۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اکثریت قاطع مجلس دهم متعلق به اصولگرایان است/ خبرگان لیست امید هیچ سنخیتی با اصلاحات نداشتند
کد خبر: ۱۹۴۰۰۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اکثریت قاطع مجلس دهم متعلق به اصولگرایان است/ خبرگان لیست امید هیچ سنخیتی با اصلاحات نداشتند

یک نماینده سابق با بیان اینکه خبرگان مورد حمایت لیست امید در تهران هیچ سنخیتی با اصلاحات نداشتند گفت: ریاست آقای لاریجانی در مجلس دهم نشان داد اکثریت قاطع از آن جریان اصلاحات نبوده و متعلق به اصولگرایان است.

اکثریت قاطع مجلس دهم متعلق به اصولگرایان است/ خبرگان لیست امید هیچ سنخیتی با اصلاحات نداشتند

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری صبح قزوین ، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری که صبح امروز در محل جامعه روحانیت برگزار شد، با اشاره به ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: ما باید یاد امام و پانزدهم خرداد را زنده بداریم؛ جامعیت امام بسیار کم‌نظیر است و رهبری حضرت امام قدرت‌های بزرگ جهان را به حیرت انداخته است.

مصباحی‌مقدم در ادامه با اشاره به ایام ماه مبارک رمضان و دعوت مردم به حضور در مساجد بویژه در شب‌های قدر تاکید کرد: باید احترام ماه مبارک رمضان را حفظ کرد و ما از ائمه جماعات و جمعه‌ها تقاضا داریم که منابر خود را مزین به مسائل اخلاقی کنند چراکه جوانان به این مسائل نیاز دارند و گاهی این موضوع افت می‌کند.

سخنگوی جامعه روحانیت به مساله حج پرداخت و ادامه داد: اقدام آل سعود را در بستن راه خانه خدا محکوم می‌کنیم و طبق وعده الهی کسانی که راه خدا را می‌بندند دچار عذاب دردناک الهی خواهند شد و آل سعود نیز مصداق بارز کسانی هستند که راه خدا را بسته‌اند.

وی با اشاره به اتفاقات سال گذشته در سرزمین حج از جمله سقوط جرثقیل و حادثه دردناک منا که منجر به جان باختن 7 هزار نفر از حجاج شد تصریح کرد: آل سعود شایستگی حرمین شریفین را ندارد چرا که به جای عذرخواهی و جبران خسارات سال گذشته با لجاجت بر مواضع باطل خود اصرار می‌کند.

مصباحی مقدم یادآور شد: آنها نه تنها شرایط ناامنی را برطرف نکرده‌اند بلکه دولت عربستان هیچ تعهدی نیز نداده است و علاوه بر این ما نسبت به حجاج ایران نگرانیم چرا که سفارت و کنسولگری نداریم که بخواهد از حجاج ایران حمایت کند؛ آنها حتی اجازه نمی‌دهند که در بعثه رهبری پرچم ایران نصب شود از این رو طبق تاکید علما و مراجع تقلید در شرایطی که امنیت حج فراهم نیست، این فریضه ضرورتی ندارد. 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: هیچکس حق ندارد در سرزمین وحی برای خود اجازه و اختیارات ویژه قائل شود اما چطور آل سعود به خود اجازه می‌دهد که با سیاست‌های ناهنجارش به ملت‌ها امر و نهی کند.

وی در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره ترکیب هیات رئیسه مجلس دهم که مورد سوال یکی از خبرنگاران قرار گرفت اظهار داشت: بنده به نمایندگان دوره دهم که با رای ملت در جایگاه نمایندگی مردم قرار گرفتند تبریک می‌گویم و آرزوی توفیق آنها را دارم؛ ما از انتخاب آقای لاریجانی خوشحال هستیم و البته پیش‌بینی ما نیز این بود که ایشان رئیس مجلس می‌شود.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه هر دو نائب رئیس مجلس از لیست امید هستند در عین حال گفت: یکی از آنها اصولگرا و دیگری اصلاح‌طلب است و آقای مطهری همیشه گفته اصلاح‌طلب نبوده و یک اصولگرا است.

نماینده سابق مجلس، ترکیب هیات رئیسه مجلس را متفاوت از سه دوره گذشته برشمرد و افزود: در حال حاضر هیات رئیسه خوبی از نظر سابقه نمایندگان شکل گرفته و انشاءالله موثر واقع شود چراکه مهم خدمت‌گذاری به مردم است.

وی ادامه داد: نمایندگان باید تلاش کنند وضعیت بهتری را برای کشور رقم بزنند و از این رو نظارت مساله بسیار مهمی است البته ارتباط مجلس و دولت در مجلس نهم خوب بود اما امیدواریم با حمایت مجلس جدید با یک سال باقیمانده بهتر کار کند.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره عبور نکردن اصولگرایان از آنچه وی تندروی خواند، توضیح داد: گمان نمی‌کنم اتفاقی که افتاده است نشان‌دهنده عزم و اراده دو جریان برای آنچه می‌خواسته‌اند باشد، نه اصلاح‌طلبان می‌خواستند شخصیت‌های درجه سه و چهار خود را به مجلس بفرستند نه اصولگرایان می‌خواستند افراد موثر و پخته خود را کنار بگذارند اگرچه افراد اصولگرای راه یافته به مجلس دهم از چهره‌های موفق هستند اما باید توجه کنیم آنچه رقم خورده است انتخاب مردم محسوب می‌شود.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: افراط و تندروی از هر دو طرف مذموم است و تندروی به معنای خروج از اخلاق و ارزش‌ها است نه قاطعیت و محکم ایستادن بر سر مواضع.

وی درباره اینکه چرا اصولگرایان کلید خود را به لاریجانی نمی‌دهند گفت: آقای لاریجانی از شخصت‌های برجسته اصولگرایی است اما معنایی ندارد که کلید به دست ایشان داده شود چرا که در جریان اصولگرایی شخصیت‌هایی مهمی مانند ایشان وجود دارد و این کلید باید برای جمع باشد.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین مبنی بر فضاسازی رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره کسب اکثریت مجلس و خبرگان و نتیجه ریاست این دو مجلس اظهار داشت: در شرایط تبلیغات انتخاباتی، رسانه‌ها سعی دارند فضاسازی کنند و به تعبیری فضا را غبارآلود نگه دارند که در چنین فضایی هر کس از آرمان و آرزوهای خود می‌گوید اما وقتی شرایط آرام شود واقعیت مشخص خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: برداشت ما در همان شرایط نیز این بود که اکثریت قاطع از آن جریان اصلاحات نیست و در خبرگان نیز یک چنین جریانی نمی‌تواند رخنه و نفوذ کند و تاثیرگذاری کند. هرچند که شخصیت‌های وارد شده به خبرگان بیشتر نزدیک به اصلاحات است اما این به معنای تاثیرگذاری نیست و کسانی که در تهران مورد حمایت لیست امید برای خبرگان بودند، هیچگونه سنخیتی با جریان اصلاحات ندارند. 

وی افزود: درباره ترکیب مجلس دهم نیز بنده اکثریت آن را اصولگرا و اقلیت مهمی از ان را اصلاح‌طلب می‌دانستم که از این رو رای 103 نفر به آقای عارف برای ریاست مجلس نشان‌دهنده اکثریت قابل توجه اصولگرایان است؛ ما قبل‌تر هم گفته بودیم اگر مجلس به دست اصلاح‌طلبان بیفتند نگران نیستیم البته اصلاح‌طلبانی که به مبانی و ارزش‌های انقلاب پایبند باشند. 

مصباحی مقدم جابجایی قدرت در نظام جمهوری اسلامی را امری طبیعی دانست و گفت: اتفاقات فتنه 88 حاصل ابزار قرار دادن قدرت برای یک حرکت انحرافی بود که با لطف خداوند و رهبری نظام این بحران را پشت سر گذاشتیم لذا اگر جریان اصلاح‌طلب خط قرمزها را رعایت کند تجربه خوبی برای اثرگذاری در قدرت در دوره‌های بعدی خواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آخرین وضعیت و جلسات ائتلاف اصولگرایان پس از انتخابات گفت: تمام همت مجموعه این است که ائتلاف و وحدت بعد از انتخابات نیز دنبال شود و ما نیازمند حفظ این ساختار هستیم، اگر چه حزب فراگیر نداریم اما احزاب و تشکل‌ها باید دائما با یکدیگر بنشینند و گفت‌وگو کنند تا در انتخابات نیازی به فراخوان نباشد.

وی درباره برنامه این ائتلاف برای انتخابات 96 خاطرنشان کرد: این سخن اگرچه حرف خوبی است اما هنوز انتخابات 96 در دستور کار قرار نگرفته است.

مصباحی مقدم درباره مجلس دهم که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود گفت: این راه خود مجلسی‌ها باید پاسخ دهند اما اگر از بنده به عنوان یک شخص با تجربه مشورت بطلبند مهمترین مساله کشور را اقتصاد، رکود، بیکاری، تورم و کمبود سرمایه و فرهنگ متناسب با پیشرفت اقتصادی می‌دانند.

این نماینده سابق با اشاره به تعطیلی بخش اعظمی از کارخانجات به مساله تاخیر ازدواج، رشد طلاق و ازدواج و ناهنجاری‌های اجتماعی پرداخت و یادآور شد: یک مشکل دیگر ساختار دولت است که بسیار بزرگ و ناکارآمد بوده و نمی‌تواند به صورت چست و چابک به مردم خدمت کند. از این رو ما نیازمند اصلاح این سیستم و نظام بانکی و پولی خود هستیم.

وی انتخاب لاریجانی از سوی نمایندگان مجلس را نشان دهنده یک رویکرد معقول در مجلس دهم دانست و گفت: امیدواریم که این مسیر استمرار داشته باشد و همه نمایندگان مسیر همگرایی را دنبال کنند.

مصباحی مقدم درباره کوچک شدن فراکسیون ولایت که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود اظهار داشت: تبدیل فراکسیون اکثریت به چند فراکسیون برای مجموعه خسارت‌بار است چراکه اثر فعلی به خاطر یکپارچگی است که در این مجموعه از پایداری تا مستقل‌هایی که به لاریجانی رای داده‌اند حضور دارند و نباید دچار تشتت شوند.

این نماینده سابق مجلس درباره تعداد روحانیون مجلس دهم که تنها 16 نفر هستند خاطرنشان کرد: این تعداد جایگاه روحانیون را در مجلس دهم افت داده است و این مساله شایسته نظام نیست چرا که در آغاز کار مجلس بالای 50 درصد از افراد روحانی در آن حضور داشتند و مشکل ما در این زمینه عدم استقبال و پیشگامی روحانیون فاضل است.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان