسه مطرح شد.

وی ادامه داد: اگر ساخت و ساز در مشهد رونق ندارد به دلیل قیمت تمام شده بالاست که اقبال سرمایه‌گذاران را کاهش داده، باید با کاهش هزینه‌های تمام شده و تحریک بازار خرید مسکن این ظرفیت را ایجاد کنیم که سرمایه‌گذاری در این عرصه ورود پیدا کنند.

استاندار خراسان رضوی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بازنگری در طرح بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی گفت: این مساله از بحث‌های جدی بود که از دهه 70 شروع شد، موضوعات مختلفی در این باره مطرح و نشستهای مختلفی در رابطه با آن برگزار شده است، ما اخیرا نیز با تولیت آستان قدس رضوی نیز دیدار داشتیم و ایشان نسبت به این حوزه نگرانی داشتند و برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

برای اعمال قانون نیازی به پنهان‌کاری نداریم

رشیدیان خاطرنشان کرد: باید پیوستگی میان هسته کانونی که حرم مطهر رضوی است و هسته پیرامونی اطراف حرم وجود داشته باشد، برای این مساله نیز کارگروه‌هایی تشکیل شد تا اطراف حرم در محاصره هتل‌ها و پاساژها قرار نگیرد. البته در نشست اخیری که با حضور استانداران سراسر کشور در مشهد برگزار شد قرار شد تا از ظرفیت سایر استانها نیز در این راستا بهره ببریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سطح شهر مشهد در ایام ماه مبارک رمضان گشت نامحسوس جهت مقابله با روزه‌خواری علنی فعالیت خواهد کرد یا نه، گفت: بعضی از مسائل براساس قانون جرم است و ضابطین قوه قضائیه ملزم هستند تا با مجرم برخورد کنند، مثل روزه‌خواری علنی که از هیچ کس پذیرفته نیست و اگر کسی علنا روزه‌خواری کند توسط قوه قضائیه با او برخورد می‌شود

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در مساله عفاف و حجاب نیز همین گونه است اگر کسی در این راستا تخلف می‌کند براساس قانون با او برخورد خواهد شد، برای اعمال قانون هم نیازی به پنهان‌کاری نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش میزان بارش‌های استان خراسان رضوی در سال زراعی 95 را 219 میلی متر دانست و گفت: این میزان نسبت به بلند مدت چهار و در مقایسه با سال زراعی گذشته 9.7 درصد افزایش داشته است.

رشیدیان ادامه داد: میزان روان آبهای استان 46.98 بوده که نسبت به بلندمدت کاهش داشته و حجم آب ذخیره استان 531 میلیون مترمکعب است و 34.3 درصد از ظرفیت سدها را پر کرده که نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با مصرف بهینه آب و بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری می‌توان تا حدود زیادی در مصرف آب صرفه جویی کرد، اظهار کرد: طرح‌های انتقال آب از کشورهای همسایه، دریای عمان و هزار مسجد جزء راهکارهای ثانویه تامین آب می‌باشد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان