۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین امام راحل در کلام فعالان فرهنگی استان قزوین
کد خبر: ۱۹۴۵۳۸ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۴ ساعت: ۱۲:۵۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

امام راحل در کلام فعالان فرهنگی استان قزوین

یکی از مهمترین شاخصه‌های اندیشه امام، تثبیت جایگاه دین، درحوزه اندیشه سیاسی جهان بشریت و جهان اسلام بود. با اندکی مطالعه و تأمل در حوزه سیاست کاملا مشخص می‌شود دین قبل از حیات و انقلاب امام، چه جایگاهی را داشت.

امام راحل در کلام فعالان فرهنگی استان قزوین
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، هم اکنون بیست و هفتمین سالگرد امام راحل را در شرایطی پشت سر می‎گذرایم که خط فکری و آرمان‌های امام خمینی(ره) به طور کامل برای نسل جوان و نوجوان به خوبی تبیین نشده است.
تفکر امام شاخصه‌هایی دارد که زمینه ساز ایجاد دولت اسلامی است، این شاخصه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به طور جداگانه تعریف شده و پس از رحلت امام، رهبر معظم انقلاب به عنوان جانشینی شایسته در ادامه این خط فکری حرکت کردند و پیاده کننده آرمان‌های تفکر خمینی شدند.
برای تبیین شاخصه‌های فکری امام راحل نیازمند روشنگری از سوی متولیان فرهنگی و سیاسی هستیم تا زمینه ای برای بهره‌گیری از این شاخصه‌های انقلاب اسلامی برای نسل جوان فراهم شود.
در این گزارش به سراغ تعدادی از فعالان فرهنگی استان قزوین
رفتیم و مهمترین شاخصه‌های تفکر امام را از نگاه آنها را جویا شدیم.

محسن حق شناس، استاد دانشگاه:
مهمترین نوآوری و کانون مکتب سیاسی امام خمینی، ترکیب سنت دیرپای شیعی با یافته‌های عقلانی دنیای جدید است. بدون تردید، تفکر سیاسی امام خمینی ریشه در سنت عقل گرای شیعی دارد و نظریه سیاسی وی نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی می‌باشد.
اگر ولایت فقیه را به عنوان جانشین امام معصوم در کانون مکتب سیاسی امام خمینی بدانیم، بدون تردید فقهای شیعی از همان آغاز عصر غیبت کبری، با تمسک به احادیث و کلام معصومین علیهم السلام ولایت فقیه را طرح نموده‌اند و دانشمندانی چون شیخ مفید، سید مرتضی، سلار، محقق کرکی و صاحب جواهر بر ولایت عامه فقیهان در عصر غیبت تأکید کرده بودند. نوآوری اساسی امام خمینی را علاوه بر احیای نظریه ولایت فقیه در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غربی، باید در طرح و ترکیب برخی از عناصر فکری جدید، مانند جمهوریت خواهی و تأکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه ولایت فقیه بدانیم.
تأکید امام خمینی بر جمهوری اسلامی - نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر - کانون نظریه سیاسی امام خمینی را شکل می‌دهد. از این جهت، دال برتر و مرکزی مفصل بندی گفتمان سیاسی امام خمینی را می‌توانیم همان «جمهوری اسلامی» بدانیم که اسلامیت محتوای آن و جمهوریت شکل آن است.

حامد کبودوند، مسئول هیئت خادمان مهدی(عج):
قیام برای خدا را می‌توان مهمترین شاخصه امام خمینی دانست، اینکه رهبر معظم انقلاب اولین مبحث در تحلیل سیاسی را جهان بینی توحیدی می‌دانند ناظر بر همین ویژگی است؛ کسی می‌تواند در عالم سیاست همچون حضرت روح الله جهان را متاثر نماید که جز برای خدا قیام نکند و هر قدرتی جز او را حقیر و ناتوان بپندارد.
این نگاه است که اطمینان پیروزی و آرامش خاطر را ایجاد می‌کند همچون امام که چون برای خدا قیام کرده بود تعریف و تمجید مردم یا تهدید و ارعاب دشمنان اثری بر او نداشت.

سعید خورشیدی، فعال فرهنگی:
یکی از مهمترین شاخصه‌های اندیشه امام بزرگوار، تثبیت جایگاه دین، درحوزه اندیشه سیاسی جهان بشریت و جهان اسلام بود. با اندکی مطالعه و تأمل در حوزه سیاست کاملا مشخص می‌شود دین قبل از حیات و انقلاب امام، چه جایگاهی را داشت و امروز بعد از امام و تفکر امام، چه جایگاهی دارد. 
قبل از حیات امام، دین نه تنها در حوزه اندیشه سیاسی هدایت بشر جایگاه نداشت، بلکه در حوزه خصوصی زندگی هم، درسطح بسیار اندکی توانسته بود جایگاه خود را حفظ کند. 
نکته دوم اینکه، امام با اندیشه خود اثبات کرد که در حوزه تفکر دینی، اسلام دین برتر و شایسته برای هدایت بشر است، اسلامی که در قبل از امام و حیات امام، ظاهری بود و چیز دیگر نداشت.
آتاترک، امان الله خان و رضاخان مظاهر مبارزه حتی با ظاهر دین بودند، امروز شاهد هستیم که نبرد اصلی بین اسلام است و سایر گفتمان‌هایی که با حاکمیت دینی، آن هم با اسلام عزیز در سرتاسر جهان مبارزه می‌کنند. 
در جهان قبل از امام عزت مفهومی نداشت، مدینه فاضله انسان‌ها نوکری بود، دولت‌ها مدینه فاضله شان خدمت به ابرقدرت‌های استعماری بود. فلذا قبل از امام، جهان به دو قطب تقسیم شد و عده‌ای باید نوکری شرق و نوکری غرب را انجام می‌دادند.
در این فضا، عزت وجود نداشت، اسارت و بردگی مستولی بود. امام با برآوردن فریاد نه شرق و نه غربی این دو قطبی را شکست و حلاوت زندگی با عزت را به مردم چشاند. 
شرایط متلاطم منطقه و تداوم توطئه‌های داخلی و خارجی علیه جمهوری اسلامی بازخوانی اندیشه‌های امام و ویژگی‌های تفکر ایشان را برای عموم مردم و به خصوص نسل نو به یک امرحیاتی مبدل ساخته، زیرا در صورت بی‌توجهی به این مسئله، انقلاب اسلامی به عنوان الهام بخش بیداری اسلامی و امید مستضعفان جهان در برابر استکبار جهانی و همدستان منطقه‌ای آن، از خط اصیل امام(ره) منحرف خواهد شد.

حجت الاسلام محمد عابدینی، استاد حوزه و مشاور امام جمعه قزوین:
در شرایط فعلی مهم‌ترین و راهبردی‌ترین شاخصه‌ اندیشه‌ امام نفی نظام سلطه و ایستادگی اعتقادی در برابر جبهه‌ی طاغوت و استکبار است. 
امام راحل ‌علیه اصل وجود و ماهیت سیاه نظام سلطه را باور داشت و تحقق سعادت دنیا و عقبای امت را در فرهنگ استکبارستیزی می‌دید. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید شیطان دشمن شما انسان‌ها است پس شما هم شیطان را دشمن خود بدانید!
 پیام این آیه‌ شریفه این است که گروهی از انسان‌ها با اینکه بر اثر دشمنی شیطان مدام آسیب می‌بینند اما باز هم او را دشمن نمی‌دانند و رفتارشان با شیطان براساس این حقیقت روشن که او دشمن است شکل نمی‌گیرد. چون هم چشمشان از دیدن حقیقت ناتوان است و هم ایمان و باورشان به جایی قد نمی‌کشد.
امام راحل فرمود آمریکا شیطان بزرگ است. حال باید رفت و این آیه را در گوش دوستانی که در ظاهر خود را ملتزم به خط امام می‌دانند خواند و گفت شیطان بزرگ را دشمن خود بدانید. دیدگاه، دیپلماسی و سیاست خود در مقابل نظام سلطه و جبهه‌ استکبار را براساس این حقیقت بزرگ شکل دهید نه باورهای ساده‌اندیشانه‌ای که گاهی آلوده‌ به عافیت‌طلبی و منفعت‌گرایی شخصی و حزبی هستند.
البته این شاخصه‌ اندیشه‌ امام ریشه در یک شاخصه‌ مهم دیگر دارد و آن هم عبارت است از باور و اعتماد به وعده‌های الهی. امام راحل به وعده‌های راستین خداوند درباره نصرت و یاوری جبهه‌ حق و مجاهدان در راه مبارزه با طاغوت و همچنین پیروزی نهایی اصحاب حق از عمق جان باور داشت و با تکیه بر همین باورها و با اعتماد به یاری خدا از دشمن نمی‌ترسید.
همچنان که امروز رهبر فرزانه‌ انقلاب با ایمان به وعده‌های نصرت الهی بدون واهمه و تزلزل در برابر جبهه‌ی استکبار ایستاده است. بنابراین در یک جمله امروز راهبردی‌ترین شاخصه‌ اندیشه‌ی امام خمینی رحمةالله‌علیه نفی نظام سلطه و ایستادگی در برابر جبهه‌ی استکبار با اعتماد و باور به وعده های خداوند بود.

محسن شیرمحمدی، کارشناس فرهنگی:
سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد/ وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است/ طلب از گمشدگان لب دریا می‌کرد
هر سال وقت 14 خرداد یاد امام این معمار بزرگ انقلاب می‌افتیم و ناخودآگاه برای چند دقیقه‌ای این سوال به ذهنمان خطور می‌کند که شاخصه‌های اندیشه این معمار کبیر انقلاب چه بوده است و باز خوانی این اندیشه‌ها برای نسل جوان ما که این معمار کبیر انقلاب را ندیده‌اند، چه تاثیری می‌تواند داشته باشد و شاید همه این قصه برای یک روز، چند ساعت و چند دقیقه  ما را به خود مشغول کند و بعد همه چیز فراموش می‌شود و هر کس اسب خود را به هر جهتی که دوست دارد هدایت می‌کند.
غافل از این که برای شناخت هر فرایندی رجوع به راهبر آن فرایند و افکار و رفتار او ضرورت دارد و سوال اساسی‌تر این است که فقط شناخت مبنای تفکر امام کافی است و اگرما با شاخص‌های این نظام تفکری آشنا شدیم خود به خود این نظام تفکری در جامعه نشر پیدا می‌کند و به صورت فرهنگ در می‌آید.
قطعا جواب این سوال منفی است کاش امسال جای این سوال که در جاهای مختلف رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از نزدیکان و شاگردان این امام راحل به تبیین این شاخص‌ها پرداخته‌اند دنبال این سوال بودیم که با توجه به تبیین رهبری از نظام تفکری امام راحل این تفکر چقدر در جامعه ما به صورت فرهنگ درآمده است و کجاها خوب عمل نکردیم و دنبال بهبود آن قسمت‌ها باشیم آیا اصلا دولتمردان ما برای پیاده شدن این شاخص‌ها برنامه عملیاتی تهیه کرده‌اند یا برخلاف این شاخص‌ها عمل می‌کنند؟
با توجه به بیانات رهبری در 14 خرداد 94 که در 7 مورد این شاخص‌ها را تبیین کردند یکی از این شاخص‌ها حمایت جدی ازمحرومان و مستضعفان بود حال اگر با همین شاخص رفتار مسئوولین را بسنجیم در کجا قرار داریم آیا مدیران ما تا به حال آمده‌اند برنامه‌ای ارائه بدهند؛ برای حمایت از محرومان یا اینکه دنبال رفاه و آسایش کاخ نشینان بوده‌اند امروز ما بیشتر از اینکه این فرهنگ را نشر دهیم؛
فرهنگ دنبال ثروت رفتن به هر قیمتی را به جوانان این کشور آموزش می‌دهیم و غافل از این که امام چیز دیگر می‌گفتند یکی دیگر از شاخص‌های نظام تفکر امام اعتقاد به استقلال کشور و رد سلطه پذیری است چقدر این مبنا به عنوان فرهنگ در کشور ما رسوب کرده است اگر کمی انصاف به خرج بدهیم تمام حرف‌هایی که امروز ما در اطراف خود می‌شنویم 180 درجه متفاوت با این شاخص‌ها می‌باشد و اینطور به انسان القا می‌شود انگار این حرف‌ها مال رهبری از کشورهای همسایه است.
غرض این نیست که تمام شاخص‌های تفکر امام را در این چند بند بررسی کنیم و فقط نقد کنیم که کسی کاری نکرده است چون راقم این سطور هم خود جز این کشور می‌باشد و خارج از این نقدها نیست و با توجه به رسالت رسانه که وظیفه آگاهی بخشیدن به جامعه را دارد، به نظر می‌رسد باید رسانه‌هایی که خود را پیرو مقام معظم رهبری می‌دانند به جای اینکه هر سال وقت 14 خرداد به یاد امام بیفتند. هر 365 روز باید به  یاد این معمار کبیر انقلاب باشند و به دنبال مطالبه از مسئولان برای ارائه برنامه‌های عملیاتی برای فرهنگ سازی این شاخصه‌های نظام فکری امام راحل که توسط مقام معظم رهبری تبین شده است اقدام کنند و جای خالی برنامه‌های فرهنگی برای جوانان را با ایجاد مطالبه گری در این قشر انجام بدهند که در سال بعد بتوانیم گزارش پیشرفت بدهیم نه این که دوباره نقطه سر خط.

قاسم اللهیاری، مسئول روابط عمومی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس قزوین:
چند روز پیش فردی در شبکه‌های اجتماعی از من پرسید، چرا این‌قدر مرگ بر آمریکا می‌گویید، در جوابش گفتم: باید از امام خمینی بپرسید، چرا که این شعار را امام (ره) به ما یاد دادند.
و او در پاسخ گفت: این حرف‌ها را به امام نسبت ندهید؛ امام کی از این حرف‌ها زده است.
و من متعجب از اینکه چطور کلیدواژه حضرت امام(ره)، انقلاب و قیام مردم که مرگ بر آمریکا بود، تحریف شده است.
امروزه تحریف مکتب و شخصیت حضرت امام خمینی در دستور کار بدخواهان و خسته شدگان از انقلاب است و با بیان خاطرات بدونِ سند و انتساب آن به حضرت امام سعی در پیشبرد اهداف شوم خود و ضربه به مکتب انقلابی امام را دارند.
ضرورت شناخت افکار و خط امام برای نسل جوان و جلوگیری از انتخاب و بیان گزینشی از امام خمینی(ره) بسیار مهم است و این شناخت با جستار در کلام مقام معظم رهبری که شخصیت تمام نمای حضرت روح الله هستند، میسر خواهد شد.

امین خاکباز، مدیر سابق مرکز رشد پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) قزوین:
قطعا شاخصه‌های اندیشه امام خمینی(ره) این بزرگمرد تاریخ که جریان حاکم بر جهان را به نفع حکومت الله تغییر داده فراوان است و نمی‌توان شاخصه‌های اندیشه فردی در این سطح جهان شمول را در چند بخش خلاصه کرد اما با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری سعی می کنم چند نکته‌ای عرض نمایم.
توجه به 3 شاخص از اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) برای ما خیلی ضرورت دارد:
  1- اعتماد به وعده الهی
  کاری که امام در عصر طاغوت آغاز نمودند، کاری بود منحصر به فرد، در ایامی که نه عده و نه عده‌ای در اختیار داشتند اما ایشان با اعتماد به وعده الهی و توکل به خداوند متعال گام در مسیری گذاشتند که با حساب و کتاب مادی و با نگاه تحلیلگر جور درنمی‌آمد. یعنی شما یک طرف امام را می‌بینید که خودش اعتراف می‌کرد سربازانش در گهواره هستند و در طرف دیگر ژاندارم منطقه را که مورد تایید و حمایت کدخدای آن روز قرار داشت. هیچ تحلیلگری پیش بینی نمی‌کرد که حرکت امام بتواند رژیم شاهنشاهی ایران را سرنگون و موج و حرکت جدیدی در دنیا ایجاد کند. آنچه که پشتوانه امام در این راه خطیر بود، اعتماد به وعده الهی بود که امام ما با اعتماد به این وعده‌های الهی قیام کردند که ان تنصرو الله ینصرکم.

امروز هم وضعیت ما همانطور است، هرچند با حساب و کتاب مادی، امروز ما بسیار قویتر از آن روزها هستیم و آمریکا هم به مراتب پایین‌تر از وضعیت آن روز خود؛ اما همچنان فاصله بسیار زیاد است و اینجاست که ما باید در این نبرد نا متقارن بدانیم آنچه مایه قدرت و برتری ماست خدایی است که به رسول خود فرموده که بگو: الله مولانا ولا مولى لكم پس راه برتری ما در این نبرد نامتقارن ایمان به وعده‌های الهی است. 
  2- اعتقاد به اراده مردم
حضرت امام مصداق اعتماد به مردم بودند، ایشان در همه امور تلاش داشتند که مردم را در امور مختلف بسیج نمایند تا آنها دست قدرت الهی باشند.
 امام این انقلاب را با مردم آغاز کردند و به رای مردم گذاشتند و با همین مردم از گردنه‌های سخت گذشتند و در دفاع مقدس با همین مردم بود که شاخ ابرقدرت‌های غرب و شرق را شکستند و حماسه‌ای آفریدند که رعب آن هنوز در دل دشمن جاری و ساری است و حتی پس از آن در عرصه سازندگی نیز ایشان در مورد جهاد سازندگی فرمودند: برای مرحله سازندگی، دستمان را به سوی ملت دراز می‌کنیم. ما در همه امور به ویژه اقتصاد باید بدانیم راهی جز واگذاری امور به مردم نداریم. این همان چیزی است که مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید کرده‌اند که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است مردمی. جوان‌های ما باید بدانند که دیگر نمی‌توان منتظر یک شغل دولتی ماند بلکه باید آستین‌های همت را بالا زده و با توکل به خداوند متعال و بهره گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود به ایجاد اشتغال برای خود و سایر هموطنان خود اقدام کنند.
  3- اعتقاد به استقلال ملی
  استقلال که همان مفهوم آزادی در مقیاس ملی است، یکی دیگر از شاخصه‌های اندیشه امام راحل ما بود.
ما اگر استقلال نداشته باشیم، دیگر برای دشمنان مهم نیست که ما فناوری هسته‌ای داشته باشیم یا نه! دیگر مهم نیست که ما موشک داشته باشیم یا نه! چراکه در همین منطقه ما هستند کشورهایی مثل پاکستان که حتی کلاهک هسته‌ای هم دارند ولی برای دشمنان مهم نیست، یا حتی در موضوع حقوق بشر که فجایع یمن را به کل نادیده می‌گیرند اما به اعدام مفسدان در کشور ما اعتراض می‌کنند. استقلال ما هویت ماست و البته این راه، راه پیشرفت ماست.
این همان موضوعی است که در بیان اخیر علامه جوادی آملی هم به آن اشاره شد و جان کلام ایشان (از نگاه بنده) همین موضوع استقلال بود که تولید داخلی و بازار کشور ناموس این کشور است و مرتبط با استقلال کشور و باید مسئولین در حفظ و حراست از آن در مقابل شرق و غرب بکوشند.
خلاصه این شاخص‌ها می‌شود یکی از شعارهای اساسی انقلاب یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی.
در پایان یادآوری این نکته از رهبری معظم انقلاب ضروری به نظر می‌رسد که فرمودند: اگر راه امام را گم کنیم، یا فراموش کنیم،‌ یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد.
هادی بهرامیان، مستندساز:
مهم‌ترين شاخصه در انديشه حضرت امام خودباوری است. خودباوری امت اسلام که سال‌های سال زير چکمه‌های استعمار لگدمال شده تا از اين طريق بتوانند اسلام را برای هميشه از ميان بردارند. اما همين تلاش‌های امام راحل و خلف صالح ايشان مقام معظم رهبری در جهت تقويت روحيه خودباوری مسلمانان و امت اسلام نقش اساسی داشته است و بلاشک نسل جوان هم امروز نيازمند بازخوانی دقيق و عمل‌ به يکايک رهنمودهای ايشان و رسيدن به قله خودباوری در همه امور است.

محمدرضا امامقلی، کارگردان و مستندساز:

به نظر می‌رسد مهمترین شاخصه اندیشه امام راحل الگوگیری از ائمه و معصومین در مقابله با ظلم و ظالم است که در امتداد این الگوها می‌توان شاهد ایثار شهدایی بود که به خوبی عملی بودن این آرمان را به معرصه ظهور گذاشتند.
واضح است که اگر امروز امیدمان را خدای ناکرده از دست بدهیم و نگاه واقع بینانه  به آینده نداشته باشیم هیچ وقت همت بلندی برای تحقق این آرمان امام که آرمان پیامبران و ائمه هم بوده نخواهیم داشت. بازخوانی اندیشه‌های امام نه تنها چشم انداز آینده جامعه آرمانی ایمانی را به روشنی تبیین می‌کند بلکه مانیفست شکل گیری امت واحده اسلامی است که برای تحقق عدالت در جهان مبارزه می‌کند.

مظفر جانی، مدیرعامل موسسه رهروان شاهد و رئیس هیات مدیره کانون فرزندان شهید استان قزوین:


یکی از شاخصه‌های تفکر امام عزیز استقلال ایران است، ایشان می‌فرمایند ما حاضریم از گرسنگی بمیریم اما دستمان را به سمت زیاده خواهان دراز نکنیم، یا بعد از اعلام قطع رابطه با آمریکا، خطاب به کارتر می‌فرمایند:" اتفاقا کار خوبی کردید، حاضریم همه روزه بگیریم اما استقلال و عزتمان را حفظ کنیم. "
شاخصه دیگر امام مسئله استکبارستیزی هست، ایشان از کسی ترسی نداشتند، نه از شوروی و از آمریکا که دو ابرقدرت آن زمان بودند.
ایشان آمریکا را شیطان بزرگ معرفی می‌کنند و اولین کسی هستند که جلوی این قدرت می‌ایستند، چون امام خمینی خودش را به خدای متعال پاسخگو می‌دانستند، ایشان اما از حق مردم نمی‌گذشت؛ می‌فرمودند من باید به خدا پاسخگو باشم نه تاریخ. 
با همه وجود کوخ نشین‌ها و مستضعفان را دوست داشتند، مستضعفان هم عاشق امام بودند، به عشق لبخند امام خمینی پدرم در نزدیک دیوارهای بصره میدان مبارزه را رها نکرد.
خمینی، خمینی بود، واقعا ما جرات واردشدن در عمق فکری و عملکردی امام را نداریم، اینها فقط بخشی شاخصه‌های ظاهری امام هستند.
امام خمینی تکرار نشدنی است، مردی که عوامانه حرف می‌زد اما عوام زده نمی‌شد، ادای روشنفکرها را در نمی‌آورد، با طبقه روشنفکرها مخالف بود و همیشه می‌فرمودند روشنفکران مصنوعی و وارداتی... 
امام خمینی عاشق ایران بود، به تمام معنی، دوست داشت ایران اسلامی شکوهمند و پرافتخار باشد. 
امام لایق دوست داشتن هست، به تشیع آبرو داد، می‌فرمودند امام حسین راه عزت را به ما نشان دادند، ایشان می‌فرمایند "راه قدس از کربلا می گذرد"، نه تنها راه قدس، که راه عزت و آبروی ما از کربلا می‌گذرد. 
واقعا شناخت و نزدیک شدن به امام برای نسل جوان دور نیست، ذات امام به خدا نزدیک بود و بشر ذات خدا را دوست دارد و خود به خود انسانهایی که به خدا نزدیک هستند برای ما دوست داشتنی می‌شوند.
باید امروز بدون غلو، ساده و صادقانه امام خمینی رو به نسل جوان معرفی کنیم، ما امروز می‌بینیم در مورد امام رمان و داستان و یک فیلم درست و حسابی نداریم، انیمیشن در مورد حضرت امام نداریم، اگه هم باشد مربوط به کودکی ایشان هست، ما رسالت داریم درباره اندیشه‌های امام کار کنیم و ایشان را همانطور که بودند به نسل جوان معرفی کنیم.

احسان حامدی فر، مستندساز:
اسلام ناب٬ اسلام آمریکایی و‌‌...
به نظر من مهمترین شاخصه اندیشه امام همان ترویج اسلام ناب است که درون خود مفاهیمی چون انقلابی‌گری٬ تدین٬ مبارزه با سلطه٬ استبداد، اشرافی‌گری٬دفاع از مظلوم را درخود دارد و ضرورت بازخوانی این مفاهیم می‌تواند باعث هدایت جامعه و جوانان از مواهب بدست آمده از این شاخص‌ها باشد‌.

میلاد یوسفی، کارشناس رسانه: 
اندیشه امام از آنجا که برخواسته از بطن دین و آموزه‌های الهی است قطعا بیشترین سازگاری را با فطرت بشریت دارد و از آنجا که جوانان دارای فطرتی بیدار هستند، می‌توان نتیجه گرفت که بیشترین اثرگذاری کلام نورانی امام بر این قشر و بخش از جامعه است.
اندیشه امام دارای وجوه مختلفی است از ابعاد اقتصادی تا سیاسی و همه این ابعاد در کلیتی به نام فرهنگ مستغرق هستند.
اما نکته اساسی در شاخصه‌های اندیشه امام آن است که امام با پیشینیان و پسینیان خود در تعریف دین و دینداری اختلاف عمیقی دارد و آن هم استقرار دین در موضع حکومت است.
از دیدگاه امام دینی که بر کرسی حکومت ننشیند، نه تنها ناقص است بلکه گاهی به یک ضد دین تبدیل شده است.
شاید بتوان گفت "ولایت تامه فقیه" عصاره تفکر امام است که شکوفایی و جلوه‌گری دیگر وجوه تفکر امام در سایه تحقق حداکثری این وجه است.
حتما تبیین وجوه تفکر امام و بخصوص تفکر امام در باب گسترش روزافزون پیام انقلاب اسلامی که تفکری متصل شده به فطرت انسانهاست؛ برای نسل جوان که آینده سازان این کشور و از نگاه امام آینده سازان جامعه بشریت هستند ضرورتی دوچندان دارد.
حسام عابدی‌ها، کارگردان و مستندساز:

یکی از یزرگترین شاخصه‌های فکری و عملی امام، اتکال به خداوند و اطمینان قلبی به وعده‌های الهی و همچنین بی‌اعتمادی به وعده‌های مستکبرین بود.
نکته‌ای که شاید امروز بیش از هر چیز دیگر باید به خود و سایر جوانان و ملت ایران یادآور شویم همین موضوع توکل به خدا و نگاه به ظرفیت‌های داخلی برای عبور از مشکلات است.
باید این موضوع را باور کنیم که شاه کلید قفل مشکلات اقتصادی کشور، لبخند به دشمنان خونی ملت ایران و مستکبرین عالم نیست؛ بلکه شکوفا کردن ظرفیت‌های داخلی و اعتماد به وعده‌های الهی است؛ که برای رسیدن به این مقصود، مسیری جز اجرا کردن تمام و کمال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نداریم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان