۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۶ عامل مهم برای تقویت تولید ملی/ اینکه برای مقابله با رکود به دنبال رفع تحریم‌ها بودند یک توهم بود
کد خبر: ۱۹۶۱۱۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

۶ عامل مهم برای تقویت تولید ملی/ اینکه برای مقابله با رکود به دنبال رفع تحریم‌ها بودند یک توهم بود

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه در بحث تقویت تولید ملی ۶ عامل مورد نیاز است، گفت: اینکه دولت برای مقابله با رکود صرفا به دنبال رفع تحریم‌ها بود نوعی توهم و نگاهی به سراب دوردست به شمار می‌رفت.

۶ عامل مهم برای تقویت تولید ملی/ اینکه برای مقابله با رکود به دنبال رفع تحریم‌ها بودند یک توهم بود

حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری صبح قزوین ، با بیان اینکه مسئله رکود و اشتغال روی دوم سکه تولید است، گفت: تا زمانی که تولید ملی تقویت نشود در رابطه با رکود و اشتغال اتفاقی نمی‌افتد.

وی با اشاره به ضرورت حساسیت نمایندگان به بحث رکود و اشتغال، اظهار داشت: در همین چند هفته آینده لایحه برنامه ششم پیگیری می‌شود و در مقابله با رکود و اشتغال مؤثر باشد اما آنچه توسط دولت تحت عنوان لایحه احکام مورد نیاز برای برنامه ششم مطرح شده است امکانات کافی برای تولید ملی را در نظر نگرفته و لایحه آن نیز لایحه برنامه ششم نیست بلکه یک سری احکام است.

عبدالملکی افزود: دولت می‌خواهد بر اساس احکامی که به مجلس داده است لایحه برنامه ششم را تدوین کند و این کار نوعی بدعت است که اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند کار مؤثری صورت دهند باید از دولت بخواهند لایحه جدید ارائه کند و این احکام را به عنوان لایحه برنامه ششم نپذیرند.

وی با بیان اینکه در بحث تقویت تولید ملی 6 عامل مورد نیاز است، گفت: اینکه صرفا به دنبال رفع تحریم‌ها بودند نوعی توهم و نگاهی به سراب دوردست بود که البته کارشناسان اقتصادی این مسئله را مطرح کردند که اتفاق خاصی نمی‌افتد زیرا باید برنامه مشخصی اعلام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بحث بازار را نخستین عامل تقویت تولید ملی عنوان کرد و گفت: کنترل واردات و توجه به صادرات بحث بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تامین منابع مالی و برنامه‌ریزی دومین عامل تقویت تولید ملی است، گفت: اصلاح نظام بانکی بازطراحی بازار سرمایه به نحوی که سرمایه‌های خرد وکلان کشور روانه تولید شود بسیار مهم است.

عبدالملکی گفت:‌ نیروی کار که برای توسعه توان کارآفرینی ایجاد کند عامل سوم تقویت تولید ملی است و تامین منابع اولیه و تکمیل زنجیره ارزش افزوده چهارمین عامل است که کمتر به آن توجه شده است.

وی تقویت دانش و فناوری را پنجمین عامل تولید ملی دانست وگفت: وارد کردن جریان تولید علم به عرصه اقتصاد و ثروت‌آفرینی باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: تقویت فرهنگ تولید نیز عامل ششم تولیدملی است که مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و بستن کانال‌های فساد و رانت‌خواری در این بحث قرار می‌گیرد که در هیچ کدام از برنامه‌های دولت چه در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و چه احکام ارائه شده برای برنامه ششم توسعه به این مسئله پرداخته نشده است.

وی گفت: دولت اگر می‌خواهد کاری صورت گیرد باید به این مسائل توجه کند. نمایندگان مجلس نیز باید این مسئله را از دولت مطالبه کنند تا در بررسی لوایح و طرح‌ها این مسائل به صورت جدی مطرح شود.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان