۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین بوئین زهرا، کانون بیماری تب برفکی در استان/ تلفات دام در استان نگران کننده نیست
کد خبر: ۱۹۲۱۷۳ نویسنده: فرزانه میرخوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۰ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بوئین زهرا، کانون بیماری تب برفکی در استان/ تلفات دام در استان نگران کننده نیست

طبق نظر کارشناسان عمده کانون‌های بیماری تب برفکی در استان منطقه بوئین زهراست و وضعیت شیوع و تلفات بیماری تب برفکی در استان قزوین به مراتب خیلی بهتر از استان‌های کشور است.

بوئین زهرا، کانون بیماری تب برفکی در استان/ تلفات دام در استان نگران کننده نیست
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، چندی پیش باخبر شدیم که بیماری تب برفکی به شکل سراسری دام‌های کشور را تهدید می‌کند و شایعاتی مبنی بر تلفات ناشی از این بیماری از روستای اطراف قزوین شنیده می‌شد، در همین راستا برآن شدیم تا صحت ماجرا و وضعیت فعلی دام‌های استان را از مسئولین استانی پیگیری کنیم.
سید بهمن نقیبی، مدیرکل اداره دامپزشکی استان قزوین با اشاره به این موضوع به خبرنگار صبح قزوین گفت: هم اکنون وضعیت بیماری تب برفکی در استان قزوین به هیچ وجه بدتر از سال‌های گذشته نیست.
وی در ادامه افزود: چند مورد تلفات در چهار ماهه آخر سال 94 وجود داشت و علی‌رغم اینکه این نوع سویه بیماری برای اولین بار وارد کشور شده بود و باید واکسن آن فراهم می‌شد که متاسفانه واکسن و اعتبارات لازمه بسیار کم بود اما خوشبختانه با حمایت‌های سازمان دامپزشکی و هم‌اندیشی و همکاری سایر دستگاه‌ها وضعیت فعلی در استان مطلوب است.
مدیرکل اداره دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و بومی کشور ایران است و همانند آنفولانزا ویروس آن می‌تواند از یک فاز به فاز دیگری تغییر شکل دهد که امسال این اتفاق افتاد و سویه G7 از عربستان وارد کشور شد.
نقیبی تاکید کرد: وضعیت شیوع و تلفات بیماری تب برفکی در استان قزوین به مراتب خیلی بهتر از استان‌های کشور است؛ اما اینکه طی روزهای آینده چه اتفاقی بیفتد را چندان نمی‌توان پیش‌بینی کرد و انتظار این است با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشکل خاصی پیش نیاید.
وی با اشاره به مناطقی که آمار تلفات بیشتری را گزارش کرده‌اند، اظهار کرد: عمده کانون‌های بیماری تب برفکی در استان منطقه بوئین زهرا است؛ چراکه در این منطقه پرواربندی صورت می‌گیرد.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه پرواربندهای ما علی‌رغم همه هشدارهایی که داده می‌شود معمولا دام‌ها را از مناطق و استان‌هایی که ممکن است بیماری در آن وجود داشته باشد بدون اطمینان از سلامت‌ آن‌ها و بدون دریافت مجوز از دامپزشکی وارد استان می‌کنند؛ اگر در این موارد دامداران با ما همکاری می‌کردند در استان قزوین همین تعداد معدود تلفات را هم نداشتیم.


وی خاطرنشان کرد: ریاست سازمان دامپزشکی کشور وضعیت چند استان را در مورد بیماری تب برفکی مطلوب اعلام کردند که استان‌های قزوین، تهران، البرز و خراسان جنوبی جزو استان‌های با وضعیت خیلی خوب مطرح شدند.

نظارت‌های دامپزشکی استان به شکل مستمر ادامه دارد

علیرضا اکبرشاهی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به آمار دقیق تلفات دامی در استان قزوین می‌گوید که در 6 ماهه دوم سال 94 تلفات گاو و گوساله 38 راس گزارش شده است و از ابتدای سال 95 تاکنون هم 4 مورد را شاهد بودیم که طبق جمعیت 158 هزار نفری گاو و گوساله در استان حدود 02/0 درصد تلفات را داشتیم.
وی آمار تلفات در جمعیت گوسفند و بز استان را هم 26 راس در 6 ماهه دوم سال 94 و 12 راس نیز در دو ماهه اول سال 95 اعلام کرد.
اکبرشاهی در ادامه افزود: با توجه به جمعیت بیش از یک میلیون و 50 هزار راس گوسفند و بز در استان آمار تلفات 003/0 می‌باشد که خوشبختانه چندان نگران کننده نیست.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین در پایان اظهار کرد: بازدیدهای مکرر دامپزشکی استان در حال انجام است اگر گزارش بیماری وجود داشته باشد خیلی سریع برای نمونه‌ برداری، ضدعفونی، واکسیناسیون و نظارت اقدام می‌شود و این فرآیندها به شکل مستمردر حال انجام است.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

صادق حسینی / ۱۰ خرد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

سلام با تشکر از شما. خوشبختانه این بیماری تا حدودی کنترل شده است . ولی در آمار تلفات دام سگین لازم است دقت شود .حداقل در روستای طزرک بیش 200 دام سنگین بر اثر تب برفکی امسال تلف شدند . مسئولین محترم جهت عدم شیوع دوباره بیماری واکسن را در اختیار دامدارن جهت تزریق قرار دهد.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان