۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین حداقل ۷۰ درصد آلودگی هوای شیراز مربوط به خودروها است
کد خبر: ۱۹۵۴۷۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

حداقل ۷۰ درصد آلودگی هوای شیراز مربوط به خودروها است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، با بیان اینکه زباله به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی است، از اجرایی شدن برنامه راه‌اندازی دو سایت جامع دفع پسماندهای صنعتی در فارس خبر داد.

حداقل ۷۰ درصد آلودگی هوای شیراز مربوط به خودروها است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، با بیان اینکه زباله به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی است، از اجرایی شدن برنامه راه‌اندازی دو سایت جامع دفع پسماندهای صنعتی در فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه فارس، دکتر حمزه ولوی، یکشنبه 16 خرداد در کنفرانس خبری که به‌مناسبت هفته محیط‌زیست برگزار شد، ضمن اشاره به نام‌گذاری و برنامه‌های این هفته، گفت: چالش زباله امروز در تمام شهرستان‌های فارس وجود دارد اما در نقاط و بخش‌هایی مشهود و تاثیرگذارتر است.

او با تصریح اینکه امسال، نیرو و توان بیشتری در بحث مدیریت پسماند متمرکز می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال سایت دفع پسماند ویژه صنعتی قادرآباد و خنج در استان فارس مجوز راه‌اندازی داده شده است که امیدواریم تا پایان سال شاهد فعال شدن هر دو سایت باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس یادآور شد که در این استان سالانه 28 هزارتن ضایعات صنعتی تولید می‌شود که ساماندهی کار جمع‌آوری و دفع بهداشتی آنها، یک ضرورت محسوب می‌شود.

ولوی یکی از معضلات جدی محیط زیست را پسماندهای بین‌راهی خصوصا در مناطق گردشگری استان فارس برشمرد و گفت: اگرچه حفاظت محیط زیست در ارتباط با جمع‌آوری و دفع زباله‌ها مسئولیتی ندارد اما با توجه به تصویب و ابلاغ طرح جامع مدیریت پسماند در استانداری فارس، نظارت بهتری در این بخش اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه کمبود آب، دومین چالش جدی محیط‌زیست در استان فارس به‌شمار می‌رود، گفت: اولویت اصلی در بحث تامین آب، اول شرب، دوم محیط زیست و پس از آن صنعت و کشاورزی بوده است اما با توجه به مشکل بیکاری و اشتغال، هنوز هم حتی در حوزه‌های بحرانی، بخش‌های صنعت و کشاورزی اولویت‌دار است.

وی با تصریح اینکه همچنان در حوزه‌های بحرانی نظیر داراب، خرم‌بید، کازرون و زرین‌دشت و ... اختصاص منابع آب به بخش‌های کشاورزی و صنعت، اولویت دارد، گفت: علی‌رغم آنکه به واسطه بحران آب باید چاه‌های غیرمجاز و حتی مجاز آب مسدود و برداشت از منابع زیرزمینی ممنوع شود اما به‌جهت مشکلات ناشی از بیکاری، مجبورمان می‌کند که برداشت ادامه داشته باشد.

ولوی آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی را یکی دیگر از بحران‌های استان فارس برشمرد و با بیان اینکه گاهی آتش‌سوزی‌ها تعمدی است، لزوم آگاهی بخشی به مردم در خصوص حفظ محیط زیست طبیعی را عاملی بازدارنده برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس البته همکاری تمام دستگاه‌ها خصوصا دستگاه قضایی را در کاهش میزان آتش‌سوزی‌ها و مقابله با اخلال‌گران زیست‌محیطی، بسیار موثر دانست و از مسئولان دادگستری استان فارس قدردانی کرد.

به گفته ولوی، آلودگی هوا دیگر چالش زیست‌محیطی موجود است و علی‌رغم آنکه در بحث آلودگی هوا، کلان‌شهر شیراز وضعیت مناسب‌تری نسبت به سایر کلان‌شهرهای کشور دارد، باید در این موضوع به‌شکل جدی و برنامه‌ریزی شده ورود کرد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان شیراز یکی از صنایع مشکل‌زا محسوب می‌شود، گفت: البته این کارخانه در سال‌هایی احداث شد که آن نقطه مسکونی نبود اما در سال‌های بعد قرار شد با احداث کارخانه سیمان نو در دشت موک فیروزآباد، کارخانه سیمان شیراز تعطیل شود که نشد.

ولوی ادامه روند احداث کارخانه جدید سیمان در محور خرامه را یادآور و متذکر شد: این کارخانه اکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان سال 97 به بهره‌برداری رسیده و به شکل کامل کارخانه سیمان شیراز منتقل شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با تصریح اینکه کارخانه پشم‌شیشه شیراز باید تا شهریورماه امسال تعطیل شود، گفت: کارخانه روغن‌نباتی شیراز با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته، به‌عنوان یک صنعت آلاینده محسوب نمی‌شود اما یک صنعت مزاحم شهری است.

ولوی با تاکید براینکه برنامه انتقال کارخانه روغن‌نباتی شیراز علی‌رغم تصویب، به‌کندی پیش می‌رود، افزود: هیچ پارامتری دال بر آلوده بودن کارخانه روغن‌نباتی شیراز وجود ندارد اما این صنعت همچنان یک صنعت مزاحم شهری است و براساس ماده 25 قانون شهرداری‌ها باید از شیراز خارج شود. اداره کل حفاظت محیط‌زیست هم در این موضوع با شهرداری همکاری خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، با تصریح اینکه 70 درصد آلودگی شهر شیراز به خاطر تردد خودروهای فرسوده اعم از شخصی و عمومی است، گفت: در شیراز متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای کاهش تردد خودروهای خصوصی وجود ندارد.

ولوی با بیان اینکه از مهرماه سال 93 گازوئیل عرضه شده در شیراز براساس استاندارد یورو چهار بوده است،‌ گفت: قرار بود از مهرماه 94 عرضه بنزین یورو چهار درشیراز انجام شود که در مقطعی اجرا نشد اما بعد از پیگیری‌ها، با همکاری دستگاه‌های ذیربط زمینه برای عرضه یک میلیون و 500 هزارلیتر بنزین یورو چهار فراهم شده است.

وی با تاکید براینکه تلاش‌ها برای عرضه این فرآورده در تمام پمپ بنزین‌های واقع در 60 کیلومتری شیراز نیز انجام شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تحقق کامل این مهم، بتوانیم گامی در کاهش آلاینده‌های هوا برداریم.

ولوی با بیان اینکه سهم صنعت در آلودگی هوای شیراز بسیار اندک است، 10 تا 20 درصد از کل آلودگی‌های هوای شیراز منشاء خانگی و تجاری دارد.

او اضافه کرد: در شیراز تنها یک هفته تا 10 روز شاهد بروز پدیده ریزگردها با منشاء خارجی بوده‌ایم که در این ارتباط کار زیادی از دست ما ساخته نیست و البته ریزگردها کانون داخلی هم در استان دارد اما این کانون‌ها ریزگردهایی با قطر بیش از دو و پنج میلی‌متر تولید می‌کنند که به سرعت فرو نشست کرده و به دلیل حجم و وزن بالا به ارتفاع بالا منتقل نمی‌شوند.

ولوی همچنین با تاکید براینکه هنوز مجوز سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احداث سد تنگ‌سرخ صادر نشده است،‌گفت: براساس قانون مجوز هر سازه آبی نیازمند کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه با قبول اینکه کارخانه پتروشیمی مرودشت حجم بالایی از آلاینده شامل گازهای NOX را وارد اتمسفر می‌کند، خاطرنشان کرد: اوایل سال 94 پرونده‌ای در این خصوص تنظیم و برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.

ولوی گفت: این پرونده هنوز مفتوح است و مقام قضایی حکمی در خصوص آن صادر نکرده، اما حفاظت محیط زیست براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی طرح دعوی کرده و خواستار تعطیلی بعضی از بخش‌های این واحد صنعتی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: نمی‌توان با قاطعیت اعلام کرد که علت بروز بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان، فعالیت پتروشیمی مرودشت و آلاینده‌های تولید شده توسط این مرکز صنعتی است.

به گزارش صبح قزوین ، روز 15 خردادماه، به‌عنوان روز حفاظت محیط زیست نام‌گذاری شده و همه ساله یک هفته از 15 تا 21 خردادماه، به‌عنوان هفته حفاظت محیط زیست، در ایران برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان