۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کمبود فرصت گذران سالم اوقات فراغت از دلایل گرایش زنان به اعتیاد
کد خبر: ۱۹۴۸۷۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

کمبود فرصت گذران سالم اوقات فراغت از دلایل گرایش زنان به اعتیاد

یک جامعه‌شناس با اشاره به کمبود امکان گذران سالم اوقات فراغت و تاثیر آن بر افزایش اعتیاد زنان گفت: لازم است فرصت‌هایی را فراهم کنیم که زنان بتوانند اوقات فراغت خود را در شرایط سالمی سپری کنند این در حالیست که هنوز نتوانسته‌ایم زمینه حضور آنان را در ورزشگاه‌ها فراهم و موضوع لغو نشدن کنسرت‌ها را حل کنیم.

کمبود فرصت گذران سالم اوقات فراغت از دلایل گرایش زنان به اعتیاد

یک جامعه‌شناس با اشاره به کمبود امکان گذران سالم اوقات فراغت و تاثیر آن بر افزایش اعتیاد زنان گفت: لازم است فرصت‌هایی را فراهم کنیم که زنان بتوانند اوقات فراغت خود را در شرایط سالمی سپری کنند این در حالیست که هنوز نتوانسته‌ایم زمینه حضور آنان را در ورزشگاه‌ها فراهم و موضوع لغو نشدن کنسرت‌ها را حل کنیم.

دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» صبح قزوین ، افزود: 11 تا 12 درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند. یکی از دلایل اعتیاد زنان مصرف تفننی مواد مخدر است چراکه راه‌های دیگر گذران اوقات فراغت به روی آنان بسته شده است.

وی در ادامه گفت: کم بودن فرصت‌های گذران اوقات فراغت زنان باعث می‌شود که آنان در جمع‌هایی شرکت کنند که امکان پرکردن اوقات فراغت به صورت ناسالم وجود دارد. به عنوان نمونه زنان دور هم جمع می‌شوند و قلیان کشی زنانه خانگی انجام می‌دهند، بتدریج آنان در کنار قلیان ممکن است مواد مخدر استفاده کنند.

این جامعه‌شناس در ادامه گفت: افراد پریشان‌حال و افسرده بیشتر معتاد می‌شوند چراکه بر اساس تبلیغات انجام شده با مصرف مواد مخدر افسردگی از بین می‌رود. میزان افسردگی زنان در جامعه ما دو تا سه برابر مردان گزارش شده است. بر اساس آمار انجمن روانپزشکی ایران از هر سه ایرانی بالغ یک نفر دچار نوعی اختلال روانی است که مهمترین آن "افسردگی" محسوب می‌شود و "اضطراب" یکی دیگر از این اختلالات است.

وی افزود:‌ حقوق زنان در برخی زمینه‌ها استیفا نشده است و فاقد شغل هستند. در اشتغال نیز در اولویت قرار ندارند. در کشور ما حدود 4.5 تا 5 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی زن بیکار داریم. بیکاری زمینه‌ای برای گرایش به اعتیاد است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه تبلیغاتی که در آرایشگاه‌ها و موسسات مختلف برای استفاده از محصولات کاهش‌دهنده وزن از جمله عوامل اعتیاد زنان است، گفت: منشا بیشتر این داروها مواد مخدر صنعتی است. اعتیاد بخشی از زنان به مواد مخدر صنعتی از این مراکز شروع شده است.

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به ریشه‌های اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی اظهارکرد: به گفته رییس سازمان بهزیستی سالانه 15 درصد به آمار آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در کشور افزوده می‌شود چون به عوامل موثر بر افزایش آسیب‌های اجتماعی نمی‌پردازیم.

حریرچی با بیان اینکه یکی از دلایل ابتلا به اعتیاد تشویق افراد به استفاده از این مواد برای کسب رضایت زناشویی است افزود: این مواد ممکن است در کوتاه مدت باعث کاهش وزن، آرامش‌بخشی و احساس شادی در اوقات فراغت و رضایت از روابط زناشویی شود، اما استفاده از آن‌ها به اعتیاد می‌انجامد.

وی تاکید کرد: مواد مخدر ممکن است سموم دارویی باشند. ادعا می‌شود که داروهای کاهش‌دهنده وزن و افزایش دهنده احساس رضایت از روابط زناشویی منشا گیاهی دارند این در حالیست که گیاه هم می‌تواند سمی باشد.

این جامعه‌شناس با اشاره به نقش رسانه‌ها بویژه صدا و سیما برای آگاهی‌بخشی به افراد بویژه زنان درباره این گونه تبلیغات گفت: با وجود تاثیرگذاری رسانه‌ها اما پرداختن به اعتیاد زنان در آن‌ها بویژه در صدا و سیما به تابو تبدیل شده است. در واقع رسانه‌ها بر معلول تاکید دارند و قصد ندارند به علت‌ها بپردازند. یکی از علت‌ها، ناآگاهی مردم است.

وی با بیان اینکه جامعه ما شاد نیست، تاکید کرد: جامعه‌ای که افسرده است و امید به آینده ندارند ریسک پذیر می‌شود. یکی از منشاهای اصلی ابتلاء به مواد مخدردر کشور ریسک پذیری است چون افراد می‌خواهند به شادی لحظه‌ای برسند.

وی افزود: ما همه راه‌های گذران سالم اوقات فراغت را می‌بندیم . در این شرایط امکان گرایش به آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و بی بند و باری‌های جنسی را افزایش می‌دهیم. اگر راه‌های انجام تفریحات سالم را باز بگذاریم، امکان ابتلاء به آسیب اجتماعی کمتر می‌شود. در واقع شاد بودن برای مردم باید از سوی جامعه و مسوولان به رسمیت شناخته شود.

حریرچی در پایان تاکید کرد:‌ باید شرایطی را فراهم کنیم که افراد نیازمند به مشاوره بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. در واقع به جای آنکه مواد مخدر به آنان مشاوره بدهد، افراد امکان مراجعه به مشاوران حرفه‌ای و متعهد را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان