۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین گرسنگی، سرنوشت محتوم تغییر اراضی کشاورزی
کد خبر: ۱۹۳۴۰۲ نویسنده: زهرا حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۲ ساعت: ۱۰:۲۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد:

گرسنگی، سرنوشت محتوم تغییر اراضی کشاورزی

استان قزوین با دارا بودن یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین، تنها ۴۸۹ هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی دارد، به عبارت دیگر تنها حدود ۳۰ درصد از اراضی استان قابل کشت است.

گرسنگی، سرنوشت محتوم تغییر اراضی کشاورزی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ --- زهرا حسینی.

امروز "زمین خواری" کلمه‌ای آشنا برای اغلب افرادی است که طی سال‌های اخیر این کلمه را بارها و بارها از رسانه‌ها شنیده‌اند.
زمین خواری به معنای دخل و تصرف در یک زمین بدون مجوزهای لازم قانونی است که موجب برهم ریختگی نظام آن بخش می‌شود.
در مقوله زمین خواری، معضل جدیدتری تحت عنوان "زمین خواری اراضی کشاورزی" به وجود آمده که استان قزوین نیز چندسالی است مبتلابه آن می‌باشد.
استان قزوین با دارا بودن یک میلیون و 500 هزار هکتار زمین، تنها 489 هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی دارد، به عبارت دیگر تنها حدود 30 درصد از اراضی استان قابل کشت است.
عمده باغات زیتون کشور در قزوین وجود دارد و این استان جزو رده‌های اول در تولید و صادرات زیتون است.
این در شرایطی است که در کل کشور تنها 12 درصد اراضی قابلیت کشاورزی دارند و قزوین در بهترین حالت ممکن برای تولیدات کشاورزی قرار دارد.
در نظریه‌های علمی ثابت شده است که اگر خاک از بین برود، حدود 300 سال زمان لازم است تا یک سانتی متر خاک دوباره در طبیعت تولید شود.
هم اکنون زمین خواری اراضی کشاورزی در قزوین به بهانه‌های مختلفی انجام می‌شود.
رحیمی، پیرمرد 75 ساله‌ای است که زمین خواری را در اراضی روستای خود اینگونه تشریح می‌کند: در این منطقه به دلیل شرایط مساعد آب‌و‌هوایی چندسالی است که افراد مختلف از خارج روستا اقدام به خریداری زمین و باغ‌های زراعی می‌کنند و در آن به صورت غیرقانونی ویلا می‌سازند.
وی می افزاید: متاسفانه این اقدام بسیار همه‌گیر شده و به دلیل پول خوبی که به روستاییان پرداخت می‌شود، مورد استقبال صاحبان زمین‌های کشاورزی قرار گرفته است.
صفری، ساکن یکی دیگر از روستاهای اطراف قزوین، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، ابراز می کند: شغل آباء و اجدادی مردم این روستا به دلیل وجود شرایط خوب آب و خاک، کشاورزی بود اما وجود آب مناسب به نوعی آفتی برای این روستا شده است.
وی ادامه میدهد: وجود آب باعث شده که عده‌ای از روستاییان زمین‌های خود را به واحدهای کوچک صنعتی تغییر کاربری دهند و زمین‌های کشاورزی اطراف را نیز به خطر بیندازند.
کاظمی، بانوی 28 ساله‌ای است که برای احیای کشاورزی مدت 8 سال است که به روستای پدری خود بازگشته است.
وی درباره زمین خواری کشاورزی در روستای خود، عنوان می کند: مدتی پیش یکی از اهالی روستا بخشی از اراضی کشاورزی خود را به شخصی خارج از روستا فروخت، مدتی بعد عده‌ای از ساکنان روستا متوجه شدند که این فرد به صورت غیرقانونی در حال ایجاد مرغداری در این زمین می‌باشد.
کاظمی ادامه میدهد: اهالی روستا با آگاهی، این موضوع را به اداره امور اراضی قزوین اطلاع دادند و این پروژه غیرقانونی، متوقف شد.

روزانه 1 هکتار زمین کشاورزی از بین می‌رود


رضا افلاطونی، مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین درباره زمین خواری اراضی کشاورزی، می گوید: مهم‌ترین وظیفه اداره امور اراضی، حفظ زمین‌ها و در راس آن حفظ زمین‌های کشاورزی است.
وی می افزاید: از سال 94 باتوجه به وظایف بیشتری که در حوزه اراضی کشاورزی به امور اراضی استان سپرده شد، اقدامات بسیار خوبی برای حفظ زمین‌های کشاورزی انجام شده که ازجمله آن عملیاتی شدن طرح پایش امور اراضی است.
افلاطونی در تشریح طرح پایش امور اراضی قزوین، بیان می کند: ساماندهی یا کاداس اراضی کشاورزی طرحی است که در آن عکسهای هوایی از کل اراضی استان تهیه می‌شود و از طریق این عکس‌ها که با دقت 10 سانتی متر تهیه شده، اراضی مشخص و مالکان هر قطعه شناسایی می‌شوند، سپس اطلاعات رقومی و توصیفی هر قطعه زمین و نوع کاربری آن را مشخص می‌شود.
وی ادامه میدهد: با ارائه اطلاعات کامل هر قطعه زمین به اداره ثبت اسناد، برای هر شخص سند مالکیت با حدود مشخص صادر می‌شود. طرح کاداس اراضی تا کنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که 18 هزار هکتار زمین در آبیک، 29 هزار هکتار اراضی در البرز و 45 هزار هکتار اراضی در بویین زهرا مورد پایش قرار گرفته است.
مدیر امور اراضی قزوین خاطر نشان میکند: این طرح مشکلات زیادی را حل می‌کند از جمله اینکه در دادگستری بسیاری از اختلافات ناشی از نبود سند یا سندهای مشایی می‌باشد که با این طرح منتفی خواهد شد، همچنین این طرح باعث می‌شود که هیچ تخلف و تغییر کاربری غیرمجازی از چشم قانون مخفی نماند.
افلاطونی میگوید: قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در سال 74 تصویب و در 85 نیز اصلاح شد، بنابراین قانون هرنوع تغییر در اراضی کشاورزی بدون اصلاحیه قانونی ممنوع است، مگر در موارد ضروری که این ضرورت را نیز یک کمیسیون متشکل از مدیران 5 دستگاه استانداری، جهاد کشاورزی، مدیریت امور اراضی، اداره راه و شهرسازی و محیط زیست تشخیص می‌دهد.
وی ادامه داد: در جهت تغییر کاربری زمین کشاورزی به صورت قانونی، یک کمیسیون تحت عنوان صنایع یا فعالیت‌های وابسته به بخش کشاورزی که این فعالیت‌ها تغییر کاربری محسوب نمی‌شوند؛ اما باید با موافقت جهاد کشاورزی و محیط زیست احداث شود، مانند دامداری، مرغداری، استخر پرورش ماهی، گلخانه ها و غیره تشکیل می‌شود که تعیین کننده ضرورت تغییر کاربری می‌باشد.


این مسئول استانی ابراز می کند: در راستای اقدامات تغییر کاربری تحت کشاورزی، از ابتدا تا کنون مجوز تغییر کاربری حدود هزار و 800 هکتار زمین برای موارد صنعتی، خدماتی، رفاهی، گردشگری و غیره صادر شده؛ همچنین در طول این چند سال در 700 هکتار زمین کشاورزی به صورت غیرقانونی تغییر کاربری صورت گرفته است.
مدیر امور اراضی قزوین اعلام می کند: به طور متوسط، روزانه یک هکتار زمین از اراضی کشاورزی استان کم می‌شود که 75 درصد تغییرات کاربری مجاز و 25 درصد غیرمجاز است؛ این سیر خطرناک در استان به شدت اراضی کشاورزی قزوین را محدود می‌کند.
وی با اشاره به اینکه برای محدودسازی تغییر کاربری اراضی کشاورزی هیچ خلا قانونی وجود ندارد، ادامه میدهد: مشکل اصلی عدم اجرای صحیح قانون است، به طور مثال وقتی سند آمایش سرزمین در قزوین تدوین و اجرایی نمی‌شود، نتیجه این خواهد بود که در دشت قزوین با بازدهی بالای کشاورزی، زیر شبکه آبیاری، صدها هکتار به کارخانجات مختلف اختصاص یافته در حالی که این موضوع از نظر امور اراضی قابل قبول نیست.
افلاطونی میگوید: اراضی کشاورزی درجه یک مانند دشت قزوین، قابلیت تولید 10 تن گندم در هکتار دارند در حالی که می‌توان صنایع را در زمین‌های دیمی یا شوره‌ زارها احداث کرد.
وی می گوید: با توجه به اینکه زندگی آپارتمانی و شهرنشینی شایع شده است و مردم براساس نیازهای روحی و جسم خود برای کسب آرامش، هجوم گسسته‌ای به خارج از شهر برای احداث باغ و ویلا دارند؛ ما نیز این نیاز را می‌پذیریم اما معتقدیم این ساخت و سازها باید در زمین‌های کشاورزی درجه 3 و 4 انجام شود.
این مسئول تاکید می کند: اولویت حفظ زمین‌های کشاورزی، حفظ اراضی دشت قزوین است، زیرا دولت صدها میلیون برای ایجاد شبکه آبیاری از سد طالقان تا دشت قزوین هزینه کرده و زمین نیز دارای خاک درجه یک کشاورزی می‌باشد. میزان تغییر کاربری غیرمجاز در دشت قزوین بسیار کم و تقریبا زیر 20 درصد بوده است.
مدیر امور اراضی قزوین درباره ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی، ابراز کرد: در بخشنامه‌ای که از سازمان امور اراضی صادر شده، میزان مجاز ساخت و ساز در اراضی کشاورزی به این شکل تعریف شده است که در زمین کشاورزی با متراژ 1500 متر تا 2500 متر، 20 متر مربع در دو طبقه
و در اراضی با متراژ 2500 تا 4000 متر، 40 متر مربع و در متراژهای بالاتر نهایتا 120متر تحت عنوان اتاق کارگری و نگهبانی، می‌توان ساخت و ساز انجام داد.
وی خاطرنشان می کند: در سطح استان اکیپ‌های گشتی وجود دارد که گزارش هرگونه تعییر کاربری به شکلهای مختلف را به سازمان منتقل می‌کند، همچنین مردم نیز از طریق سامانه 131 تخلفات صورت گرفته را گزارش می‌دهند.
وی درباره مراحل برخورد با متخلفان تغییر کاربری غیرمجاز، عنوان می کند: ابتدا به متصرف یا مالکی که در حال ساخت و ساز غیر مجاز است، اخطار توقف داده می‌شود، اگر شخص این کار را انجام نداد به دادگاه معرفی می‌شود که بر اساس قانون، علاوه بر قلع و قمع به جزای نقدی تا 3 برابر ارزش زمین محکوم خواهد شد.
افلاطونی ادامه میدهد: البته مامورین جهاد کشاورزی در ابتدای ساخت و ساز، بنابر تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی، می‌توانند با حضور نماینده دادستانی ساخت و ساز غیر مجاز را قلع و قمع کنند تا زمین به حالت اولیه بازگردد.
همچنین حجت الاسلام صادقی نیارکی، دادستان قزوین درباره برخورد دستگاه قضایی با موضوع زمین خواری اراضی کشاورزی، به خبرنگار صبح قزوین می گوید: در برخورد با زمین‌خواری در استان بسیار جدی عمل میشود و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد، همچنین درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی خط قرمزهایی هست که همه باید آن را رعایت کنند تا با قانون مواجه نشوند.


وی می افزاید: دستگاه‌های اجرایی باید دقت کنند که موضوع منابع طبیعی و زمین خواری تنها از یک بُعد مورد توجه نیست چرا که در حوزه‌های مختلف جامعه اثرگذار است و همه باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در این راستا جدی بگیرند.
دادستان قزوین ادامه میدهد: در مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی بسیار جدی هستیم و برای حفظ بیت‌المال اجازه نمی‌دهیم به اراضی ملی تعرض شود و در این راستا در محدوده قانون برخوردهای شدیدی با متخلفان خواهیم داشت.
صادقی نیارکی اعلام میکند: بحث مبارزه با فساد و از جمله زمین خواری مطالبه اولیه و اساسی مردم و مقام معظم رهبری است و جای هیچ گونه مسامحه و تعلل ندارد. در استان قزوین با فساد از نوع زمین خواری مواجه هستیم که لازم است احکام قضایی صادره در این حوزه را با جدیت پیگیری و اجرا کنیم چرا که هیچ عذری برای تعلل پذیرفته نیست.
وی اظهارداشت: باید چنان عمل کرد که احکام قضایی اجرا نشده در خصوص زمین خواری وجود نداشته باشد و در کنار این مهم سرعت بخشی به رسیدگی به پرونده‌های در جریان نیز دنبال می‌شود.
وی اضافه میکند: باید با ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف و تخریب‌های منابع طبیعی با جدیت برخورد لازم و قانونی صورت گیرد تا دغدغه‌های رهبری رفع شود.


اگر با یک نگاه عقلانی نسبت به موضوع زمین خواری اراضی و تغییر اراضی کشاورزی، قضاوت کنیم، متوجه خواهیم شد که این عمل دودی است که به چشم تک تک اعضای جامعه می‌رود.
در شرایطی که تلاش می‎شود با تکیه بر توان داخلی، گره از مشکلات اقتصادی جامعه باز شود، از بین بردن اراضی کشاورزی به گرسنه ماندن و وابسته بودن یک ملت می‌انجامد.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان