۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ترامادول رایج‌ترین مخدر خوابگاه‌های دانشجویی/ قزوین چهارمین استان سیگاری کشور است
کد خبر: ۱۹۱۰۰۳ نویسنده: عباس مهدوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۸ ساعت: ۱۲:۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

ترامادول رایج‌ترین مخدر خوابگاه‌های دانشجویی/ قزوین چهارمین استان سیگاری کشور است

رتبه چهارمین استان سیگاری کشور برای قزوین، گذشته از اینکه این استان را در معرض ابتلای گسترده به انواع بیمارهای خطرناک قرار داده زنگ خطر اعتیاد را نیز در استان به صدا در می‌آورد.

ترامادول رایج‌ترین مخدر خوابگاه‌های دانشجویی/ قزوین چهارمین استان سیگاری کشور است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛----- عباس مهدوی.

نگرانی‌های والدین و نخستین گام پاکسازی جامعه از اعتیاد
بررسی‌های طرح پیمایش کشوری که در زمینه سنجش وضعیت افراد سیگاری در سال 1389 انجام شد، نشان داد که باید استان قزوین را جزو دودی‌ترین استان‌های ایران از نظر اقبال به سیگار قلمداد کرد. مطابق این سنجش ۲۵ درصد از مردان قزوینی روزانه سیگار می‌کشند و از این حیث استان رتبه چهارم سیگاری‌ترین استان‌های ایران را به خود اختصاص داده است.
این آمار در درجه اول تداعی کننده ابتلا به انواع و اقسام بیماری های ناشی از مصرف سیگار در استان است اما موضوع زمانی بدتر می‌شود که بدانیم 97 درصد از معتادان به مواد مخدر در ابتدا تنها سیگار مصرف می‌کرده‌اند و از آن پس گرایش آنها به استعمال مخدرات آغاز شده است. در واقع سیگار فتح بابی برای معتاد شدن آنها بوده است.
بنابراین رتبه چهارمین استان سیگاری کشور برای قزوین، گذشته از این که این استان را در معرض ابتلای گسترده به انواع بیمارهای خطرناک قرار داده زنگ خطر اعتیاد را نیز در استان به صدا در می‌آورد.

سیگار مقدمه‌ای برای شروع اعتیاد به مواد مخدر

متاسفانه افزایش تعداد معتادان استان و نیز بالا رفتن تنوع مخدرات در قزوین یکی از پیامدهای این بحران اجتماعی است که در ظاهر و باطن این جامعه نمایان است.
البته میزان، کیفیت کشفیات و شدت مبارزه با مخدر و قاچاقچیان نیز به تبع افزایش تقاضای این مواد افیونی بیشتر شده است با این حال سیل ویرانگر اعتیاد و مخدر برای مهار خود تنها به سد نیروهای انتظامی و مبارزات سخت، اکتفا نمی‌کند بلکه این خانواده‌ها هستند که باید در درجه اول مهارکننده اولین تمایلات جوانان و افراد به دخانیات و مخدرات باشند.


اما چرا بعضا خانواده‌ها در کنترل فرزندان خود در اقبال به مخدر و دخانیات کاملا ناکام هستند و اصولا چرا با وجود آگاهی همه معتادان از تهدیداتی که در افیون وجود دارد، باز هم صدها هزار نفر در کشور و استان قزوین به نحوی، گرفتار این بلای خانمان سوز هستند؟ سئوالاتی که باید پاسخ آنها از خود خانواده‌ها و مبتلایان به اعتیاد جویا شد.

نگرانی خانواده‌ها از دوستان ناباب

«دوستان ناباب و فشاری که برای یکرنگ شدن با آنها وجود دارد دلیلی است برای سیگاری شدن و بعد از سیگاری شدن دیگر 60 درصد راه معتاد شدن هم همواره شده چرا که قبح دودی شدن شکسته شده است».
محمد. ق پدر یکی از معتادان بهبود یافته قزوین است که این سخنان را طرح می‌کند و ادامه می‌دهد: هرگز نمی‌توانید فرد معتادی را پیدا کنید که در گروه همسالان و دوستان سالم بوده باشد اما معتاد بشود. این قضیه تقریبا محال است تاکنون اکثریت معتادهایی که من دیده‌ام تحت تاثیر دوستانشان با مخدر آشنا و به آن آلوده شده‌اند.
وی در مورد فرزند خود نیز می‌گوید: پسر من دانش آموز درس خوان و کوشایی بود اما از زمان دبیرستان با دوستان نابابی آشنا شد که وی را ابتدا آلوده به سیگار و پس از آن آلوده به سایر مخدرات از جمله: «سیگاری»، «حشیش»، «ماری جوانا» و «تریاک» نمودند اما ما زودتر و پیش از آنکه به دام کشیدن مخدر خطرناک «شیشه» بیفتد از این وضعیت نجاتش دادیم.


کیوان. ق نیز با تصدیق سخنان پدرش می‌گوید: زمانی که شما با جمعی هستید که غالبا سیگاری و یا معتاد هستند فشار روانی سنگینی را تحمل می‌کنید چنانکه آدم دچار کمبود شخصیت می‌شود؛ یعنی اگر همراه دوستانش سیگار و تریاک نکشد "بچه نه نه" محسوب می‌شود و باید گروه دوستان و همسالانش را ترک کند.

چرا سیگار همه جا در دسترس است؟

گروه همسالان و در مدارس یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های نگرانی خانواده‌های در رابطه با فرزندانشان است نگرانی‌ها عموما در هنگام بحث از اعتیاد و احتمال آلوده شدن فرزندان در میان خانواده‌ها طرح می‌شود.
البته این نگرانی کاملا درست و علمی است چه اینکه مجددا با استنا به بررسی‌های طرح پیمایش کشوری که در سال 1389 انجام شد، می‌توان گفت در 87 درصد موارد معتادان، دوستان ناباب را به عنوان عامل اصلی اعتیاد خود معرفی کرده‌اند.
اما گذشته از بحث گروه همسالان یا همان رفقای ناب یکی دیگر از نگرانی‌های خانواده‌های قزوینی در باره نسبت فرزندانشان و اعتیاد، مسئله فراوانی مراکز عرضه سیگار، تبلیغ آن و به طور کلی در دسترس کامل بودن سیگار است.


برهمین اساس خانم زینب نیساری دبیر بازشسته آموزش و پرورش می‌گوید: طبق قانون تنها مغازه‌های سیگار فروشی یعنی مغازه های تک محصولی باید سیگار عرضه کنند اما من از مسئولین این شهر سئوال دارم آیا می‌توان در سطح شهر یک مغازه کوچک و یا حتی یک دکه حقیر را پیدا کرد که سیگار نفروشد؟
وی ادامه می‌دهد: چرا نباید در این استان مالیات سیگار بالا باشد و دخانیات با بهترین شرایط و کمترین قیمت عرضه شود؟ آیا اداره اماکن نمی‌تواند این همه مغازه ریز و درشتی که سیگار عرضه می‌کنند را پلمپ کند یا اینکه نمی‌تواند مانع قانون فروش سیگار به بچه‌های زیر 18 سال شود؟ در حالی که روزانه بارها صحنه خرید سیگار بچه‌های زیر 18 سال از مغازه های شهر را شاهدیم؟
نیساری اشاره می‌کند که در طول دوران خدمتش در مدارس دخترانه و پسرانه، دانش آموزان پسر بسیاری را دیده است که با سیگار آغاز کرده‌اند و در نهایت تبدیل به معتادانی غیرقابل درمان شده‌اند.

خوابگاه‌های دانشجویی جایی برای اعتیاد؟!

خوابگاه‌های دانشجویی همواره یکی از نگرانی‌های اصلی والدین و خانواده‌ها در مورد احتمال آلوده شدن فرزندانشان به انواع و اقسام آسیب‌ها به ویژه اعتیاد بوده است.


از سویی نیز اگر خطر دوستان ناباب و عرضه مستقیم سیگار دو تهدید عمده برای آینده فرزندان پسر باشد در رابطه با خانم‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی به همان میزان که برای آقایان می‌توانند خطرساز باشند، آسیب زا است.
برهمین اساس در طرح مشترک وزارت علوم، علوم پزشکی و ناجا که در سال 91 در سطح 20 دانشگاه بزرگ کشور انجام شد، مشخص گردید که از هر 100 دانشجوی ساکن در خوابگاه دستکم 7 نفر مبتلا به اعتیاد هستند و 10 نفر نیز در آستانه اعتیاد و 15 نفر نیز به صورت تفننی سیگار و سایر مواد مخدر و از همه مهم تر روانگردان‌های رایج استفاده می‌کنند.

ترامادول رایج‌ترین مخدر خوابگاه‌های دانشجویی

مسئولین دو وزارت خانه بهداشت و علوم می‌گویند که ترامادول رایج ترین نوع روانگردان و مخدر در میان دانشجویان خوابگاهی است و پس از این روانگردان سایر مخدراتی از این دست در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
برهمین اساس خانواده سلخوری که فرزندشان سابقه زندگی 4 ساله در خوابگاه دانشجویی دانشگاه سبزوار را داشته است به صبح قزوین می‌گویند که فرزندشان در این خوابگاه به ترامادول اعتیاد پیدا کرد و به حدی از این ماده مخدر استفاده کرد که قسمتی از عصب‌های دست و پای او تخریب شد.
آنها پس از بستری کردن فرزندشان و مراجعه به جلسات مشاوره درمانی متوجه شدند که دوری فرزندشان از خانواده و قرار گرفتن وی در محیط ناسالم خوابگاه دانشجویی، زمینه ساز معتاد شدن فرزندشان را فراهم آورده است.
پدر این خانواده می‌گوید: با وجود این تجربه تلخ هرگز اجازه نخواهم داد فرزند دومم وارد دانشگاه و محیط‌های خوابگاهی شود و به جای آن ترجیح می‌دهیم دانشگاه‌های سطح شهر قزوین را انتخاب کنیم.
از سویی نیز فرزند این خانواده تاکید دارد که محیط‌های دانشجویی در خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاه شهرهای دور از مرکز و نواحی محروم کشور دارای مشکلات و ناهنجاری‌های بسیاری هستند از این رو بهتر خانواده‌های قزوین حدالامکان فرزندنشان را راهی دانشگاه‌های منطقه شمال غرب، یا تهران و استان‌های همجوار کنند که با بافت فرهنگی و اجتماعی قزوین تناسب بیشتری دارد و از سویی نیز برخی از ناهنجاری های اجتماعی در آنها کمتر رویت می‌شود.


فشارهای اجتماعی و روحی انگیزه‌ای برای گرایش به مخدر و روانگردان

باور شایعی در میان افراد سیگاری و معتاد وجود دارد که معتقد است استفاده از سیگار، مخدر و روانگردان‌ها می‌تواند فشار عصبی ناشی از حوادث گوناگون را بکاهد. تصوری که البته کاملا بی پایه و اساس است. با این حال یکی دیگر از نگرانی‌های والدین قزوینی درباره مسئله جوانان و اعتیاد این است که مبادا موج فراگیر بیکاری جوانان سبب شود که فرزندانشان در دام اعتیاد گرفتار شوند.
برهمین اساس خانواده‌های متعددی در گفت‌وگو با صبح قزوین از فشارهای روانی شدید ناشی از مسائل اقتصادی و معیشتی به عنوان اصلی‌ترین زمینه اعتیاد در فرزندانشان یاد می‌کنند چنانکه دکتر پریسا عزیزی متخصص ترک اعتیاد کلینیک سبز قزوین می‌گوید: از میان غالب افرادی که برای ترک اعتیاد به این مکان مراجعه می‌کنند حدود 60 درصد افراد وضعیت معیشتی و اقتصادی بسیار نامناسبی دارند تا جایی که از اعتیاد و توهم ناشی از به عنوان راهکاری برای تحمل این فشارها استفاده م‌ کنند.
وی ادامه می‌دهد: فشارهای اقتصادی و معیشتی سنگینی متوجه جوانان و خانواده‌های ما است تا جایی که بیم آن وجود دارد که عاقبت این فشارها زمینه ساز اشاعه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی چون اعتیاد فراگیر جوانان شود.
عزیزی می‌افزاید: به عنوان یک پزشک و هم به عنوان مادر دو پسر جوان با وجود دارا بودن سطح مطلوبی از رفاه و معیشت اقتصادی چندان از نظر اقتصادی در آینده فرزندان خود ثبات نمی‌بینم از این رو جدا برای آینده این دو جوان و سایر جوانان این شهر و کشور نگران هستم.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان