۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین امری مقدس یا ابزاری سیاسی؟!
کد خبر: ۱۹۴۰۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۳ ساعت: ۱۱:۶ ↗ لینک کوتاه

احترام به زبان مادری؛

امری مقدس یا ابزاری سیاسی؟!

هنوز هم آقای رئیس جمهور در برخورد با مردم منطقه‌ی آذربایجان پوپولیستی حرکت می‌کند و این طور احساس می‌شود که وقتی ایشان در هر دیداری در منطقه، به قومیت‌ها و اصل ۱۵ اشاره می کنند‌، در واقع به شعور مردم ما توهین می‌نمایند.

امری مقدس یا ابزاری سیاسی؟!
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، اعتقاد به این که اصول قانون اساسی ما متعالی و منطبق بر حدود الهی و حقوق انسانی است شامل همه بندها و اصول این قانون می‌شود. هرچند به دلایل متعدد تا امروز برخی از این اصول، کاملا اجرایی نشده‌اند اما طبیعتا مطالبه اجرای این اصول از حقوق اساسی مردم ماست و هیچ مسئولی هم نمی‌تواند به دلیل عمل به وظایف ذاتی خود و تلاش برای اجرای اصول قانون اساسی بر سر مردم منّتی داشته باشد.

یکی از مواردی که همیشه در سفرهای استانی آقای روحانی به منطقه آذربایجان مورد تاکید ایشان بوده اصل 15 قانون اساسی است که به اصل تحصیل به زبان مادری مشهور شده است. ایشان همیشه در این سفرها مکررا بر اجرای این اصل و احترام به قومیت‌های مختلف تاکید می‌کنند که البته به لحاظ شعاری امری پسندیده و عامه پسند هم می‌باشد اما در سه سال گذشته واقعا قدمی در احترام به قومیت‌ها برداشته شده است؟

آنچه باعث شده تا امروز ما با عینک بدبینی به این سخنرانی‌ها و شعارها نگاه کنیم، زمانی است که از مدت شنیدن این شعارها تحمل کرده اما هیچ ندیده‌ایم.

آقای رئیس جمهور در سفرهای خود به منطقه آذربایجان چه قبل از ریاست جمهوری و در زمان تبلیغ و چه بعد از آن همیشه به موضوع اصل 15 قانون اساسی و تلاش برای اجرای آن تاکید می‌کنند اما جالب است که در این مدت هیچ تغییری در زمینه اجرای این اصل صورت نگرفته و هرچه بود در سطح شعار باقی مانده است و تعجب این که ظاهرا اصل موضوع نیز به نوعی با مسائل سیاسی دیگر آمیخته شده است.

آنچه نگارنده را برای یادآوری این بدعهدی ترغیب کرد اشاراتی است که آقای روحانی در سفر دیروز مهاباد به اصل 15 قانون اساسی کردند. ایشان در جمع مردم این شهر گفتند "تبعیض قومیتی را نمی پسندم؛ اصل در استخدام باید شایستگی باشد،  زبان مادری اقوام و بویژه کردی باید محترم باشد؛ مراکز زبان اقوام در حال توسعه است. با آموزش و پرورش مشغول تمهید اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی هستیم."

تاکیدی که آقای رئیس جمهور به احترام به زبان مادری به ویژه کردی در سفر امروز خود به مهاباد داشتند جالب بنظر می رسد. البته احترام به همه قومیت‌ها از جمله کردها را همه می‌پسندند اما به نظر می رسد ایشان فکر کرده‌اند که یک سفر رسمی به کردستان داشته‌اند. صرفا جهت یادآوری باید عرض کنیم که ایشان دوشنبه رسما وارد استان آذربایجان غربی! شده اند که حدود ۷۶٫۲٪ تُرک زبان، ۲۱٫۷ کرد زبان و بقیه هم از دیگر اقوام می باشند. بنابراین اگر هم قرار است آقای رئیس جمهور اشاره‌ای به احترام به زبان مادری در آذربایجان غربی داشته باشند حتما باید بر احترام به زبان ترکی تاکید کنند و نه زبان کردی!

پروژه‌ی اقلیت سازی آذری‌ها در آذربایجان غربی یکی از موضوعاتی است که حساسیت زیادی در این منطقه دارد تا جایی که چندی قبل یکی از کردهای تجزیه طلب منطقه گفته بود "ما می توانیم قبول کنیم آذری‌ها هم به عنوان یک شهروند در آذربایجان زندگی کنند"! باید توجه کنیم که این منطقه متعلق به آذربایجان بوده و خواهد بود و تلاشی که طی سال های اخیر برای تغییر دموگرافی منطقه از آذری به کرد صورت گرفته است، باطل و غیر قابل اجرا است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان