۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دغدغه‌های علی جنتی چیست؟
کد خبر: ۱۹۳۰۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۱ ساعت: ۱۶:۱۳ ↗ لینک کوتاه

وزیــر حــراج فـرهنگـی!

دغدغه‌های علی جنتی چیست؟

ذات مراسم حراج تهران بر پایه‌ی تجمل، پُز دادن و به رخ کشیدن دارایی‌های افراد به یکدیگر است که هرگز با سبک زندگی اسلامی هم‌خوانی ندارد.

دغدغه‌های علی جنتی چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،پنجمین دوره حراج تهران شامگاه جمعه هفتم خرداد با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، محمد بهشتی، علی دایی، عاطفه رضوی و الناز شاکردوست در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

این حراج با فروش 79 اثر در مجموع به قیمت 25 میلیارد و 362 میلیون تومان رکورد زد. در این حراج 6 اثر بالای یک میلیارد تومان چکش خورد که چهار اثر آن به هنرمندانی تعلق دارد که در قید حیات هستند.

البته بحث بر سر این نیست که تابلوی اساتیدی چون محمود فرشچیان یا سهراب سپهری از ارزش بالایی برخوردار نیستند، بلکه گردانندگان این حراج باید نسبت به فلسفه‌ی برگزاری چنین مراسمی پاسخ‌گو باشند.


درهمین رابطه آیت‌الله مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری پیرامون برگزاری این حراج اظهار داشت: «با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد اشرافی‌گری و دعوت به ساده‌زیستی انتظار می‌رود که مسئولین و دستگاه‌های اجرایی کشورمان نیز با الهام از قوانین اسلامی در مقابله با اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی وارد عمل شوند.»

وی افزود: «بدون شک برگزاری چنین مراسم‌هایی در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و ما باید نسبت به این گونه اقدامات وارد عمل شویم.»

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: «به طور حتم کارهایی که برخلاف عرف و به منظور شهرت‌طلبی و اشراف‌گرایی صورت می‌گیرد در اسلام حرام است. از این رو مقام معظم رهبری نیز با الهام از مکتب اسلام بارها تأکید کرده‌اند که باید از تجمل‌گرایی پرهیز کرد.»

شاید بتوان به برگزاری چنین مراسمی با دیده‌ی اغماض نگریست، اما آنچه که این دیدگاه را تاکام می‌گذارد حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن است که مهر تأییدی بر چرایی برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌زند. ذات چنین مراسمی بر پایه‌ی تجمل، پُز دادن و به رخ کشیدن دارایی‌های افراد به یکدیگر است که هرگز با سبک زندگی اسلامی که علی جنتی، متصدی وزارت‌خانه‌ی آن است، هم‌خوانی ندارد.

 

 

به فاصله‌ی دو هفته پیش از آغاز این مراسم، سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با حضور قاریان قریب به 80 کشور جهان در مصلی تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات 32 کشور از قاره آفریقا، 23 کشور از آسیا، 20 کشور از اروپا، 2 کشور از آمریکا و یک کشور از اقیانوسیه حضور داشتند که از ظرفیت بالایی برای انتقال فرهنگ ایرانی-اسلامی برخوردار بوده است. این درحالی است که نخستین دوره برپایی این مسابقات در سال ۱۳۶۰ تنها با حضور ۲۴ قاری و حافظ از ۱۲ کشور برگزار شده بود.

البته ارزش این مسابقه صرفا در قرائت چند سوره از کلام‌الله مجید نبود. بلکه تجمع نمایندگان مسلمان 80 کشور جهان در خاک جمهوری اسلامی بود که طبعا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانست از ظرفیت بالای آن به نفع اسلام و ایران استفاده کند. اما جنتی حتی حاضر نشد پای خود را به مصلی تهران بگذارد!

لازم به ذکر است که هیچ کدام از وزرا و معاونین دولت تدبیر و امید نیز در این آئین حضور نیافتند و حتی وزیر فرهنگ در دیدار قاریان بین‌المللی با رهبر معظم انقلاب نیز به چشم نیامد!

گویا جنتی فرهنگ ایرانی-اسلامی را در حراجی تابلوهای نقاشی دنبال می‌کند که با اعوان و انصارش در آن شرکت کرده است. اما اگر قیمت حراج نابلوها 25 میلیارد تومان بوده است، حراج فرهنگ ایرانی چقدر می‌ارزد؟

 

انتهای پیام/1404

منبع: آناج

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان