۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نمایندگان استان قزوین برای عضویت در کدام کمیسیون درخواست دادند؟/ بی‌رغبتی نمایندگان مجلس به کالای لوکسی به نام فرهنگ
کد خبر: ۱۹۵۸۲۷ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۷ ساعت: ۱۰:۱۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

نمایندگان استان قزوین برای عضویت در کدام کمیسیون درخواست دادند؟/ بی‌رغبتی نمایندگان مجلس به کالای لوکسی به نام فرهنگ

با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب که سال‌هاست از وضعیت اسف بار حوزه فرهنگ داد سخن داده‌اند، اما مشاهده می‌شود که در مجلس دهم فقط ۴ نفر برای حضور در کمیسیون فرهنگی درخواست می‌دهند.

نمایندگان استان قزوین برای عضویت در کدام کمیسیون درخواست دادند؟/ بی‌رغبتی نمایندگان مجلس به کالای لوکسی به نام فرهنگ
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ؛---- لیلا امیری.

روز گذشته(یکشنبه) شانزدهم خردادماه لیست درخواست‌های نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های 23 نفره مجلس منتشر شد که در آن، اسامی 4 نفر نماینده استان قزوین نیز به چشم می‌خورد.
شعبات 15 گانه مجلس شورای اسلامی گزارش اولیه خود درباره اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس را تهیه و تدوین کردند.
نمایندگان براساس اولویت بندی خود به عضویت کمیسیون‌های تخصصی درآمده‌اند؛ البته کمیسیون‌هایی که اعضایشان بیش از 23 نفر ظرفیت کمیسیون هستند در جلسه بعدی شعب، اعضای مازاد به کمیسیون‌هایی با درخواست عضویت کمتر منتقل می‌شوند.
در این بین نمایندگان استان قزوین به ترتیب در کمیسیون‌های صنایع و معادن و امنیت ملی و اصل 90 ثبت نام کردند.
روح الله بابایی صالح نماینده مردم آوج و بوئین زهرا، در کمیسیون صنایع ومعادن مجلس
سید حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در کمیسیون صنایع ومعادن مجلس
بهمن طاهرخانی، نماینده مردم تاکستان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
داود محمدی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در کمیسیون اصل نود مجلس


چند نکته درباره نوع درخواست‌های نمایندگان مجلس قابل توجه است.
ابتدا اینکه با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب که سال‌هاست از وضعیت اسف بار حوزه فرهنگ داد سخن داده‌اند، اما مشاهده می‌شود که در مجلس دهم فقط 4 نفر برای حضور در کمیسیون فرهنگی درخواست می‌دهند، این نوع نگاه با کدام یک از مطالبات رهبری که معتقدند یک نوع ولنگاری فرهنگی در کشور وجود دارد، مطابقت دارد؟
از سوی دیگر چرا در استان قزوین هیچکدام از نمایندگان منتخب مردم حاضر نشدند در حوزه فرهنگ در راستای پاسخگویی به مطالبات رهبری که اولویت مهم مجلس دهم را فرهنگ اسلامی واقتصاد مقاومتی بیان کردند، قدم بردارند؟ آیا استان قزوین با پیشینه هزار ساله فرهنگی نیازمند حضور یک نماینده از استان برای رونق بخشی به حوزه فرهنگ در مجلس نبود؟
چرا دغدغه‌ای در بین مسئولین نسبت به فرهنگ وجود ندارد و یا اگر وجود دارد همیشه در اولویت دوم است؟
عده‌ای معتقدند کمیسیون فرهنگی به واسطه کمبود لابی برای نمایندگان همیشه با استقبال کمی روبرو می‌شود و کمیسیون‌های صنایع و بودجه و امنیت ملی به دلیل وجود سفرهای خارجی در نگاه نمایندگان مردم باارزش‌تر جلوه می‌کند.
نکته دیگر اینکه چرا هیچ کدام از نمایندگان استان قزوین برای در کمیسیون بودجه درخواست نداده‌اند؟ در صورتی که یکی از شعارهای مهم دوران تبلیغات انتخابات مجلس دهم تلاش برای افزایش ردیف بودجه استان قزوین بود.


اکبر اسکندری نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین درباره استقبال کم نمایندگان مجلس از کمیسیون فرهنگی معتقد است: متاسفانه چند نکته در این موضوع قابل توجه است، ابتدا اینکه این نمایندگان خود را با حوزه تحصیلاتی خود محک می‌زنند.
وی ادامه می‌دهد: خانم زرآبادی علی‌رغم اینکه خودم درخواست کرده بودم در کمیسیون فرهنگی ثبت نام کند، اما در کمیسیون صنعت به واسطه رشته دانشگاهی خود تمایل نشان دادند یا آقای محمدی برای کمیسیون اصل 90 ثبت نام کردند.
این مسئول با بیان اینکه متاسفانه به فرهنگ به مانند کالای لوکس نگاه می‌شود، اذعان می‌کند: ما تعریف دقیق و مشخصی از فرهنگ و اجرای آن در کشور نداریم، همچنین مشخص نیست متولی امر فرهنگ کدام نهاد است.
وی اضافه می‌کند: در استانداری قزوین به صورت هفتگی و ماهانه جلسات فرهنگی برگزار می‌شود اما آقای استاندار نمی‌داند که به کدام نهاد و دستگاه بگوید مسئول هماهنگی امر فرهنگ کدام یک از شماها هستید.
اسکندری نژاد با انتقاد از اینکه هنوز مسئولین ما به این باور نرسیده‌اند که عامل حل مشکلات اساسی و زیربنایی کشور توجه به فرهنگ است، عنوان می‌کند: باید به این باور رسید که تا زمانی که حوزه فرهنگ در کشور اصلاح نشود هیچکدام از مشکلات حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی هم حل نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد: همه دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی باید برای رونق بخش فرهنگ باهم وارد میدان شوند و عمل به منویات رهبری نیازمند یک کار جهادی قوی است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان