۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سوانح و حوادث از مهم‌ترین علل معلولیت و مرگ در کودکان بالای یکسال است
کد خبر: ۱۹۴۸۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۵ ساعت: ۱۳:۱۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مرکز بهداشت قزوین:

سوانح و حوادث از مهم‌ترین علل معلولیت و مرگ در کودکان بالای یکسال است

کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: سوانح و حوادث از مهم‌ترین علل معلولیت و مرگ در کودکان بالای یکسال است.

سوانح و حوادث از مهم‌ترین علل معلولیت و مرگ در کودکان بالای یکسال است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، عذرا نژاد باقر لاهیجی، کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در کارگاه آموزشی پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان که در محله امامزاده حسین(ع) برگزار شد، اظهار کرد: کودکان از آسیب پذیرترین افراد در برابر حوادث هستند.
وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع حادثه در کودکان، مستلزم رعایت نکات ایمنی است، افزود: با توجه به اینکه این خطرات در کودکان، در هر دوره سنی متفاوت می‌باشد از این رو مهمترین و بهترین روش پیشگیری، آموزش خود آنها برای دوری از خطرات است.
کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: ضروری است والدین و کلیه مراقبین کودک با خطرات احتمالی که کودکان را تهدید می‌کنند آشنا بوده و راه‌های مقابله با آنها را فراگیرند.
وی اظهار کرد: اندکی سهل انگاری و کم توجهی والدین می‌تواند زمینه ساز صدمات جبران ناپذیر در زندگی فرزندانشان شود.
لاهیجی عنوان کرد: مهم‌ترین عامل بروز حوادث، حس کنجکاوی و عدم درک آنها از موقعیت‌های خطرناک است که والدین می‌توانند با اندکی دقت و صرف وقت از بروز آنها جلوگیری نمایند، چرا که کودکان به طور ذاتی کنجکاو هستند.
وی با اشاره به اینکه سوانح و حوادث از مهم‌ترین علل اصلی معلولیت و مرگ در کودکان بالای یکسال است، گفت: بیشترین میزان مرگ و میر کودکان ناشی از حوادث غیرترافیکی مربوط به غرق شدگی، بسته شدن راه‌های تنفسی با مواد جامد و نیمه جامد، سوختن با مواد داغ و شعله، مسمومیت‌های اتفاقی با مواد و داروها و سقوط از ارتفاع و خفگی هستند.
لاهیجی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از خفگی در شیرخواران به مادران توصیه می‌شود از خواباندن کودک بر روی شکم خودداری کرده و مادر در حین شیردهی کاملا هوشیار باشد زیرا خواب آلودگی مادر در زمان شیردهی می‌تواند منجر به بستن شدن راه‌های تنفسی شیرخوار و خفگی نوزاد شود.
وی با اشاره به اینکه صندلی عقب اتومبیل ایمن‌ترین محل برای کودکان در هنگام رانندگی است، افزود: بهتر است حمل و نقل کودک با وسیله نقلیه ایمن در بغل مراقبین باشد و مسائل ایمنی از قبیل بستن کمربند ایمنی و پوشش مناسب رعایت شود، همچنین از صندلی مخصوص کودک در اتومبیل استفاده شود.
لاهیجی در پایان تاکید کرد: توصیه می‌شود درب کابینت و کمد توسط کودک قابل باز کردن نباشد و مواد شیمیایی و داروها دور از دسترس کودک قرار گیرد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان