۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین با فرونشست زمین، آب‌های سطحی کشور از بین رفته‌اند
کد خبر: ۱۹۲۴۴۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

با فرونشست زمین، آب‌های سطحی کشور از بین رفته‌اند

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان گفت: بر اساس اسناد بین‌المللی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، در ایران بیش از صد درصد از منابع آبی زیرزمینی برداشت می‌شود؛ به تعریفی دیگر، از منابع استراتژیک خود استفاده بی‌رویه می‌کنیم.

با فرونشست زمین، آب‌های سطحی کشور از بین رفته‌اند

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان گفت: بر اساس اسناد بین‌المللی که در سال 2012 منتشر شده است، در ایران بیش از صد درصد از منابع آبی زیرزمینی برداشت می‌شود؛ به تعریفی دیگر، از منابع استراتژیک خود استفاده بی‌رویه می‌کنیم.

نازخند صبحی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) منطقه زنجان، با بیان این‌که اگر به همین روال پیش برویم در آینده نه چندان دور اساسا در کشور چیزی به نام منابع آب زیرزمینی نخواهیم داشت، افزود: یکی دیگر از معضلات کشور، تراکم جمعیت است، به طوری که 21 درصد از جمعیت کشور در قسمت مرکزی و الباقی در شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز و شهرهای شمالی ساکن هستند.

وی با اشاره به این‌که از سال 82 موضوع بحران آب به طور جدی مطرح شده است، تصریح کرد: با فرونشست زمین، آب‌های سطحی کشور از بین رفته‌اند، ولی کسی این موضوع را جدی نگرفته است. کماکان در برج‌های عظیم پایتخت و کلان‌شهرها جکوزی احداث می‌شود و میلیاردها مترمکعب اضافه‌برداشت داریم و آب آشامیدنی را در مصارف خانگی اعم از حمام و سیفون‌ها هدر می‌دهیم و نمی‌دانیم که اب منبعی محدود و گران‌بها است و برای حیات، توسعه پایدار و محیط زیست ضروری است.

صبحی با تأکید بر این‌که آب به‌عنوان کالای اقتصادی باید بازار داشته باشد و برای آن قیمت تعیین شود، اظهار کرد: به طور حتم با این وضعیتی که برای آب ایجاد کرده‌ایم و گازوئیل را از چرخه مصرف کشاورزی خارج و برق را جایگزین آن کردیم، درباره برق نیز وضعیت مناسبی نخواهیم داشت. در شرایطی که مشکل اشتغال جوانان را نمی‌توان حل کرد، سالانه برای آب و برق 55 هزار میلیارد تومان یارانه می‌پردازیم که آب و برق با اسراف مصرف شود.

وی با اشاره به عدم توسعه سطح زیرکشت و محصول استراتژیک، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در رابطه با بحث اقتصاد مقاومتی طرح عدم توسعه سطح زیر کشت گندم، جو، برنج، سیب‌زمینی، ذرت، حبوبات، دانه‌های روغنی، چغندرقند و پسته مطرح است که امیدواریم در سال‌جاری این طرح اجرایی شود و سامانه‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت‌فشار و توسعه گلخانه‌ای و کاشت محصولاتی که آب‌دوست نیستند توسعه یابد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز زنجان ادامه داد: مسئله آب یک مسئله عمیق و طولانی است و آب منبعی محدود و گران‌بهاست و باید مصرف بهینه آب مدیریت شود. حل این معضل، همکاری مردم و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران را می‌طلبد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان