۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اكسيژن به جای تنباكو در قليان های جديد/ ۸ هزار مرکز توزیع قلیان و دخانیات پلمپ شد.
کد خبر: ۱۹۵۴۳۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اكسيژن به جای تنباكو در قليان های جديد/ ۸ هزار مرکز توزیع قلیان و دخانیات پلمپ شد.

برنامه امسال ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات جای‌گذاری گل درون قلیان‌ها است.

اكسيژن به جای تنباكو در قليان های جديد/ ۸ هزار مرکز توزیع قلیان و دخانیات پلمپ شد.
اكسيژن به جاي تنباكو در قليان های جديدبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در دهمین نشست ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات که هم‌اکنون با حضور وزیر آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، فرمانده نیروی انتظامی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که هم‌اکنون در دفتر ریاست این وزارتخانه در حال برگزاری است، گفت: طبق برنامه مصوب ستاد به منظور کنترل مصرف قلیان و جلوگیری از استعمال قلیان، از این پس با اجرای برنامه‌ی کشوری، گل‌های زینتی جایگزین دود و تنباکو در قلیان‎ها می‌شود که با این حرکت نمادین و موثر به جای دود، مواد مضر گل و گیاه که نماد تنفس، اکسیژن و نفسی تازه و سالم است در شیشه‌های آن قرار می گیرد. 

وی همچنین با اشاره به گزارشی اجمالی از زمان برپایی نهمین نشست ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات که در شهریور ماه 93 برگزار شد، افزود: طبق آن جلسه 6 برنامه تصویب شد و شش هزار و 800 ساعت جلسه دیگر برگزار و هزار و 150 ساعت نیز اقدامات و جلسات مربوط به افزایش مالیات بر قیمت دخانیات انجام گرفت. 

سیاری در پایان یادآور شد: با استقبال فراگیر ورزشکاران و پیشکسوتان عرصه هنر و رسانه در خصوص قلیان ها را گلدان کنیم، شاهد کاهش چشمگیر میزان مراجعات به قلیان هستیم و به همین علت این طرح نمادین امسال نیز به انجام می رسد.

هزار مرکز توزیع قلیان و دخانیات پلمپ شد
سیاری معاون بهداشت در ادامه در جمع خبرنگاران با اشاره به 6 مصوبه اجرایی جلسه دهم گفت: طبق این جلسه همه مکان‌های توزیع و فروش دخانیات علی‌الخصوص قلیان به کمک وزارت بهداشت و همچنین نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های اجرایی پلمپ می‌شود.

وی با اشاره به مراکز توزیع دخانیات که تا کنون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، افزود: براساس اقدامات مربوط به اولین مرحله اجرای برخورد با مراکز متخلف تا کنون بیش از 8 هزار مرکز توزیع‌کننده دخانیات و قلیان که بدون مجوز و پروانه اقدام به فروش قلیان می‌کردند به همت وزارت بهداشت و با پیگیری های نیرو انتظامی و دتشگاه‌های نظارتی پلمپ شده‌اند.

سیاری همچنین در ادامه با اشاره به نتیجه تأمل‌برانگیز آزمایش‌های انجام شده روی تنباکوها گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 80 درصد مواد موجود در تنباکوها را فلزات سنگین، بنزن، انواع حشره‌کش‌ها تشکیل می‌دهند و به همین علت ظرف 3 تا 5 سال فردی که  به طور مداوم قلیان  مصرف می کند دچار سرطان خون می‌شود. از سوی دیگر علاوه بر پلمپ مراکز بدون مجوز توزیع‌کننده قلیان مصرف و استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع شده و اجرای آن نیازمند اهتمام ویژه همه دستگاه‌های موجود است.


انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان