۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خواب مسکن هر روز سنگین‌تر می‌شود+ جدول قیمت‌ها
کد خبر: ۱۹۲۶۷۰ نویسنده: شیما شعبانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۱ ساعت: ۸:۳۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از وضعیت بازار مسکن در استان؛

خواب مسکن هر روز سنگین‌تر می‌شود+ جدول قیمت‌ها

‌در سال بايد يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در کشور ساخته شود اما هم اکنون ساخت و ساز در حداقل ميزان ممکن رسيده است.

خواب مسکن هر روز سنگین‌تر می‌شود+ جدول قیمت‌ها
 به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ---شیما شعبانی.

گزارش‌ها از سطح بازار مسکن نشان می‌دهد که فعالان این بازار به رونق معاملات مسکن در سال جاری خوشبین نیستند و معتقدند همانند 4 سال گذشته این بخش در رکود باقی خواهد ماند و تغییر چندانی در آن صورت نخواهد گرفت.

طبق گزارش‌هاي رسمي سالي يک ميليون ازدواج انجام مي‌گيرد که اين تنها بخشي از تقاضاي موجود در بازار مسکن است. ‌در سال بايد يک ميليون و 500 هزار واحد مسکوني در کشور ساخته شود اما در حال حاضر ساخت و ساز در حداقل ميزان ممکن رسيده است.

با این تفاسیر به نظر می رسد بازار مسکن هنوز به رکود و کاهش قیمت ادامه می دهد. رکودی که اگر شکسته شود با گرانی و افزایش قیمت همراه خواهد بود.

آمارهای جهانی نیز از وضع ناخوشایند ایرانی‌ها برای خانه‌دار شدن حکایت دارد. براساس این گزارش‌ها ایرانی‌ها از نظر توان مالی خرید خانه، بین ١٢٢ کشور جهان رتبه ١٠٧ را از آن خود کرده‌اند. در این شرایط کاهش قدرت خرید رکود سنگینی برای بازار رقم زده و به رشد اجاره‌نشینی دامن زده است، بررسی آمار ٢٠ساله بانک مرکزی نشان می‌دهد توان اجاره‌نشینی در کشور نیز کاهش داشته است.

بازار مسکن از سال 91 دچار چالش رکود شد، گرچه با وعده وعیدهای دولت یازدهم به نظر می رسید رکود مسکن در سال‌های‌ گذشته از بین رود و همچنین انتظار می رفت با جو روانی ناشی از تصویب برجام و پسا برجام مشکلات را تا حدودی حل کند، اما با گذشتن ماه‌ها پس از اجرای برجام هم شاهد هستیم که بازار مسکن هنوز از رکود خارج نشده است.

یکی از مشاورین املاک قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار می‌کند: با توجه به وضع کنونی بازار مسکن و وضعیت معاملات تاکنون تعریف چندانی نداشته است.

وی در ادامه اضافه می‌کند: با گذشت حدود سه ماه از آغاز سال هنوز در معاملات خرید و فروش مسکن رونقی دیده نشده اما بازار رهن و اجاره تا حدودی رونق گرفته است .

این مشاور املاک می‌گوید: بخش مسکن زمانی از رکود خارج خواهد شد که اقتصاد کشور متحول شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت مسکن عنوان می‌کند: در بدترين شرايط رکود، فعالیت در بخش ساختمان سازی متوقف شده و پس از پشت سر گذاشتن رکود بايد آمادگی افزایش قیمت در این بخش را داشته باشیم.

یکی دیگر از مشاوران املاک با اشاره به رونق مسکن در تیر ماه سالجاری تصریح کرد: تا پایان فصل بهار رونقی در بازار مسکن مشاهده نخواهیم کرد اما با توجه به شروع ماه مبارک رمضان، از اواخر تیرماه شاهد رونق در این بخش خواهیم بود.

وی می‌گوید: به دلیل اینکه بسیاری از اقشار مردم  توان خرید خانه را ندارند با افزایش تقاضا بازار رهن و اجاره رونق می‌یابد.

این مشاور املاک در ادامه اضافه می‌کند: در شرایط حاضر اجاره‌ بهای مسکن تغییری نکرده است اما تا چند ماه آینده حدود 10 تا 15 درصد افزایش اجاره‌بهای مسکن را خواهیم داشت.

وی با اشاره به وضعیت اجاره بها عنوان می‌کند: مالکین اجاره بهای مسکن را با نرخ سود سپرده های بانکی و منافع خود تطبیق می دهند که کاهش نرخ سپرده‌های بانکی می‌تواند تا حدودی  مشکل افزایش قیمت اجاره‌بها را برطرف کند.

این مشاور املاک به افزایش حجم معاملات در تابستان اشاره می‌کند و می‌‌گوید: خریداران مسکن معمولا از خرداد ماه وارد بازار مسکن می شوند اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور افزایش قیمتی در این بخش نخواهیم داشت.

یکی دیگر از مشاورین املاک قزوین می‌گوید: قیمت مسکن به دلیل رکورد بازار، کاهش پیدا کرده است و قیمت مصالح ساختمانی، فولاد و آهن و همچنین نظارت در بخش‌های مختلف بازار مسکن در این کاهش قیمت تاثیر داشته است.

وی با بیان اینکه متقاضیان توانایی خرید مسکن ندارند تصریح می‌کند: متقاضیان به دلایل مختلف در بازار حضور ندارند، حتی وام‌های مسکن نیز نمی‌تواند نقش زیادی را  در رونق این بخش ایفا کند.

این مشاور املاک اضافه می‌کند: دولت و بانک مرکزی حدود 10 مدل از انواع تسهیلات ساخت و خرید مسکن را برای رونق این بخش تصویب و ابلاغ کرده‌اند اما اقساط وام هایی که برای این بخش در نظر گرفته شده برای اغلب متقاضیان سنگین است.

بنا بر این گزارش، شورای پول و اعتبار در جلسه یازدهم اسفندماه سال 94 با امکان اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به زوجین خانه اولی بر روی یک پلاک ثبتی از 800 ، 600 و 400 میلیون ریال به ترتیب1.600 میلیون ‌ریال در شهر تهران (هریک از زوجین حداکثر 800 میلیون‌ریال)، 1.200 میلیون‌ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر600 میلیون‌ریال) و 800 میلیون‌ریال در سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر 400 میلیون‌ریال) با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

یکی از کارشناسان مسکن در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به تاثیر وام 160 میلیونی برا زوج‌جوان و خانه اولی‌ها اظهار می‌کند: تعداد افرادی که توانایی دریافت این وام را داشته باشند، اندک است و اغلب متقاضیان نمی‌توانند از شرایط وام ۱۰۰ و ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن استفاده کنند.

وی اضافه می‌کند: اگر زوجین بخواهند از این وام بهره‌مند شوند باید ماهیانه دو میلیون 300 هزار تومان قسط بدهند که درصد اندکی از زوجین توان پرداخت چنین اقساطی را دارند.‌

این کارشناس تصریح می‌کند: بعید به نظر می‌رسد با وام ۸۰ میلیون تومانی تغییر محسوسی در بازار مسکن ایجاد شود، گرچه بر واحدهای کوچک تاثیر گذار است ولی نمی‌تواند تغییری را در وضعیت کنونی بازار مسکن به وجود بیاورد.

قیمت هر متر مربع آپارتمان در منطق مختلف شهر قزوین از یک تا 8 میلیون تومان متغیر است.

برای اطلاع بیشتر از وضعیت بازار مسکن به نقاط مختلف استان قزوین رفتیم که بر اساس گزارش‌های میدانی خبرنگار صبح قزوین قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش مسکن( زیر 100 متر) در قزوین بدین شرح است:


انتهای پیام/1404


دیدگاه ها

خوشه گیر / ۱۰ خرد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

لید خبر در سال بايد يک ميليون و 500 هزار واحد مسکوني در کشور ساخته شود اما در حال حاضر ساخت و ساز در حداقل ميزان ممکن رسيده است. در حال حاضر ساخت و ساز در حداقل ميزان ممکن رسيده است. در حال حاضر ساخت و ساز به حداقل ميزان ممکن رسيده است.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان