۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین از شوک کواکبیان به فراکسیون امید تا توصیه به پوست کلفت شدن نمایندگان
کد خبر: ۱۹۳۰۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۱ ساعت: ۱۷:۹ ↗ لینک کوتاه

حواشی سومین جلسه علنی مجلس دهم؛

از شوک کواکبیان به فراکسیون امید تا توصیه به پوست کلفت شدن نمایندگان

سومین جلسه علنی مجلس دهم در حالی برگزار شد که کاندیداتوری غیرمنتظره مصطفی کواکبیان شوک بزرگی را به فراکسیون امید وارد کرد.

از شوک کواکبیان به فراکسیون امید تا توصیه به پوست کلفت شدن نمایندگان
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، جلسه امروز با ریاست علی لاریجانی آغاز شد و نمایندگان در اولین دستور کاری خود، گزارش شعب پانزده‌گانه تأیید اعتبارنامه‌های نمایندگان را استماع کردند. پس از قرائت گزارش مربوط به هر شعبه، علی لاریجانی ضمن تأیید گزارش، از نمایندگانی که اسامی آنها قرائت شده بود خواست قیام کنند. البته شلوغی جلسه به حدی بود که معمولاً مشخص نمی‌شد کسانی که ایستاده‌اند به درخواست لاریجانی قیام کرده‌اند یا نمایندگانی هستند که از صندلی‌های خود خارج شده‌اند.

یکی از حاشیه‌های جلسه امروز مربوط به قرائت گزارش شعبه سه بود که ذوالقدر آن را می‌خواند. او دو بار نام دو نماینده را از قلم انداخت تا لاریجانی مجبور شود به او تذکر دهد. لاریجانی در حالی که اسامی نمایندگان شعبه سه را دنبال می‌کرد در دو مرحله به ذوالقدر متذکر شد که نام دو نامزد را جا انداخته است.

در ادامه قرائت اعتبارنامه‌ها، چند نفر از نمایندگان از جمله کواکبیان، لاهوتی و تابش به روند تأیید اعتبارنامه‌ها اعتراض کردند و از رئیس مجلس خواستند اعتبارنامه هر نماینده به صورت جداگانه قرائت شود که لاریجانی توضیح داد: مطابق آیین‌نامه جدید پس از قرائت گزارش هر شعبه همه اعتبارنامه‌ها تأیید می‌شود. این تذکر سه بار در جلسه مطرح شد و هر سه بار نیز لاریجانی مجبور شد توضیحات خود را درباره تغییر آیین‌نامه تکرار کند.

نکته دیگر در هنگام بررسی اعتبارنامه‌ها این بود که نماینده قائمشهر به شلوغی جلسه اعتراض کرد و از لاریجانی خواست تصمیمی اتخاذ شود تا تلفن همراه در داخل صحن آنتن ندهد. لاریجانی نیز ضمن تأیید صحبت این نماینده تأکید کرد که باید در این‌باره تصمیمی اتخاذ شود.

قرائت گزارش شعب پانزده‌گانه ادامه داشت تا اینکه سکینه الماسی سخنگوی شعبه 11 در پشت تریبون قرار گرفت. پیش از اینکه او سخن خود را آغاز کند لاریجانی توضیحاتی در مورد عکسی که از او در واکنش به آغاز سخنان الماسی با «به نام خداوند رنگین کمان» منتشر شده بود ارایه داد و آن را شیطنت رسانه‌ای خواند و گفت: در آن زمان به جهت خستگی، چشمم را مالش دادم که رسانه‌ها شیطنت کردند.

او همچنین به این نماینده جدیدالورود توصیه کرد: باید از این به بعد پوست کلفت باشید؛ ‌از این شیطنت‌ها زیاد می‌کنند.

الماسی نیز به روال دفعه قبل گزارش خود را با یک شعر آغاز کرد: اهل دل چون نامه انشاء می‌کنند/ابتدا با نام زهرا می‌کنند.

پس از اینکه گزارش شعبه 11 قرائت شد، هادی قوامی نماینده اسفراین از لاریجانی خواست: با توجه به اینکه اعتبارنامه بیش از دوسوم نمایندگان تأیید شده انتخابات هیأت رئیسه برگزار شود تا جلسه با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند اما لاریجانی با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت چرا باید بقیه نمایندگان که اعتبارنامه آنها هنوز قرائت نشده را از رأی دادن محروم کنیم.

پس از قرائت اعتبارنامه‌ها، ‌جلسه وارد مهمترین دستور خود یعنی انتخاب هیأت رئیسه شد؛ در حالی که انتظار می‌رفت علی لاریجانی تنها کاندیدای ریاست مجلس باشد به طور غیرمنتظره‌ای نام مصطفی کواکبیان نیز به عنوان نامزد این جایگاه اعلام شد.

اعلام نام کواکبیان با واکنش شدید اعضای فراکسیون امید مواجه شد. به طوری که چندین بار از کواکبیان خواستند انصراف خود را اعلام کند.

قاضی‌زاده، عضو هیأت رئیسه موقت مجلس نیز از کواکبیان پرسید انصراف داده یا خیر که با پاسخ منفی این نماینده مواجه شد. هنگامی که برگه‌های رأ‌گیری توزیع و رأی‌گیری آغاز شد چند نفر از نمایندگان لیست امید از هیأت رئیسه خواستند انصراف کواکبیان را اعلام کند. اما در ابتدا قاضی‌زاده و پس از آن لاریجانی توضیح دادند زمانی که رأی‌گیری آغاز شده امکان انصراف وجود ندارد.

در این هنگام کواکبیان از جایگاه خود در انتهای صحن سعی داشت با تکان دادن دستش لاریجانی را متوجه انصراف خود کند که لاریجانی خطاب به او گفت: آقای کواکبیان، شما هم از آن آخر بای بای می‌کنید. همچنین جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت با صدای بلند از کواکبیان خواست انصراف ندهد.

در ادامه عزیزی نماینده شیروان روی یک کاغذ سفید نام لاریجانی را نوشت و رو به دوربین‌های خبری گرفت و از خبرنگاران خواست از آن عکس بگیرند.

نکته جالب توجه این بود که در هنگامه این هیاهو، محمدرضا عارف در صندلی ردیف سوم صحن نشسته بود و بدون توجه به کاندیداتوری کواکبیان با یکی از نمایندگان حرف می‌زد. او سپس رأی خود را نوشت و در گلدان مخصوص رأی‌گیری انداخت.

دقایقی بعد اسامی کاندیداهای نواب رئیس، دبیران و ناظران هیأت رئیسه نیز اعلام شد؛‌ مجلس دقایقی طولانی در سکوت به سر برد تا آراء نمایندگان که به صورت دستی جمع‌آوری شده بود شمرده شود. پس از گذشت چند دقیقه دیگر لاریجانی آراء انتخابات ریاست مجلس را اعلام کرد. بر این اساس علی لاریجانی با 237 رأی از از مجموع 276 رأی مأخوذه جایگاه ریاست را حفظ کرد و کواکبیان که کاندیداتوری نافرجامش لیست امید را ناامید کرده بود فقط 11 رأی آورد.

نکته قابل توجه این بود که تعداد آرای سفید (28 رأی) از تعداد آرای کواکبیان بیشتر بود.

با این وجود لاریجانی سعی کرد از کواکبیان دلجویی کند و بعد از قرائت آراء توضیح داد: آقای کواکبیان وسط رأی‌گیری گفتند که انصراف می‌دهند اما ما نمی‌توانستیم تغییری ایجاد کنیم.

لاریجانی با چهره‌ای خندان ادامه جلسه را اداره کرد و به شوخی با تعدادی از نمایندگان پرداخت. او با خنده خطاب به نعمتی که خواسته بود اخطاری را مطرح کند، گفت: الان که موقع شنیدن اخطار نیست.

در ادامه جلسه پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس معرفی شدند تا نخستین تغییر در ترکیب هیأت رئیسه موقت مجلس اتفاق بیفتد و علی مطهری جای محمد دهقان را بگیرد.بسیاری از نمایندگان مطهری و پزشکیان را دوره کردند و به آنها تبریک گفتند. لاریجانی هم از جایگاه ریاست ناظر بر این صحنه‌ها بود. تعدادی از نمایندگان لیست امید با مطهری و پزشکیان عکس یادگاری گرفتند و عارف نیز که تا پیش از این هیچ واکنشی نشان نداده بود و از صندلی خود تکان نخورده بود به جمع آنها پیوست.

گرفتن عکس یادگاری توسط مطهری و پزشکیان همچنان ادامه داشت که لاریجانی به شوخی خطاب به آنها گفت: دوستانی که آن انتها هستند بفرمایید بنشینید، خسته می‌شوید؛ من نگران حال شما هستم.

لاریجانی که داماد آیت‌الله مطهری است خطاب به علی مطهری نیز گفت:‌ آقای مطهری؛ بفرمایید بنشینید؛ جواب همشیره‌تان را نمی‌دانیم چه بدهیم.

رئیس مجلس در ادامه سعی در آرام کردن فضای جلسه را داشت و با خطاب قرار دادن تک‌تک نمایندگان آنها را به صندلی‌های خود بازگرداند.

جلسه امروز با معرفی سایر اعضای هیأت رئیسه دائم ادامه پیدا کرد و در نهایت با جایگزینیمحمدعلی وکیلی و علی‌اصغر یوسف‌نژاد به جای موسوی لارگانی و حسین‌زاده ترکیب هیأت رئیسه با سه تغییر نسبت به هیأت رئیسه موقت، دائمی شد. بر این اساس پنج کرسی به لیست امید و هفت کرسی به فراکسیون ولایت رسید.

پس از ادای سوگند اعضای هیأت رئیسه، لاریجانی در سخنانی کوتاه از اینکه بررسی اعتبارنامه‌ها و انتخاب هیأت رئیسه دائم به سرعت انجام شده تا مجلس به حل موضوعات اساسی کشور برسد ابراز خرسندی کرد.

او همچنین توضیح داد که هفته آینده مجلس به بحث و بررسی درباره صنعت، کشاورزی، اقتصاد، سلامت، مسائل دیپلماتیک و آسیب‌های اجتماعی خواهد گذشت تا مجلس دهم در اولین دستور مهم خود وارد برنامه ششم توسعه شود.

انتهای پیام/1404

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان