۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ما مشتری‌های بدحساب، پدران بدقول، شوهران بی‌برکت و مقروض هستیم
کد خبر: ۱۹۲۹۴۹ نویسنده: زهرا حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۱ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از گلایه‌های کارگران معترض کارخانه شیشه قزوین:

ما مشتری‌های بدحساب، پدران بدقول، شوهران بی‌برکت و مقروض هستیم

کارخانه شیشه قزوین به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده شیشه در خاورمیانه، حالا در شرایطی قرار دارد که ۷ ماه است نتوانسته حقوق کارکنان خود را پرداخت کند.

ما مشتری‌های بدحساب، پدران بدقول، شوهران بی‌برکت و مقروض هستیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، همگام با رشد روزافزون ميزان مصرف شيشه تخت در ايران، کارخانه شيشه قزوين درسال 1344 با سرمايه اوليه بالغ بر يک ميليارد ريال در زمينی به مساحت 260 هزار مترمربع با تخصيص زيربنای 100 هزار مترمربع در کيلومتر 3 جاده قزوين_رشت راه اندازی شد.
بدين صورت بزرگترين كارخانه شيشه تخت کشور با نام «کارخانه شيشه قزوين» وارد عرصه توليد شد، در آن زمان شيشه توليد شده در اين کارخانه در نوع خود از مرغوبترين توليدات خاور ميانه به حساب میآمد.
طی سال‌های آینده و پس از انقلاب، این شرکت با قوت به کار خویش ادامه می‌داد تا سرانجام در سال 74 مشمول قوانین خصوصی سازی شد و سهام به صورت خرد در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
بالغ بر 47 درصد سهام این شرکت در حال حاضر در اختیار یک شخص سهام‌دار است که مدیرعامل شرکت نیز می‌باشد.
کارخانه شیشه قزوین، در گذشته با 4 کوره و 8 خط تولید، نقش مهمی در صنعت استان ایفا می‌کرد اما با رکود اقتصادی طی سه سال گذشته، آرام آرام کوره‌ها و خطوط تولید متوقف شد و در حال حاضر تنها با یک کوره و یک خط تولید، همراه با 320 پرسنل در حال فعالیت است.
مشکلات متعدد این شرکت در یک سال گذشته موجب شد که عده‌ای از کارگران این شرکت با درمیان گذاشتن مشکلات خود با صبح قزوین ، از این رسانه برای انتشار مشکلات خود، مساعدت بطلبند.
گفتگوی پیش‌رو تنها بخشی از مشکلات این قشر زحمت‌کش است که به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین منعکس شده است.


یکی از کارگران قدیمی شرکت درباره وضعیت موجود در کارخانه، گفت: نیروهای استخدامی کارخانه شیشه، چهار ماه حقوق و عیدی خود را هنوز دریافت نکرده‌اند، کارگران قراردادی 4 ماه حقوق و سنوات سال 94 و نیمی از عیدی خود را از شرکت طلبکارند و پرسنل پیمانکار هم از آبان سال گذشته تا امروز، یعنی 7 ماه حقوق معوقه دارند.
این کارگر درباره علت عدم پرداخت حقوق کارگران، ابراز کرد: بنابر گفته مسئولین شرکت، قیمت تمام شده هر متر مربع شیشه 5 هزار و 700 تومان است در حالی که هر مترمربع شیشه در بازار 4 هزار و 200 تومان خریداری می‌شود.
وی افزود: اثبات صحت و سقم این موضوع نیاز به کارشناسی‌های دقیق دارد و کسی نمی‌داند این گفته چقدر معتبر است اما آنچه که از ظاهر امر مشخص است، وضعیت نابه سامان شیشه در سطح کشور است که تعدد شرکت‌های صنایع شیشه در کنار واردات فراوان این محصول، تولید کشور را فلج کرده است.
کارگر دیگری در ادامه حرف‌های همکارش گفت: مبلغی حدود 900 میلیون تومان، بدهکاری کارخانه شیشه به شرکت گاز است و به همین دلیل ماموران شرکت گاز مرتب اخطار قطع گاز را صادر می‌کنند.
وی افزود: ما همکاری لازم با کارفرما را داشته‌ایم و به واسطه شورای کارخانه، توسط استانداری برای پرداخت هزینه گاز مهلت گرفتیم تا با تعویق 45 روزه پرداخت گاز، بخشی از معوقات کارگران پرداخت شود اما این فرجه کارساز نبود و هیچ هزینه‌ای به پرسنل پرداخت نشد.
یکی دیگر از کارگران با دل پرگلایه گفت: کارگری که هفت ماه حقوق دریافت نکرده اعتباری هم ندارد و عملا مشتری بد حساب، پدر بد قول، شوهر بی‌برکت و مقروض مردم است.
وی ادامه داد: زندگی خانوادگی بسیاری از کارگران این شرکت در معرض فروپاشی است، یکی از همکاران به من گفت که فرزندش یک هفته به مدرسه نرفته زیرا حتی هزار تومان هم در جیب ما نیست.
یکی دیگر از کارگران در ادامه حرف همکارش اعلام کرد: عده‌ای از کارگران این شرکت مستاجر هستند و بعضی از آن‌ها برای اینکه با صاحب‌خانه خود روبرو نشوند، از صبح خیلی زود تا نیمه‌های شب را خارج از منزل می‌گذرانند.


کارگر دیگری درباره اعتراضات کارکنان، اظهار کرد: ما اعتراضات خود را به استانداری، فرمانداری، اداره صنعت و معدن، اداره کار و حتی سپاه پاسداران اعلام کردیم اما پاسخ قانع کننده و راه‌گشایی دریافت نکردیم.
وی اضافه کرد: چند روز پیش، گروهی متشکل از مسئولین استانداری، فرمانداری، اداره کار و مدیر عامل کارخانه برگزار شد تا راه حلی برای مشکلات ارائه شود.
این کارگر یادآور شد: اگر نرخ شیشه در کل کشور به ۶ هزار تومان برسد، بخشی از مشکلات حل خواهد شد.
کارگر معترض دیگر اظهار کرد: کارخانه شیشه روزانه بین 13 تا 20 هزار متر مربع تولید دارد که همه شیشه‌ها بارگیری می‌شود و فروش هم می‌رود اما هیچ حقوقی به کارکنان پرداخت نمی‌شود.
وی اعلام کرد: هربار که مدیر شرکت صحبت و مشکلات را مطرح می‌کنیم، فقط پاسخ چشم می‌شنویم اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
کارگر دیگری گفت: من از 22 سالگی وارد این شرکت شدم و ۲۶ سال سابقه کار دارم یعنی جوانی خود را در اینجا مصرف کرده‌ام اما هفته گذشته وقتی می‌خواستم فرزندم را پیش دکتر ببرم، پولی نداشتم.
وی افزود: بعضی از کارگران حتی عروس و داماد دارند و به نوعی خرج زندگیشان چند برابر شده اما آهی در بساط ندارند و در خانواده خود اعتباری ندارند.
یکی دیگر از کارگران کارخانه شیشه اظهار کرد: اسفند سال گذشته 80 نفر از کارگران اخراج شدند در حالی که برخی از آنان 13 سال سابقه کار در این شرکت داشتند و به نوعی جوانی خود را در این شرکت گذاشته بودند اما امروز هیچ شرکتی حاضر نیست که از آنان استفاده کند.


وی خاطر نشان کرد: این بیکاری و بی پولی کارگران می‌تواند منشا بزرگی برای بسیاری از بزه‌ها در سطح اجتماع باشد و مسئولین باید پاسخگوی این اتفاقات باشند.
یکی از این کارگران، اعلام کرد: ما شنیده‌ایم که مدیر عامل این شرکت نزدیک به۹۰ شرکت دیگر نیز دارد و عملا می‌تواند بر مشکلات اقتصادی کارخانه شیشه غلبه کند اما کسی دقیقا نمی‌داند که تعلل در پرداخت معوقات کارگران از چه چیزی ناشی می‎شود.
کارگران کارخانه شیشه درباره پرداخت حق بیمه، اعلام کردند: بیمه کارکنان تا اسفند ماه سال 94 پرداخت شده و بعضی افراد برای استفاده از بیمه درمانی به مشکل برخورده‌اند.

یکی از کارکنان شرکت یادآور شد: این شرکت حدود 50 سال است که فعالیت دارد و به طور متوسط هر 4 سال یکبار مورد تعمیر و بازبینی قرار می‌گیرد اما چندسالی است که این کار انجام نشده است.
وی افزود: اگر کارخانه شیشه فلوت که در فارسجین افتتاح شد، در کنار همین شرکت و در فضای خالی این بخش ساخته می‌شد، به مثابه فرزندی که از پدر پیرش حمایت می‌کند، می‌توانست حامی و پشتیبان اقتصادی این شرکت باشد اما مسئولین این موضوع را نادیده گرفتند.
یکی دیگر از کارگران در پایان گفتگو، ابراز کرد: بنظر می‌رسد باوجود مشکلات اقتصادی کلی که در کشور وجود دارد، بیشترین مشکل این شرکت بازاریابی و فروش آن است که ما انتظار داریم این موضوع با مساعدت مسئولین استانی و رایزنی با مسئولین کشوری، حل شود.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

رضا / ۱۰ خرد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

به امید خدا به حقوق حقه کارگران شیشه رسیدگی شود

مبین / ۱۴ خرد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

ادامه ارسال نظر وقراردادهای پیمانی بی ضایطه وساخته گی که با قیمت های سرسام آور با شرکت های وابسته به مالک 47 درصدی که به زیان بقیه سهامداران بوده، هزینه خودروهای در اختیار مدیران ورؤسا و خانواده آنها، بالا بودن هزینه تولید وضایعات بدلیل عدم توجه به نیروی انسانی، بالابودن تعداد مدیران ورؤسا ونبود حتی یک مدیر لایق وکاردان از عوامل به بن رسیده این شرکت است که می تواند خیلی بهتر از این فعالیت نماید.

مبین / ۱۴ خرد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

با توجه به سابقه و تجربه اینجانب در این شرکت، مشکل نه قیمت پایین شیشه است ونه مشکلات دیگر بلکه مشکل اصلی اینست که اولاً خریدار این شرکت اینجا را مفت به چنگ آورده ودلش به حال اینجا نمی سوزد چرا؟ چون حتی کل کارخانه از بین برود و فقط زمینش باقی بماند ایشان نه تنها سود کرده بلکه بقول خودش از دست کارگر هم راحت شده است. دوم اینکه اگر شرکت زیان ده است پس این همه ریخت وپاش در میان مدیران ورؤسای شرکت از قبیل حقوق بالا، اضافه بیکاری، کشیک کشکی، فوق العاده های غیرمتعارف، حق مأموریت های بیجاو
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان