۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین افراد چاپلوس و تملق‌گو معنای خدمت را درک نمی‌کنند
کد خبر: ۱۹۲۲۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۰ ساعت: ۱۳:۳۳ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

افراد چاپلوس و تملق‌گو معنای خدمت را درک نمی‌کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آن‌هایی که چاپلوس و تملق‌گو هستند و بیت المال را از غیر بیت المال تشخیص نمی‌دهند، معنای خدمت را درک نمی‌کنند و می‌خواهند اموراتشان در باندبازی، کار حزبی و جریانی سپری شود.

افراد چاپلوس و تملق‌گو معنای خدمت را درک نمی‌کنند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان در جلسه تفسیر قرآن کریم شب گذشته(یکشنبه) در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) به ادامه تفسیر «سوره مبارکه ملک» پرداخت و با اشاره به آیه شریفه 13 این سوره اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: چه شما حرف‌ها، نیات، افکار و اندیشه‌هایتان را پنهان نگهدارید و چه بلند فریاد بزنید، بدانید که خدای متعال به عمق جان و آن چه که در سینه‌های شما وجود دارد، عالم و با خبر است.
وی در ادامه به آیه 14 این سوره اشاره و تصریح کرد: خداوند در این آیه هم فرموده: کسی که موجودات را خلق کرده، تو فکر می‌کنی که از حال آن‌ها بی‌خبر است؟ کسی که انسان را خلق کرده و روح را در او دمیده و اسرار و آشکار انسان، همه آفریده خداوند است، علم و هر چه دارد از طرف خداوند است، آیا نمی‌داند که در سینه او چه می‌گذرد؟ در حالی که او لطیف و خبیر است یعنی ریزترین، نامرئی ترین و دقیق‌ترین چیزها که برای انسان نادیدنی است، برای خداوند روشن و آشکار است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به تفسیر آیه 13 و 14 از نگاه شیخ طوسی در «تفسیر تبیان» پرداخت و خاطرنشان کرد: این مرد بزرگ و عالمِ علم کلام و تفسیر می‌گوید: خداوند آنچه که در سینه‌هاست را می‌داند، آن چه از افکار و اندیشه‌ها در سِر و نهان است را می‌داند. اینکه در ابتدای آیه 14 می‌فرماید «أَلَا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ» یعنی آن کسی که گنجینه اسرار آدمی را آفریده، خود انسان را خلق کرده و اندیشیدن را به او فهمانده، همه آن چه که انسان در سینه دارد را می‌داند.
امام‌جمعه قزوین درباره آگاهی خدای متعال از اسرار سینه‌های آدمی گفت: تنها خداوند است که این‌گونه است، یعنی ما کس دیگری را نداریم که خالق باشد. اگر چه انسان‌ها با کنار هم گذاشتن مخلوقات خداوند، آن‌ها را به وسایلی نظیر هواپیما و ماشین تبدیل می‌کنند اما هر کاری که تاکنون صورت گرفته و از این پس نیز صورت خواهد گرفت، تجزیه و ترکیب مخلوقات خداوند است و این نیست که انسان چیزی را بیافریند و آفرینش تنها از آن خداوند است و لذا فقط خداوند است که به همه اسرار انسان آگاهی دارد.


وی به شأن نزول آیه 13 و 14 هم اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از مفسران از «ابن عباس» نقل کرده‌اند: این آیات در خصوص مشرکان نازل شده و آن‌ها هر حرفی که پشت سر پیامبر (ص) می‌گفتند، جبرئیل (ع) پیامبر را از گفته‌های آن‌ها آگاه می‌کرد.
عابدینی بیان کرد: مشرکان آنقدر درک و فهمشان ضعیف و عقلشان ناقص بوده که می‌گفتند حرف‌های مان را پنهانی بیان کنیم تا خدای پیغمبر حرف‌های ما را نشنود و به پیغمبر هم نفهماند. پس از این حرف‌ها خداوند فرمود حرف‌ها و صحبت‌هایتان را چه پنهان و چه آشکار کنید، خدا در این خزانه سینه‌های شما هر چه که هست را می‌داند.

تفسیر آیه 15 سوره ملک
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه به تفسیر آیه 15 سوره ملک پرداخت و یادآور شد: خداوند در این آیه فرموده: «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَیْهِ النُّشُورُ» یعنی او همان خدایی است که زمین را برای شما ذلول یعنی رام و فرمانبر قرار داده است و از پستی، بلندی، دره و کوه زمین بالا و پایین بروید و به مسائل گوناگون زمین ورود پیدا کنید، زمین آماده است که به شما خدمت‌رسانی کند و این آمادگی را خداوند فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: این‌که خداوند فرموده «وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَیْهِ النُّشُورُ» یعنی از زمین استفاده کنید و از رزق آن هم بخورید که روزی شماست، بدانید که حشر و نشر شما به خداست یعنی «إنّا لله وإنّا إلیهِ رَاجعُون».
امام‌جمعه قزوین با اشاره به تفسیر «زمخشری» عالم و مفسر اهل سنت، بیان کرد: «زمخشری» گفته این‌که خداوند فرموده «فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا» به این معناست که زمین در نهایت رامی و همراهی با انسان است.
عابدینی در ادامه به نمونه‌هایی از رام بودن زمین در مقابل انسان و خدمات و بهره‌هایی که انسان از زمین گرفته است اشاره و تأکید کرد: آن‌هایی که از فرصت‌های که در زمین قرار گرفته، استفاده کنند به نتیجه می‌رسند و امام علی (ع) می‌فرمایند: به قرآن عمل کنید، دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت نگیرند. متأسفانه در همین آیه خیلی‌ها از ما سبقت گرفته‌اند و به آن عمل می‌کنند و صاحب علم و تکنولوژی شده‌اند اما ما تنها برای ثواب آن را می‌خوانیم.
وی به تشریح بیشتر در خصوص کلمه «ذلول» پرداخت و اظهار کرد: کلمه ذلول شباهت بسیاری با کلمه ذلیل دارد. ذلت به معنای خوار شدن، پست شدن و فرومایگی است و از دیدگاه دینی منفی است اما ذلول که به معنای رام است معنای مثبت و پسندیده دارد.

آیاتی که از ذلیل بودن صحبت می‌کند
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به بیان آیاتی که از ذلیل بودن صحبت می‌کنند پرداخت و اذعان کرد: در آیه 26 سوره آل‌عمران آمده: «وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء» یعنی هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی، و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. خدای متعال خودش، پیغمبر و قرآن را عزیز معرفی کرده، پس هر کسی با ایشان همراه شود عزیز خواهد شد و هر کسی از ایشان فاصله بگیرد به ذلت کشیده می‌شود.
امام‌جمعه قزوین گفت: امام حسن عسگری (ع) فرموده: «هیچ عزیزی حقّ را رها نکند، مگر آن که ذلیل گردد و هیچ ذلیل و ناتوانی به حقّ روی نیاورد، مگر آن که عزیز شود» مردم کوفه مسلم بن عقیل را رها کردند و کارشان به ذلت کشید و مردم عراق امام حسین (ع) را تنها گذاشتند و کارشان به ذلت کشید.
وی با اشاره به آیه 8 سوره منافقون که خداوند فرموده «یَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَی الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ»، تصریح کرد: منافقان می‌گفتند: «آنها می‌گویند: اگر به مدینه بازگردیم عزیزان ذلیلان را بیرون می‌کنند، در حالی که عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، ولی منافقان نمی‌دانند». آن‌ها پیغمبر و یارانش را با واژه «ذلیل» که همان صفت خودشان بود، نسبت می‌دادند در حالی که خداوند فرموده: «عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، ولی منافقان نمی‌دانند» و با این بیان پاسخ دندان‌شکنی به آن‌ها داد.
عابدینی به آیه دیگری که خداوند در آن در خصوص ذلیل بودن صحبت کرده اشاره و بیان کرد: خداوند در آیه 34 سوره نمل فرموده: «إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَکَذَلِکَ یَفْعَلُونَ» یعنی «پادشاهان هنگامی که وارد منطقه آبادی شوند آن را به فساد و تباهی می‌کشند و عزیزان را ذلیل می‌کنند».
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در این خصوص ادامه داد: در این تعبیر قرآن آدم‌های ذلیل موقعیت پیدا می‌کنند و متدینین، محترمین و متقین کنار گذاشته می‌شوند و آن‌هایی که چاپلوس و تملق‌گو هستند و بیت المال را از غیر بیت المال تشخیص نمی‌دهند، معنای خدمت را درک نمی‌کنند و می‌خواهند اموراتشان سپری شود و در باندبازی، کار حزبی و جریانی فعال هستند، در هر دوره‌ای خلاف است چرا که این سیره ملوک است و برخلاف سیره انبیاء و اولیاست.


وی با بیان این‌که متقین به دنبال اهل بیت هستند، خاطرنشان کرد: حضرت موسی (ع) وقتی می‌خواهد از برادرش برای امورکاری و رسالت الهی استفاده کند، با خدا اول درخصوص اهلیت برادر سخن می‌گوید اما ممکن است انسان جایی لغزش کند و بر مبنای نسبت فامیلی، باندی، جناحی و سیاسی کسی را بر مسئولیتی قرار دهد و به اهلیت او اهمیتی ندهد.

آیاتی که از ذلول بودن صحبت می‌کند
امام‌جمعه قزوین با اشاره به آیه 54 و 55 سوره مائده گفت: آیه 54 مقدمه آیه 55 است که خداوند در آن فرموده: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» یعنی «سرپرست و رهبر شما تنها خدا و پیامبر اوست، و آن‌ها که ایمان آورده‌اند و نماز را بر پای می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌پردازند» که آیه بسیار مهم و گویای ولایت امیرالمؤمنین است و پیش از این آیه در آیه 55 ذلول بودن را مطرح کرده است.
عابدینی اظهار کرد: خداوند در آیه 55 گردن کشی، حسادت و طغیان گری را ممنوع و بر تسلیم بودن در مقابل امر الهی تأکید می‌کند. امام علی (ع) را خداوند به‌عنوان ولی خود معرفی کرده و باید در این جا «ذلول» بود یعنی با او همراهی کرد و فرمان پیغمبر را در ولایت ایشان و هم فرمان علی و اولاد علی را فرمان برد.
وی افزود: هر کسی که از آیین الهی روی برگرداند خودش زیان خواهد دید، چرا که خداوند کسانی را می‌آورد که خدا را دوست دارند و خداوند نیز آن‌ها را دوست دارد. آن‌ها در مقابل مؤمنان متواضع و تسلیم فرمان پیغمبر هستند و در مقابل کافران با عزت برخورد می‌کنند و خداوند موقعیتشان را عزیز قرار داده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند فرمان می‌دهد هر کجا که هستید و در هر مذاکره‌ای و فضایی که قرار گرفتید، بدانید که جایگاه شما خیلی بلند است و سفیر خدای متعال، انبیاء الهی و ائمه اطهار هستید و هر کجا که رفتید بدانید که مأمور خداوند هستید.

خداوند هرگز برای کافران نسبت به مؤمنان سلطه، سیطره و دست بالا قرار نداده است

امام‌جمعه قزوین افزود: ممکن است برخی معتقد باشند که کفار و استکبار جهانی نیروی نظامی، اقتصادی، تکنولوژی و رسانه قوی و نیرومند دارند؛ اما خداوند فرموده: «هرگز خدا برای کافران نسبت به مؤمنان سلطه، سیطره و دست بالا قرار نداده است» یعنی چنین چیزی وجود ندارد و در این عالم دستی که بالای دست مؤمنان باشد نیست و امام (ره) و رهبری از جمله کسانی هستند که این مهم را باور دارند و آن‌هایی که باور ندارند اصطلاحاتی را در وصف کافران به‌کار می‌برند که انسان را شرمسار می‌کنند.
وی اضافه کرد: خداوند می‌فرماید غریبه‌ها را خودی فرض نکنید و با آن‌ها خودمانی نشوید و به آن‌ها میدان ندهید. خداوند در جای دیگر می‌فرماید: «به منافقان بشارت بده عذاب دردناک خدا را و منافقان کسانی هستند که کافران را به‌جای مؤمنان اولیاء، رفیق و همراه (با همه معانی که ولی دارد) می‌گیرند.
عابدینی اذعان کرد: منافقان دوستی‌ها و محبت‌هایشان را نصیب کافران می‌کنند در حالی که این به مؤمنان تعلق دارد و مصرفش برای کافران حرام است و این‌که این حق مؤمنان برای کافران استفاده شود و به آن‌ها لبخند می‌زنید؟! و آن چه که کافران استحقاقش را دارند که همان خشم و غضب است را نصیب مؤمنان می‌کنید؟
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: قرآن فرموده که از کافران عزت به‌دست نمی‌آید، همه عزت‌ها از آنِ خداوند است و این غلط است که برخی خیال می‌کنند از راه‌های دیگری به‌جز خداوند، به آن‌ها عزت می‌رسد.
وی بیان کرد: مؤمنان کسانی هستند که در راه خدا و در هر زمینه‌ای تلاش و جهاد می‌کنند اما برخی‌ها به خاطر ترس از کافران، از بیان واقعیت‌ها دست بر می‌دارند و به خاطر توهماتشان این فرصت الهی را ناکارآمد و تعطیل می‌کنند و آن جایی که سکوت می‌کنند در روز قیامت وزر و وبال گردنشان می‌شود.
امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که خداوند ذلول و رام بودن را در مقابل والدین فرمان می‌دهد، اظهار کرد: خداوند فرموده بال‌های خودت را از سر رام بودن زیر پای پدر و مادر فرش کن و این امر مهم نشان می‌دهد که همواره باید با خضوع و خشوع در مقابل پدر و مادر سخن گفت و از برخورد متکبرانه با آن‌ها پرهیز کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان