۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین برنامه‌های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
کد خبر: ۱۹۲۲۷۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۰ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

برنامه‌های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به اعلام برنامه‌ها و فعالیت‌های این وزارتخانه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان ۹۵ پرداخت و گفت: برای تابستان ۲۵ هزار پایگاه برای جذب ۷ میلیون دانش‌آموز خواهیم داشت.

برنامه‌های آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به اعلام برنامه‌ها و فعالیت‌های این وزارتخانه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان 95 پرداخت و گفت: برای تابستان 25 هزار پایگاه برای جذب 7 میلیون دانش‌آموز خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار «آموزش وپرورش» صبح قزوین ، حمیدرضا کفاش در نشستی خبری که به منظور تبیین برنامه‌های تابستانی دانش‌آموزان ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه قانون‌گذار، تامین اوقات فراغت را تنها به یک دستگاه نسپرده است، گفت: دستگاه‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، وزارت کشور، استانداری‌ها و... امر تامین اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را برعهده دارند.

وی افزود: اما آموزش و پرورش که دانش‌آموزان مخاطب او در طول سال تحصیلی هستند، حساسیت بیشتری نسبت به غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان دارند، امسال محور اصلی مدیریت فراغت دانش‌آموزان، مهارت‌آموزی با هدف زمینه‌سازی برای کارآفرینی و اشتغال است و در این راستا شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت با هدف کارآفرینی و اشتغال» را انتخاب کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های رسمی در طول سال معمولا غیرقابل انعطاب و اجباری هستند، گفت: اما برنامه‌های تابستانی منعطف بوده و اختیاری هستند. اهتمام به تربیت اقتصادی دانش‌آموزان با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و تسهیلات موجود در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد از جمله سیاست‌های اصلی ما در برنامه‌ریزی در تابستان است.

کفاش با بیان اینکه برای راه‌اندازی 25 هزار پایگاه تابستانی برای جذب 7 میلیون دانش‌آموز هدف‌گذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: سال گذشته 21 هزار و 291 پایگاه تابستانی تشکیل شد و موفق شدیم 6 میلیون و 31 هزار و 129 دانش‌آموز را جذب کنیم.

وی ادامه داد: 5 محور اصلی برای برنامه‌های تابستانی مدنظر قرار گرفته است که از جمله آن می‌توان به برنامه‌های معرفتی بصیرتی، علمی پژوهشی، فرهنگی هنری، سازندگی مهارت‌آموزی و کارآفرینی، تربیت بدنی و سلامت اشاره کرد. به عنوان مثال در محور معرفتی بصیرتی، اعتکاف، برنامه‌های قرآنی، آموزش احکام و... را خواهیم داشت که در بخش فرهنگی و هنری برپایی مسابقات شعر، داستان، آموزش سفالگری و... را خواهیم داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت‌نام کلاس‌های تابستانی در هفته اول تیرماه انجام خواهد شد و به علت آنکه با هدایت تحصیلی متقارن است، فعالیت‌ها از دهه دوم تیرماه کلید می‌خورند، گفت: البته دارالقرآن‌ها در ماه مبارک رمضان برنامه ویژه خواهند داشت.

کفاش ادامه داد: مدارس برگزیده، 1200 کانون فرهنگی در سطح کشور، 300 اردوگاه فعال کشوری، استانی و منطقه‌ای، 650 دارالقرآن، پژوهشسراهای دانش‌آموزی، مجتمع‌های ورزشی، پایگاه و مراکز تشکل‌های دانش‌آموزی اعم از بسیج، انجمن اسلامی، سازمان جوانان هلال‌احمر و تشکل پیشتازان و فرزانگان، کتابخانه‌ها و سالن‌های فرهنگی و هنری، مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز فرهنگی سازمان‌ها و نهادهای مشارکت کننده از جمله مراکز ده گانه فعالیت‌های تابستانی هستند.

وی با بیان اینکه اردوی دانش‌آموزان مناطق مرزی با ظرفیت 1200 نفر در اردوگاه شهیدباهنر تهران در دو بخش دختران و پسران در تابستان برگزار می‌شود، گفت: برای شرکت در این اردو، وجهی از دانش‌آموزان دریافت نمی‌شود و به طور کامل مهمان ما هستند. علاوه بر این جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان برگزیده کشور با ظرفیت 2000 تن در اردوگاه رجایی نیشابور برپا می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: برگزاری همایش شوراهای برتر دانش‌آموزی با ظرفیت 800 نفر در اردوگاه شهید رجایی نیشابور و استان سیستان و بلوچستان ، اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس، قم و شیراز با ظرفیت 17 هزار نفر از دانش‌آموزان برگزیده، برپایی اردوهای جهادی دانش‌آموزان به استان‌های کمتر توسعه یافته با ظرفیت 10 هزار نفر از دیگر برنامه‌های تابستان هستند.

کفاش همچنین از برگزاری مسابقات کشوری قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و نماز دانش‌آموزان برگزیده کشور با ظرفیت 3000 نفر در شهرهای مشهد و همدان خبر داد و گفت: اردوی 1000 نفری دانش‌آموزان منتخب کتابخوانی کشور در اردوگاه شهیدباهنر تهران نیز از دیگر برنامه‌های ما در تابستان 95 هستند.

وی افزود: برنامه‌های وسیع و گسترده فرهنگی، ورزشی از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت، برنامه گسترده و ویژه مسابقات قرآنی و فرهنگی و قرآنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از سوی سازمان استثنایی کشور، برنامه گسترده و ویژه برای دانش‌آموزان عشایر و جشنواره علامه حلی دانش‌آموزان برگزیده کشور از سوی معاونت آموزش ابتدایی ترتیب داده شده است و شاهد برگزاری کارگاه‌های هنری در جشنواره بین‌المللی رضوی، جشنواره کتابخوانی، اردوهای استانی و منطقه‌ای در 771 مرکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ظرفیت 483 هزار نفر خواهیم بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به اعلام برنامه‌های تابستانی تشکل‌های دانش‌آموزی پرداخت و گفت: امسال برنامه‌های اردوهای دانش‌آموزی، طرح یاوران ولایت، اردوهای صالحین، اردوهای سازندگی و طرح پویندگان با حضور 220 هزار نفر توسط سازمان بسیج دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

کفاش ادامه داد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، اردوهای زیارتی، مهارتی، کارگاه‌های آموزشی قرارگاه‌ها و اجرای طرح‌های قرانی با حضور 150 هزار نفر خواهد داشت.

وی ادامه داد: امسال سازمان جوانان هلال‌احمر طرح نشاط و امید و المپیادهای دادرس را با حضور 110 هزار نفر از دانش‌آموزان برگزار می‌کند، علاوه بر این 500 اردوی منطقه‌ای و استانی و دو اردوی ملی برای دانش‌آموزان تشکیلات دانش‌آموزی و فرزانگان برگزار می‌شود و شاهد افتتاح مجلس هشتم دانش‌آموزی خواهیم بود.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بیش از 1000 اردوی دانش‌آموزی توسط بنیادها و سازمان‌های مردم نهاد با نظارت امور تربیتی استان‌ها و مناطق کشور نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان