۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین روزه‌داران از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کنند
کد خبر: ۱۹۶۰۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۷ ساعت: ۱۴:۵۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس تغذیه:

روزه‌داران از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کنند

فاطمه کریمی با اشاره به افزایش چربی خون در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در ماه رمضان باید از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کرد.

روزه‌داران از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کنند

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ فاطمه کریمی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت و درمان شهر آبیک اظهار داشت: ماه رمضان فرصتی بزرگ برای بازگشت به سبک زندگی سالم و متعادل به شمار می‌رود، که انتخاب روش‌های تغذیه‌ای مناسب در این ماه می‌تواند با تامین بیشتر سلامت، انسان را برای بهره‌گیری کامل‌تر از برکات ماه مبارک یاری کند.

وی با اشاره به اینکه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع معنوی، فیزیکی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، ضمن اینکه باید رعایت نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست، بلکه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است، افزود: روزه‌داری در کنار استفاده از برنامه صحیح غذایی می‌تواند باعث کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مزمن شده و سلامتی را به ارمغان بیاورد.

کریمی یادآور شد: رعایت اصل تنوع استفاده از همه گروه‌های غذایی و تعادل و به اندازه نیاز خوردن از اصول مهم و کلی تغذیه در این ماه می باشد و بهترین حالت غذا خوردن در این ماه استفاده از ۴ وعده می‌باشد: افطار وشام سبک باشد و شام زود مصرف شود تا معده فرصت هضم و خالی شدن برای سحر را داشته باشد، بعد از شام میان وعده مانند میوه یا شیر، سحر، البته افراد چاق جهت کنترل و کاهش وزن می‌توانند وعده شام را حذف کنند.

این کارشناس متذکر شد: خیلی‌ها فکر می‌کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی وپرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند. بد نیست بدانید مصرف موادغذایی پرچربی موجب تشنگی شدید می‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: بعضی‌ها هم مصرف مواد قندی و شیرینی را ترجیح می‌دهند درحالی که باید بدانند مصرف مواد قندی به مقدارزیاد، در هنگام سحر، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می‌شود. با توجه به اینکه هورمون انسولین موجب کاهش قندخون می‌شود این افراد خیلی سریع‌تر احساس گرسنگی و ضعف خواهند کرد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت و درمان شهر آبیک ادامه داد: توصیه می‌شود در وعده سحری از غذای کم چرب، مواد غذایی پرفیبر مثل میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید که منبع سرشاری از فیبر هستند. موادغذایی پرفیبر آب زیادی درخود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض می‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر فیبرها سرعت حرکت موادغذایی را کاهش می‌دهند و در نتیجه احساس گرسنگی دیرتر سراغتان می‌آید. مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود.

این کارشناس بیان داشت: بسیاری از افراد طی این ماه به لحاظ تغذیه دچار بدخوری و یا پُرخوری شده و در تغذیه افراط می‌کنند به گونه‌ای که ممکن است، حتی وزن فردی کاهش یافته، اما میزان چربی خونش افزایش یابد، بنابراین علت اصلی این مشکلات افراط در مصرف شیرینی‌جات است چون شیرینی‌جات، مواد قندی و چربی‌ها، به راحتی سلامت مصرف‌کنندگان را با خطر مواجه می‌کند.

کریمی در پایان تصریح کرد: باید از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کرده به شدت خودداری کرد، چون برخلاف آنچه که مردم گمان می‌کنند که طی ماه رمضان به واسطه روزه گرفتن وزن افراد کم می‌شود و همچنین افرادی که دچار چربی خون بالا هستند، چربی خون آن‌ها کاهش می‌یابد، در بسیاری از موارد مشاهده شده که پس از ماه رمضان نه تنها باعث کاهش وزن نشده، بلکه موجب افزایش وزن و چربی هم می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان