۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین درخواست دادگستری استان کرمان برای شناسایی منابع مالی قاچاقچیان در سیستم بانکی
کد خبر: ۱۹۴۱۵۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

درخواست دادگستری استان کرمان برای شناسایی منابع مالی قاچاقچیان در سیستم بانکی

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به آمار زندانیان استان کرمان گفت: در زندان‌های استان کرمان ۱۱ هزار و ۸۸۳ نفر زندانی نگهداری می‌شوند که از این تعداد، ۸۱۸۳ نفر یعنی معادل ۶۸.۷ درصد مرتبط با مواد مخدرند؛ به عنوان مثال جرم ۸۰ درصد مددجویان زندان کهنوج مربوط به مواد مخدر است.

درخواست دادگستری استان کرمان برای شناسایی منابع مالی قاچاقچیان در سیستم بانکی

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به آمار زندانیان استان کرمان گفت: در زندان‌های استان کرمان 11 هزار و 883 نفر زندانی نگهداری می‌شوند که از این تعداد، 8183 نفر یعنی معادل 68.7 درصد مرتبط با مواد مخدرند؛ به عنوان مثال جرم 80 درصد مددجویان زندان کهنوج مربوط به مواد مخدر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزای دانشجویان ایران( صبح قزوین ) منطقه کویر، "یدالله موحد" امروز 13 خردادماه در جلسه کمیته حقوقی و قضایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به پرونده‌های قضایی موادمخدر در سطح استان، با بیان این‌که زندان‌های استان کرمان را زندانیان موادمخدر پر کرده‌اند، افزود: 91 درصد زندانیان مواد مخدر را مرد و 8 درصد را زنان شامل می‌شوند، هم‌چنین 97.3 درصد ایرانی و 2.6 درصد افغانی بودند که از این بین نیز 82 درصد بومی و 17 درصد غیربومی هستند.

وی با بیان این‌که ورودی اولیه پرونده‌های با موضوع مواد مخدر در سال 94 نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشته و خروجی اولیه این پرونده‌ها هم 2 درصد کاهش داشته است، گفت: در دو ماهه اول سال گذشته 4761 پرونده و در سال جاری 3828 پرونده در حوزه مواد مخدر در دادگستری‌های استان کرمان ایجاد شده است که در این زمینه با 21 درصد کاهش پرونده‌های ورودی مواد مخدر به محاکم قضایی روبرو بوده‌ایم. ضمن آن‌که خروجی اولیه این پرونده‌ها نیز 21 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان این‌که بیشترین ورودی پرونده‌های مواد مخدر در دادسراهای کرمان، بم، سیرجان و رفسنجان و... بوده، تاکید کرد: در سال گذشته جمعا 27 هزار و 400 فقره پرونده وارد دادسراهای استان کرمان شد که نسبت به سال 93 با یک کاهش 36 درصدی در حوزه جرائم مواد مخدر رو به رو بوده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به ده جرم اول مواد مخدر در کرمان و درصد رشد آنها در سال گذشته نسبت به سال 93 اظهار کرد: حمل مواد مخدر با یازده درصد رشد، نگهداری و مالکیت مواد مخدر با 43 درصد رشد، نگهداری تریاک با 13 درصد کاهش، اعتیاد به مواد مخدر 27 درصد کاهش، استعمال مواد مخدر که در سال 93 ، 42 درصد رشد داشته است در سال 94 حدود 39 درصد کاهش داشت.

به گزارش صبح قزوین ، رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: نگهداری و اختفاء ادوات مخصوص تولید و استعمال مواد مخدر نیز که در سال 93 هفت درصد رشد داشت، در سال گذشته 3 درصد کاهش یافته بود.

موحد با بیان این‌که در سال 93 نگهداری هرویین و کوکائین 14 درصد رشد داشت اما در سال گذشته به پنج درصد رسیده بود، تاکید کرد: بیشترین عنوان اتهامی در سال گذشته حمل مواد مخدر بود.

وی اظهار کرد: دادگاه قلعه گنج بیشترین پرونده‌های مواد مخدر در سال گذشته را از آن خود کرد و هم‌چنین در دو ماهه ابتدای سال جاری، شهرستان رابر بیشترین پرونده مواد مخدر را داشته است.

وی با بیان این‌که میزان کشفیات گراس نیروی انتظامی در سال گذشته با کاهش 67 درصدی رو به رو بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته در مجموع بیش از 87 هزار و 151 کیلوگرم مواد مخدر از سوی نیروی انتظامی کشف شده است.

موحد افزود: میزان کشفیات شیشه از سوی نیروی انتظامی در سال گذشته 82 درصد افزایش داشته و این میزان در کشفیات اداره کل اطلاعات 45 درصد کاهش داشته است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان این‌که نیروی انتظامی 126 درصد افزایش کشف هرویین در سال گذشته نسبت به سال 93 داشته است، تاکید کرد: همه می‌دانیم جرم مواد مخدر اقتصادی است و قاچاقچیان برای دستیابی به پول هنگفت به حمل موادمخدر اقدام می‌کنند، بنابراین در جرائم مالی و اقتصادی بهترین نوع مجازات مالی و اقتصادی باید باشد اما متاسفانه رویکرد ما بر عکس است. این درحالی است که هم اکنون مجازات مالی کم و برای جرائم مواد روانگردان مجازات اعدام گذاشته شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: 2296 دستگاه توقیفی در رابطه با قاچاقچیان آمار بالایی است و باید به سرعت کاهش پیدا کند، بنابراین ماشین‌هایی که بیشتر از 6 ماه در پارکینگ‌ها وجود دارند باید درمسیر فروش گذاشته شوند.

موحد با اشاره به این‌که نظام بانکی در شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر به دستگاه قضایی کمک نمی‌کند، گفت: شورای مبارزه با پولشوئی و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید جلسات مشترکی را تشکیل داده و ساز و کاری ملی تدوین کنند که برای شناسسایی منابع مالی قاچاقچیان در سیستم بانکی اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان