۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین BBC; اصلاح‌طلبان «ریاکار»، «بندباز»، «بی‌اصل» و «عهدشکن» هستند
کد خبر: ۱۹۴۶۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۴ ساعت: ۱۹:۳ ↗ لینک کوتاه

بی بی سی فارسی "پدرخوانده"اصلاح طلبان؛

BBC; اصلاح‌طلبان «ریاکار»، «بندباز»، «بی‌اصل» و «عهدشکن» هستند

بی‌بی‌سی: "ریاکاری" ساختاری و "بندبازی" مدام، خطر افتادن در دام "بی‌اصولی" و "هیچ‌انگاری" برای اصلاح‌طلبان را دارد و در درازمدت چنین وضعیتی اصلاح طلبان را به نابودی می‌کشاند.

BBC; اصلاح‌طلبان «ریاکار»، «بندباز»، «بی‌اصل» و «عهدشکن» هستند
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، پس از روشن شدن نتایج انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و دومین ناکامی جریان اصلاح طلب در کسب کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی پس از مجلس خبرگان رهبری، از هم گسستگی و مقصریابی این حوادث به مطبوعات و رسانه‌های اصلاح طلب کشیده شد.

در این میان وب سایت "بی بی سی فارسی" (BBCPersian) که در صدد است تا نقش "پدرخوانده" را برای اصلاح‌طلبان ایران ایفا کند، در یادداشتی با عنوان «اصلاح‌طلبان و ریاکاری دو سویه» به این جریان سیاسی حملات تندی کرده است.

خشم بی‌ بی‌ سی، که تریبون جریان اصلاحات در خارج از کشور است، پس از ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست دو جلس خبرگان و شورای اسلامی با به‌کار بردن عباراتی چون "خسته و وامانده"، "عهدشکن"، "ترسو"، "ریاکار"، "متظاهر" و "بی‌اصل" خطاب به اصلاح طلبان، در این مقاله به وضوح مشاهده می شود.

 

این مقاله به قلم "بابک مینا" از جایگاه اپوزیسیون ضد حکومت مطالبات و عهدهای این جریان ضدنظام خارج نشین را با اصلاح طلبان، یادآوری می کند. عهدها و مطالباتی که این سوالات را به وجود می آورد که جریان اصلاحات یک جریان سیاسی داخلی است؟ یا پیاده نظام اپوزیسیون و ضدانقلاب خارجی  در داخل کشور؟ و اینکه جریان اصلاحات باید پاسخگوی این سوال باشد که چرا شبکه دولت استعمارگر انگلیس (بی‌بی‌سی)، نقش پدرخوانده را برای این جریان سیاسی درون نظام ایفا می کند؟

جام نیوز به منظور تنویر افکار و رسالت حرفه‌ای خود (رصد رسانه‌های بیگانه) در ادامه بخش‌هایی از این یادداشت را به نظر خوانندگان محترم می‌رساند.

بی بی سی در ابتدا با یادآوری نتایج انتخابات روئسای مجلس خبرگان و شورای اسلامی می‌نویسد: «پس از پس از ماه‌ها کشمکش و مجادله بر سر انتخابات مجلس شورا و خبرنگان، [آیت‌الله] احمد جنتی و علی لاریجانی به ریاست دو جلس خبرگان و شورا رسیدند. نیروهای دموکراسی‌خواه پس از یک نبرد درونی فرساینده، "خسته و وامانده" به کناری افتاده‌اند و پرواز دوباره ستارگان اصول‌گرا را بر آسمان دو مجلس نظاره می‌کنند.» 

وب‌سایت شبکه دولتی انگلیس، می‌افزاید: «فارغ از نتایج انتخابات، گویی ما وارد عصری تازه شده‌ایم: نبرد اصلی اینک نه میان دموکراسی‌خواهان و حکومت، که میان خود دموکراسی‌خواهان است. گویی بخش‌های تندروی حکومت شاد و خندان در ساحلی امن لمیده‌اند و آتش‌‌اندازی درونی دموکراسی‌خواهان را تماشا می‌کنند. چه شده است؟ ما کجا ایستاده‌ایم؟ چگونه به اینجا رسیدیم؟»

مقاله بی بی سی با تاکید بر اینکه "شالوده سیاست عهد است"، اصلاح طلبان را "عهدشکن" خوانده و آنها را به بستن عهد مجدد با اپوزیسیون تشویق کرده و می‌نویسد: «مهمترین وسیله مبارزه با حکومتی خودکامه، طرح عهدی نو و شجاعت دفاع از امکان دوباره اعتماد همگانی است.»

شبکه خاندان سلطنتی انگلیس، می‌افزاید: «عهد سیاسی تجدیدشونده است. هر دوره‌ای به عهدی جدید نیاز دارد. پویایی سیاست دموکراتیک در همین تجدید عهد‌های دوباره است. در سیاست مدرن هر دوره و زمانی، عهدی نو می‌طلبد.»

بی بی سی در این مقاله با اشاره به عهد خود با اصلاح‌طلبان یادآور می‌‌شود «ما تاکنون سه عهد با اصلاح‌طلبان بسته‌ایم: عهد اول در سال ۷۶، که فرجام خوشی نداشت و وعده و وعید‌ها به جایی نرسید. عهد دوم در سال ۸۴ بود که با شکست کاندیدای اصلاح‌طلب عهد نو مرده به دنیا آمد. عهد سوم سال ۸۸ بود: پیش و به خصوص پس از انتخابات.


اشاره صریح بی بی سی به این مقاطع زمانی و خصوصا آشوب‌های بعد از انتخابات سال 88، نشان از همسویی این شبکه انگلیسی با "فتنه سبز" در استراتژی و هدف است که جام نیوز بارها در گزارش‌ها و مقالات خود به این موضوع اشاره کرده است.

سند/ <a href='../../Keywords/8862/%D8%A8%DB%8C%20%D8%A8%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C' target='_blank'/>بی بی سی</a>

بی بی سی با تاکید بر شکست ائتلاف "آمریکا، انگلیس و جنبش سبز" در حوادث سال 88 می‌نویسد: «ائتلاف ۸۸ شکست خورد و اهدافی که "موتلفان" را گرد آنها جمع کرده بود فروریخت. سال ۹۲ هم اکثریت اصلاح‌طلبان و هم بخشی از مردم به "حسن روحانی" رای دادند. چنین پیدا بود که عصری جدید آغاز شده است.»

شبکه دولتی انگلیس که هنوز از سیلی جریان انقلابی در انتخابات روسای مجلس خبرگان و شورای اسلامی سرگیجه دارد، در ادامه می‌افزاید: «اما متاسفانه عهد عصر جدید هرگز برای همگان توضیح داده نشد، ما نمی‌دانیم در وضعیت جدید سیاسی بر اساس چه اهدافی باید گرد اصلاح‌طلبان و متحدان آنان جمع بشویم.»

راهکار بی بی سی برای گریز از این سرگیجه و گنگی اصلاح‌طلبان اینگونه است که «هر گروه سیاسی که می‌خواهد طرحی جدید درافکند باید این طرح را به طرق مختلف برای مردم توضیح دهد اما متاسفانه اطلاح‌طلبان نه در داخل و نه در خارج (که فضای آزادتری دارند.) چنین نمی‌کنند.»

شبکه دولتی انگلیس در بخش دیگر این مقاله اصلاح‌طلبان را به عدول از اصول متهم کرده و می‌نویسد:  «اصلاح‌طلبان به ما می‌گویند اصول ما همان است، عهد ما همان عهد قدیم است، تنها تاکتیک‌ها تغییر کرده است.»

بی بی سی با طرح این سوال از اصلاح طلبان که «اصول مشترک ما، عهد قدیم ما، "دموکراسی و حقوق بشر" نبود؟» می‌نویسد: «تاکتیک شما [اصلاح‌طلبان] اما در انتخابات مجلس خبرگان رای به دشمنان دموکراسی و معروف ترین چهره‌های ناقض حقوق بشر بود! این چه وسیله‌ای است که نه تنها هیچ تناسبی با هدفش ندارد که با آن در تضاد مطلق است؟ این چه تاکتیکی است که نه تنها ما را به اصول نزدیک نمی‌کند که درست در جهت خلاف آن اصول حرکت می‌کند؟ درست است، تاکتیک می‌تواند در سیاست تغییر کند اما نه تا جایی که دیگر مطلقا بر "ضد اصول" باشد.»

بی بی سی می افزاید: «بنابراین ادعای "ثابت ماندن اصول" و تغییر در تاکتیک سخنی "لغو و بیهوده" است. اصلاح‌طلبان می‌توانستند با شرکتی حداقلی در انتخابات مجلس شورا و تنها با هدف حمایت از "حکم‌رانی خوب" تعهد خود را به اصول دموکراسی‌خواهی نشان دهند. اما آنان در انتخاباتی شرکت کردند (مجلس خبرگان) که همه می‌دانستند که آنها بختی ندارند.»

این سخن در حالی است که بی بی سی در جریان رقابت های انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشخصا در فضای سلبی و ایجابی نسبت به کاندیداهای خبرگان رهبری در تهران و برخی شهرستان‌ها، به ارائه لیست مورد حمایت و غضب خود پرداخت. این موضوع باعث شد تا لیست مورد حمایت بی بی سی در بین افکار عمومی و رسانه های ایران، به "لیست انگلیسی" شهرت پیدا کند.

 

سند/ <a href='../../Keywords/8862/%D8%A8%DB%8C%20%D8%A8%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C' target='_blank'/>بی بی سی</a>

صفحه ویژه وب‌سایت بی بی سی برای انتخابات سال 94

  

شبکه دولتی انگلیس بر این باور است که «باید پذیرفت که اصلاح‌طلبان "در اصول تجدید نظر" کرده‌اند. وگرنه ما در تاکتیک اختلاف چندانی نداشتیم. متاسفانه باید گفت اطلاح‌طلبان در بخشی از اصول خود تجدید نظر کرده‌اند و دموکراسی برای آنها دیگر در اولویت نیست.»

بی بی سی با بیان این که "قطعا همه اصلاح‌طلبان مشمول این سخن نمی‌شوند" می افزاید: «اما فعلا سکان‌داران اصلی در میان آنها اینگونه می‌اندیشند و عمل می‌کنند.» 

وب‌سایت فارسی شبکه بی بی سی در بخش دیگر این مقاله اصلاح‌طلبان را دچار "ریاکاری دوسویه"‌ می‌داند و می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان از طرفی می‌کوشند وفاداری خود را به بخش مسلط حکومت ثابت کنند و از طرفی دیگر می‌کوشند به دموکراسی‌خواهان [اپوزیسیون] بیرون از حکومت و رای‌دهندگان بگویند طالب دموکراسی و حقوق‌بشر هستند.»

بی بی سی رفتار ریاکارانه جریان اصلاح‌طلب را اینگونه تفسیر می‌کند: «آنها نه اعتماد گروه اول [حکومت] را می‌توانند کاملا جلب کنند و نه اعتماد گروه دوم [اپوزیسیون] را. این ریاکاری ریشه‌ای ساختاری دارد.» 

رسانه خاندان سلطنتی انگلیس، در خصوص مختصات فکریو اعتقادی اصلاح‌طلبان، می‌افزاید: «بخش مسلط حکومت از نیت حقیقی اصلاح‌طلبان آگاه است. بسیاری از اصلاح‌طلبان به ولایت فقیه و بسیاری دیگر از اصول ایدئولوژی رسمی جمهوری اسلامی اعتقاد ندارند. تظاهر تاکتیکی فایده‌ای ندارد. از طرفی دیگر در برابرِ دموکراسی‌خواهانِ خارج از حکومت نیز ادعا می‌کنند به دموکراسی، ارزش‌های لیبرال و حتی حکومت سکولار اعتقاد دارند. در اینجا هم چنانکه رفت، تردید‌های جدی وجود دارد.»

بی بی سی خطاب به اصلاح‌طلبان خاطرنشان می‌کند که «ریاکاری ساختاری و بندبازی مدام این خطر را دارد که شما [اصلاح‌طلبان] به تدریج در دام بی‌اصولی و هیچ‌انگاری بیفتید و از هر ریسمان آویخته بیاویزید. در درازمدت چنین وضعیتی یک گروه سیاسی را به نابودی می‌کشاند.»

مقاله وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی در پایان خطاب به جریان شکست خورده و ناامید اصلاح‌طلب می‌نویسد: «حفظ اصول و پافشاری بر مرزها فریضه‌ای اخلاقی نیست، الزامی "سیاسی"ست برای حفظ انسجام و بنیان یک گروه و مسلک سیاسی. اگر این بنیان از دست برود، کسب قدرت و حتی پی‌گیری منافع کوتاه‌مدت نیز ناممکن می‌شود. اصلاح‌طلبان باید بر این ریاکاری فائق بیایند و مجددا عهدی نو با دموکراسی‌خواهان ببندند.»

 

 

سند/ <a href='../../Keywords/8862/%D8%A8%DB%8C%20%D8%A8%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C' target='_blank'/>بی بی سی</a>


انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان