۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین محرومیت‌زدایی اولویت اول شهرداری تهران
کد خبر: ۱۹۵۴۲۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۶ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

محرومیت‌زدایی اولویت اول شهرداری تهران

شهردار تهران گفت: بحث فقرا و محرومیت‌زدایی در اولویت کاری شهرداری تهران قرار دارد.

محرومیت‌زدایی اولویت اول شهرداری تهران

شهردار تهران گفت: بحث فقرا و محرومیت‌زدایی در اولویت کاری شهرداری تهران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار شهری صبح قزوین ( صبح قزوین )، دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در نشست صمیمی با اساتید و نخبگان قرآنی و افتتاحیه نمایشگاه شمیم وحی که در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، ابراز داشت: اگر خون مطهر شهدا، ایثارگری جانبازان، سختی‌ها و مشقت‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس و همچنین مجاهدت‌های حضرت امام (ره) نبود، قطعا چنین فضایی برای ما فراهم نمی‌شد.

وی تاکید کرد: با همه فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی که در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی داریم، اما این نعمت بزرگی است که امروز در سایه نظامی اسلامی زندگی می‌کنیم که در راس آن یک فقیه مجتهد جامع الشرایط قرار دارد.

شهردار تهران ابراز داشت: بعد از ایثارگری و مجاهدت ایثارگران، این فضای قرآنی کشور از روخوانی قرآن تا پایه‌گذاری جامعه قرآنی و تدبر و تفکر در اندیشه قرآنی را مدیون شخص مقام معظم رهبری هستیم. ایشان از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک روحانی برجسته و مبارز در مشهد تلاش خود را برای اساس فرهنگ قرآنی به کار بسته و در بعد از پیروزی انقلاب نیز همه جا علم ترویج فرهنگ قرآنی را به دست داشته‌اند.

قالیباف ابراز داشت: ما در شهرداری تهران سه موضوع قرآن، نماز و اذان را در راس تمامی فعالیت‌های فرهنگی خود قرار داده‌ایم و این سه موضوع باید در تمامی کارهای ما تبلور داشته باشد؛ هر کجا که این سه موضوع اتفاق نیفتد ضعف مدیریتی ما بوده و شاید در بعضی موارد بیش از این نیز در توان ما نبوده است، اما این موارد رویکردهای اصلی ما به شمار می‌رود. در کنار این موضوع همواره تلاش کرده‌ایم تا از بحث مسجد محوری، تفکر مسجدی و رویکرد خانواده محوری غفلت نکرده و آن را به فراموشی نسپاریم.

وی تصریح کرد: موضوعات معنایی و حوزه‌های پشتیبانی، برنامه‌ای و ابزاری این کار در شورای عالی قرآنی مطرح خواهد شد و در نهایت به هر جمع بندی که در شورای عالی قرآنی برسیم، از دید من مصوب است تا در همه ارکان شهرداری تهران جاری و ساری شود. در کنار این موضوع باید توجه داشته باشیم که گاهی تغییر نگرش‌ها و روش‌ها می‌تواند ما را پیش برد و به بخشی از مشکلات فائق آییم.

شهردار تهران ابراز داشت: وقتی به تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف نگاه می‌کنیم، ممکن است فکر کنیم که تمدن‌ها و فرهنگ‌های غیر اسلامی، دین را انکار می‌کنند و این را یک خطر بزرگ بدانیم. البته این یک خطر به شمار می رود اما امروز انکار دین خطر اصلی برای ما نیست، چرا که این کار شفاف است و مواضع ما نیز روشن است؛ همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند اگر آمریکا در مقابل دین ما بایستد، ما در مقابل همه دنیای آن‌ها می‌ایستیم.

وی افزود: نگرانی ما از جایی است که افکار و خرده فرهنگ‌هایی تحت تاثیر همان‌هایی که دین را انکار می‌کنند، تلاش کنند تا دین و باورهای دینی را از زندگی اجتماعی ما دور کرده و حتی دین را به یک امر شخصی تبدیل کنند.

قالیباف ادامه داد: در دوران دفاع مقدس فرصت محدودی برای حضور در مشهد داشتم و در این زمان بسیار محدود به دیدار دوستان جانباز و خانواده‌های شهدا می‌رفتم؛ گاهی از پدر شهدا و رزمندگان می شنیدیم که به ما می گفتند شما با این بچه ها در جبهه چه کار می کنید؟ همه این‌هایی که به جنگ و جبهه آمدند نماز شب خوان و حافظ قرآن نبودند و حتی شاید بعضی از آنها پیش از حضور در جبهه چندان بچه‌های خوش نامی هم نبودند، اما حتما دل پاکی داشتند.

شهردار تهران ابراز داشت: ما این را فهمیدیم که اگر فضای حاکم بر هر محیطی فضای قرآنی و الهی شد و آن عمل هم یک حرکت الهی بود، خود این محیط آدم‌ها را تربیت می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، ابراز داشت: خداوند فرموده است این پایدارترین سبک زندگی است و اگر انسانی می خواهد به موفقیت برسد باید به هر آنچه که در قرآن است، عمل کند از این رو باید فضا را فضای قرآنی کنیم.

قالیباف تصریح کرد: یک بخشی از فضای قرآنی، قرائت قرآن در محافل است، اما این همه فرهنگ قرآنی نیست، بلکه آغاز راهی است که می خواهد ما را به فضای عملی در حوزه قرآن برساند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: روزی که ظلمی در کشور اتفاق افتاد و طاغوت در این کشور مستقر شد، امام خمینی (ره) یک تنه ایستاد و به فرهنگ قرآنی عمل کرد؛ در این مسیر نیز امام (ره) جز برای خدا حرفی نزد و جز برای خدا گامی بر نداشت.

وی افزود: بسیاری از بزرگان در قم به امام (ره) فرمودند شما با کدام سرباز و امکانات می‌خواهید در مقابل شاه تا بن دندان مسلح مبارزه کنید؟ با این وجود امام به فرهنگ قرآنی عمل کردند و به این موضوع ایمان داشتند که باید فردی و جمعی در مقابل ظلم مقابله کرد. در نتیجه سال‌ها بعد امام به کشور برگشت و طاغوت از میان رفت.

شهردار تهران ادامه داد: وقتی دشمن به این کشور حمله کرد، فرهنگ قرآنی گفت باید در مقابل ظالم، مجاهدت کرد. کل تعداد نفراتی که به جبهه رفتند زیر دو میلیون نفر بودیم ولی وقتی به فرمان الهی و فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) عمل کردیم، این عزت و پیروزی آفریده شد.

وی خاطر نشان کرد: بعضی از افراد به ما می گفتند که بعد از فتح خرمشهر، باید قطعنامه را می‌پذیرفتید و صلح می کردید، این در حالی است که در آن زمان قطع نامه ای مطرح نبود و امام (ره) نیز فرمودند نباید در جنگ تردید کرد. حتی بعد از جنگ همه به ما می گفتند که صدام با قدرت بیشتری باقی مانده است، اما در نهایت خدا به وعده خود عمل کرد؛ همچنانکه به ما عزت داد و صدام با آن خفت رفت تا راه قدس از کربلا بگذرد. همچنین خداوند 5 + 1 را پای میز مذاکره نشاند و وزیر خارجه آمریکا مذاکره چندین ساعته‌ای کرد که در تاریخ جنگ جهانی اول و دوم هم بی سابقه بوده است.

قالیباف ادامه داد: اگر به قصص و تاریخ قرآنی نگاه کنیم، وعده الهی را در زندگی خود می بینیم تا بدانیم اگر به قرآن و فرهنگ اهل بیت عمل کنیم موفقیت ما نیز تضمین شده خواهد بود.

شهردار تهران گفت: اگر در حوزه اقتصادی، بانک ها و زندگی ما ربا و در روابط اجتماعی ما نیز ریا وجود دارد، نباید به دنبال برکت باشیم. در این میان نگوییم که طرح اقتصادی ما اینگونه است و سرمایه گذاری خارجی انجام می دهیم؛ این در جای خود قرار دارد و نباید درب دنیا را به روی خودمان ببندیم اما بعد از آن باید ربا را برچینیم و سپس ببینیم آیا در زندگی ما برکت وجود دارد یا خیر؟

وی با بیان اینکه بعد از 15 خرداد در هر کجا که به فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) عمل کردیم، به پیروزی رسیدیم، تصریح کرد: امروز مشکل اصلی ما آن نیست که برای ترویج فرهنگ قرآنی مکان نداریم، البته شهرداری تهران نیز باید برای حل مشکل جلسات و موسسات قرآنی تلاش کند؛ چرا که اگر این کار را نکنیم، ظلم کرده‌ایم. بنابراین حتما باید خانه فرهنگ و عترت وجود داشته باشد و بخشی از هزینه‌های شهرداری تهران با جوهره کارهای فرهنگی و با محوریت فرهنگ قرآن و عترت صورت گیرد.

شهردار تهران افزود: ما توفیق داریم که قرآن را با بهترین هنر، زیبایی و به بهترین شکل ممکن می‌خوانیم و آن را با بهترین چاپ، منتشر می‌کنیم اما آیا امروز قرآن فقر را در جامعه اسلامی از ما می پذیرد؟ جامعه ای که در آن فقر وجود داشته باشد، می تواند بگوید که من یک جامعه قرآنی هستم؟

وی عنوان داشت: در قرآن بیش از 60 بار به صورت مستقیم و غیر مستقیم به موضوع نیازمندان، فقرا و مساکین تاکید شده است و یکی از بحث های قرآنی توجه به رفع محرومیت است. پیش قراولان محرومیت زدایی در تهران و حاشیه شهر نیز باید جمع فعالان قرآنی باشند.

قالیباف با بیان اینکه بحث فقرا و محرومیت‌زدایی در اولویت‌های کاری شهرداری تهران قرار دارد، تصریح کرد: در شورای عالی قرآن، تمامی خانه‌های قرآن و عترت و بخش‌های فرهنگی فعال در حوزه دینی تلاش می‌کنیم تا کارهای عملی قرآن در زمینه محرومیت زدایی را عینیت بخشیده و این کار را جزو لاینفک زندگی خود قرار دهیم.

شهردار تهران افزود: ما نیازمند رعایت حقوق دیگران هستیم و امروز در سبک زندگی شهری باید انضباط شهری را رعایت کنیم. در این شرایط شاهد هستیم روز به روز جامعه به سمت پیشرفت حرکت می‌کند. همچنین ما باید ایمان داشته باشیم و در کنار آن عمل کنیم؛ مدیران نیز در این میان باید یک گام جلوتر از بقیه باشند که اگر نباشند، مقصرتر هستند.

وی با تاکید بر این نکته که باید علم مبارزه با فقر و انضباط شهری را به دست بگیریم، عنوان داشت: در این دو موضوع دست نیاز دراز می کنیم تا دست به دست دهیم و انضباط شهری و محرومیت‌زدایی را به عنوان دو رکن مهم از فرهنگ قرآن و عترت دنبال کنیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح نذر فرهنگی در شهر تهران، تصریح کرد: ما با اجرای این طرح به دنبال ایجاد تحول در افراد هستیم؛ به نحوی که ثروتمندان در محرومیت‌زدایی باید درب خانه فقرا را بزنند و شرایط زندگی آن‌ها را ببینند. از این رو ما از بسیاری از پولدارها پول نمی‌خواهیم، بلکه وقت آن‌ها را می‌خواهیم همچنانکه حضرت امیرالمونین (ع) نیز خودشان به صورت مستقیم درگیر این کار بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان