۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین زمین ها چگونه خورده می شوند /زمین های بدون سند علت اصلی زمین خواری/ نبود قوانین بازدارنده از عوامل ایجاد زمین خواری
کد خبر: ۱۹۴۷۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

بررسی عوامل اصلی زمین خواری؛

زمین ها چگونه خورده می شوند /زمین های بدون سند علت اصلی زمین خواری/ نبود قوانین بازدارنده از عوامل ایجاد زمین خواری

زمین خواری یک عمل نامشروع اما بسیار پرسود است و معمولا ارتکاب آن نیازمند سوء استفاده از رانت و فساد مالی- اداری می باشد.

زمین ها چگونه خورده می شوند /زمین های بدون سند علت اصلی زمین خواری/ نبود قوانین بازدارنده از عوامل ایجاد زمین خواری

صبح قزوین؛ زمین خواری، تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند و فساد اقتصادی سنگینی دارد و از پیچیده ترین پرونده ها در محاکم قضائی می شود.

در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است " زمين‌خواري، جرم پيچيده‌اي است که دست‌هاي زيادي در پس آن ديده مي‌شود، برخورد قاطع قضايي مي‌تواند اين دست‌ها را قطع کند.
هرچند به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي دولتي بايد در واگذاري‌ها دقت کنند تا زمين‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمين‌خواران رها نشود.
"

اینکه گفته شده  سازمان های دولتی باید دقت کنند باید بیان نمود در کشورفقط یک سازمان متولی منابع طبیعی است، اما همه دستگاه های اجرایی این سازمان را بعنوان بانک زمین می بینند.

آنچه که بیش از هر نکته ای مهم تر است وقوف لازم به مباحث با اهمیت امنیت است که به صورمختلف تخطئه شده و یا مخدوش می گردد و به طور متداول برخی از امنیت ها بیش از سایر امنیت ها در جامعه میدان داری می کنند.

IMAGE634096123058125000

به گزارش صبح قزوین، محمد یاوری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاورحقوقی در این خصوص می گوید: زمین خواری یک عمل نامشروع اما بسیار پرسود است و معمولا ارتکاب آن نیازمند سوء استفاده از رانت و فساد مالی- اداری است.

وی با بیان اینکه زمین خواری مهمترین پرونده های جرائم اقتصادی امروز ایران را تشکیل می دهد می افزاید: عملا مبارزه با زمین خواری ناموفق بوده است گرچه در نظام حقوقی ایران برای زمین خواری عنوان مجرمانه مستقلی بیان نشده، ولی از آنجا که عنصر مادی آن تحصیل مال نامشروع و تصاحب زمین غیر یا تصرف مراتع و اراضی موات، محیط زیست، اراضی ملی و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت(به مفهوم عام) یا سازمان ها و نهادهای عمومی است که در جهان با آن به شدت برخورد می شود.

یاوری علت اصلی زمین خواری را خرید و فروش زمین بدون سند مالکیت رسمی عنوان کرد و می افزاید: برای جلوگیری از زمین خواری باید خرید و فروش زمین در دفاتر ثبت اسناد انجام شود تا وضعیت زمین کاملا مشخص شود.

4297_Fixd

وی ادامه می دهد: برای دقیق ترشدن کار مشاوران املاک بهتر است این مراکز زیر مجموعه دستگاه های نظارتی قرار بگیرند.
با توجه به اینکه معضل زمین خواری دامنه گسترده ای دارد، برخی از مشاوران املاک با تبانی با انبوه ساز وارد زمین خواری می شوند زیرا این کار منافع زیادی دارد، ضمن اینکه در کشور ما قانون کیفری دقیقی برای این معضل وجود ندارد و قوانین مبارزه با زمین خواری نیازمند بازنگری، اصلاح و تجدید نظر است.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطر نشان می کند: تجاوز به اراضی ملی، تحت عناوین مجرمانه دیگر بررسی می شود و قوانین و مقررات مصوب موجود به دلیل پراکندگی و عدم بازدارندگی موجب شیوع پدیده ناهنجار زمین خواری در جامعه شده است.

892040_orig_Fixd

حسینی یکی از مشاوران املاک با بیان اینکه زمین خواری معضلی است که یک مشاور املاک به تنهایی نمی تواند آن را به مرحله اجرا بگذارد می گوید: کسانی که مشاوران املاک را در افزایش زمین خواری دخیل می دانند باید متوجه باشند زمین خواری تنها نمی تواند توسط یک مشاور املاک انجام گیرد بلکه پشتوانه هر زمین خواری، نبود قوانین محکم و بازدارنده است.

وی ادامه می دهد: در مقوله کیفری زمین خواری باید با عناوینی از قبیل" کلاه برداری" یا" فروش مال غیر" مسئله را پیگیری کرد که این عناوین نیز در نوع خود دارای مشکلاتی هستند.

n00487991-b

این مشاور املاک می افزاید: خلأهای قانونی و افزایش دقیقه ای ارزش زمین از دیگر عوامل افزایش زمین خواری است و این دو مقوله منجر به گرایش افراد به سمت زمین خواری شده است.

حسینی می گوید: مشاوران املاک با همکاری برخی از سودجویان با ترفندهای خاص خود و از طریق جعل اسناد، دست به ارتکاب چنین جرائمی می زنند.

محمد رهنما کارشناس حقوقی اظهار می کند: امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی، غذایی، شغلی همه مهم هستند ولی امنیت بستر حیات به گونه ای مهمتر از همه امنیت ها ملموس تر و برجسته می شود.

وی می افزاید: نحوه پرداخت یارانه دولت ها ، بجای اینکه برای تولید کالا پرداخت شود سال ها برای مصرف کالا اختصاص داده شده و نتیجه این نوع نگرش و تخصیص سرمایه عمومی، باعث عدم صرفه اقتصادی در تولید بسیاری از کالا ها برای عرضه به بازار شده است.

images (1)

این کارشناس حقوقی ادامه می دهد: این وضعیت به گونه ای بود که از کالای تولیدی کشور توان رقابت پذیری سلب شد و بیشتر رقابت گریز گردید، مخصوصا در موضوع بحث زمین حتی  موجب بی انگیزه گی زارع و رها کردن و فروش زمین شده است.

رهنما خاطرنشان می کند: زمین خواری موضوعی نیست که قابل کنترل نبوده و طرح دعاوی آن در محاکم قضایی اجتناب نا پذیر باشد.
کافی است موضوع و مفاد قرارداد واضح بوده و اختلاف طرفین قرار داد مشتبه نشود، با رجوع به قرار داد می توان نحوه حل و فصل اختلاف را یافت.

مهندس شیخ علی شاهی مسئول اداره کل‌کاداستر سازمان ثبت در پاسخ به اینکه چرا این همه عدم‌ توجه‌حقوقی به مسئله زمین‌خواری در ایران می شود و آیا مشکل حقوقی دارد یا در دنیا هم به همین نحو است می گوید: در ایران هر زمینی متولی دارد.
املاک داخل شهر که متولی شخصی دارند و املاک حومه شهرها که عمدتاً دولت متولی است.
در هر زمین خواری باید دید متولی کیست؟ زمین خواری اصولاً با درست کردن یک سری مستندات انجام می‌شود و با کاداستر یا ثبت نمی‌توان جلوی کار متولی را بر زمین گرفت.

20131019183710-زمين خواري

وی با بیان اینکه مشکل، قوانین هم نیستند و راه‌هایی برای فرافکنی قوانین وجود دارد می افزاید: توجه بیشتر متولیان به زمین‌هایشان باعث جلوگیری از زمین‌خواری می‌شود.

شیخ علی شاهی در ادامه در توضیح طرح کاداستر نیز می گوید: تعریفی که سازمان ملل از این طرح دارد نقشه ملک بعلاوه اطلاعات حقوقی آن است.
نقشه علاوه بر اینکه باید مختصات کشوری داشته باشد باید دارای اطلاعات حقوقی نیز باشد اینکه مالک کیست؟ زمین چه محدودیت‌هایی دارد؟ تجاری یا مسکونی بودن و غیره.
هرگاه اطلاعات حقوقی به نقشه ملک الصاق شود کاداستر گفته می‌شود.
وقتی اطلاعات ثبتی مکان وجود داشته باشد به راحتی می‌توان نقشه های شهری را برحسب اماکن کاربری تولید کرد.

وی درباره شروع کار کاداستر در ایران و میزان پیشرفت آن نیز اظهار می کند: در ایران از سال ۱۳۷۳ کار کاداستر شروع شد که البته از ۵ سال قبل کار تحقیقاتی بر روی آن انجام می گرفت و امروز بعد از بیست سال برای یک میلیون و 200هزار متر هکتار مناطق شهری نقشه کاداستر تولید کرده ایم.

30254_343

به گزارش صبح قزوین  به نقل از آریا قانون، معاون مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس‌آگاهی ناجا می گوید: در مکان‌هایی که زمین‌خواری بیشتر است؛ تعداد مشاوران املاک نیز بیشتر است.

سرهنگ محمدرضا مقیمی در مورد وضعیت زمین‌خواری در کشور اظهار می کند: مشکل زمین‌خواری در کشور ناشی از عدم ‌اجرای طرح کاداستر است و مشکل این است که زمین‌ها در کشور تعریف نشده‌اند و به عبارتی دیگر زمین رها شده است.

چرا که ممکن است خود شما رودخانه یا زمینی را ببینید که پنج سال پیش خانه‌ای در آن ساخته نشده بود، اما الان در کنار رودخانه‌ها، خانه و ویلا ساخته می‌شود که لطمات زیادی به منابع آب، خاک و طبیعت وارد می‌کند.

معاون مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس‌آگاهی ناجا با اشاره به چالش‌ها و موانع پیش‌روی در امر مبارزه با زمین‌خواری، گفت: سیستم جامع و یکپارچه سطح اطلاعات اسناد و املاک در کشور وجود ندارد.
همچنین سازمان‌های مختلف و گوناگونی در بحث زمین‌خواری دخیل هستند.

 وی همچنین با بیان اینکه در بحث زمین‌خواری سازمان‌های مختلفی خود را متولی می‌دانند، گفت: با این حال سازمان‌های متولی نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و حتی مجازات‌های شدیدی نیز در قانون برای زمین‌خواران دیده نشده و از آنجایی که زمین‌خواران تنبیه مناسبی نمی‌شوند، جسارت پیدا کرده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

IMAGE634440957818192853

معاون مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس‌آگاهی ناجا با بیان اینکه در جاهایی تعداد مشاوران املاک از تعداد نانوایی‌ها بیشتراست، گفت: در مکان‌هایی که زمین‌خواری بیشتر است تعداد مشاوران املاک نیز بیشتر است و این در حالی است که اگر سازمان‌های متولی در بحث زمین‌خواری به وظایف خود عمل کرده و مقید باشند، بسیاری از مشکلات زمین‌خواری حل و فصل می‌شود.

بر اساس این گزارش می توان نتیجه گرفت؛  زمین خواری، تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خوددر دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند.
زمین خواری اصطلاحی است که چند سال اخیر به علت سوءاستفاده های مختلف و کثرت کلاهبرداریها در املاک و اراضی رواج یافته است و در قوانین عنوان خاصی تحت نام زمین خواری وجود ندارد.

 درصورتی که زمین خواری از جلوه های کلاهبرداری محسوب شود، مجرم بر اساس قانون به مجازات جرم کلاهبرداری محکوم می شود.
( عده ای نیز زمین خواری را مشمول ماده 690 قانون مجازات اسلامی می دانند)یکی دیگر از قوانین در مبارزه با امر زمین خواری، قانون ثبت مصوب سال 1310 است و با افرادی که مال دیگری را به طور تصنعی مال خود معرفی کرده و برای آن سند دریافت می کنند، برخورد می شود.

200875_419

اجرای دقیق و صحیح طرح کاداستر مهمترین عامل برای جلوگیری از زمین خواری است و با اجرای بهتر شاهد کاهش چشمگیرزمین خواری می شود.

متاسفانه بیشتر افرادی که در پرونده های زمین خواری متضرر شده اند و در دام کلاهبرداران گرفتار هستند به دلیل آن بوده که متهم زمین خوار با ترفندهای مختلف زمین و ملک را به افراد فروخته در حالی که اگر بانک اطلاعات آن لاینی وجود داشت فرد می توانست به سرعت موقعیت زمین را از نظر دولتی بودن یا موقوفه بودن ارزیابی کندو  این هزینه ها و اتفاقات نمی افتاد.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان