۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۳۳ هکتار از باغ‌های طارم زیر کشت گیلاس
کد خبر: ۱۹۰۷۶۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

۱۳۳ هکتار از باغ‌های طارم زیر کشت گیلاس

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: در شهرستان طارم حدود ۱۳۳ هکتار باغ گیلاس وجود دارد که ۹۷ هکتار آن باغ‌های بارده است.

۱۳۳ هکتار از باغ‌های طارم زیر کشت گیلاس

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: در شهرستان طارم حدود 133 هکتار باغ گیلاس وجود دارد که 97 هکتار آن باغ‌های بارده است.

«علیرضا عماری» در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه زنجان، با توجه به برگزاری جشنواره گیلاس در روستای شیت طارم در خصوص کشت این محصول در این شهرستان گفت: در شهرستان طارم حدود 133 هکتار باغ گیلاس وجود دارد که 97 هکتار آن باغ‌های بارده است.

وی افزود: برداشت گیلاس در این شهرستان از اوایل خردادماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود از مجموع باغ‌های بارده منطقه حدود 410 تن محصول نوبرانه گیلاس برداشت شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: حدود 500 بهره‌بردار در شهرستان طارم مشغول کشت و کار گیلاس هستند و بیشترین سطح زیر کشت این محصول در روستاهای شیت، ولیدر و زاچکان است.

وی اظهار کرد: در این روستاها به‌علت داشتن شرایط اقلیمی خاص هم‌چون شب‌های خنک و روزهای گرم با شدت آفتاب بالا، گیلاس کیفیت مناسبی داشته و گردشگران زیادی برای خرید این محصول به این روستاها سفر می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود درآمد کشاورزان از فروش این محصول در طارم 21 میلیارد ریال باشد. هم‌چنین از ارقام گیلاسی که در این شهرستان کشت می‌شود را می‌توان تک‌دانه، مشهدی، شبستری و محلی دانست.

عماری افزود: با توجه به کشت ارقام مختلفی از گیلاس در طارم پیش‌بینی می‌شود برداشت این محصول تا اواخر تیرماه ادامه داشته باشد.

وی در خصوص برگزاری جشنواره گیلاس گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری منطقه طارم در زمینه طبیعت‌گردی و محصولات کشاورزی، این منطقه می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری استان تبدیل شود. در این راستا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با همکاری فرمانداری، بخشداری چورزق، جهادکشاورزی شهرستان طارم و دهیاری روستای شیت نسبت به برگزاری جشنواره گیلاس در روزهای ششم و هفتم خردادماه کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این جشنواره در روستای شیت برگزار شد و علاقه‌مندان با حضور در این روستای هدف گردشگری از برنامه‌های متنوع استفاده کردند.

به گزارش صبح قزوین ، شهرستان طارم در شمال استان زنجان واقع شده و به‌علت طبیعت زیبا از آن به‌عنوان هندوستان ایران یاد می‌شود. وجود روستاهای هدف گردشگری چون شیت، ولیدر، شیلاندر و جزلان‌دشت، علاوه بر هویت تاریخی، طارم را به منطقه‌ای مورد توجه برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است.

عبور رودخانه قزل‌اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندی‌های کشاورزی را دو چندان کرده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه شده، تا حدی که به‌عنوان قطب کشاورزی خصوصاً در زمینه تولید محصول زیتون (۲۷ درصد زیتون کل کشور) این منطقه را به‌عنوان منطقه استراتژیک کشاورزی استان معرفی می‌کند.

شهرستان طارم علاوه‌بر ظرفیت گردشگری طبیعی، ظرفیت‌های گردشگری مختلفی چون روستای شیلاندر معروف به ماسوله زنجان، آتشکده‌ها، 400 گور عاشقانه و جنینی در جزلان‌دشت و ... دارد. از محصولات کشاورزی این منطقه نیز می‌توان گیلاس، انار، زیتون و ... را نام برد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان