۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تاکید فراکسیون امیدی‌ها بر عدم گفت‌وگو درباره ریاست مجلس/ توافقی درباره هیات رئیسه مجلس نشد
کد خبر: ۱۹۰۷۳۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

تاکید فراکسیون امیدی‌ها بر عدم گفت‌وگو درباره ریاست مجلس/ توافقی درباره هیات رئیسه مجلس نشد

منتخب مردم قم در مجلس دهم با اشاره به برگزاری نشست امشب کمیته تعامل مجلس دهم گفت: در این نشست توافقی درباره هیات رئیسه مجلس دهم نشد.

تاکید فراکسیون امیدی‌ها بر عدم گفت‌وگو درباره ریاست مجلس/ توافقی درباره هیات رئیسه مجلس نشد

احمد امیر آبادی منتخب مردم قم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری صبح قزوین ، در تشریح نشست امشب کمیته تعامل مجلس دهم اظهار داشت: بعدازظهر چهارشنبه گذشته آقای عارف طی تماس تلفنی با آقای لاریجانی درخواست می‌کند که ما به نوعی مجلس را با هم اداره کنیم که یک پیشنهاد در این خصوص به آقای لاریجانی داده می‌شود. آقای لاریجانی نیز در پاسخ می‌گوید مشکلی نیست، با دفتر هماهنگ شده و می‌توانید برای تعامل حضور پیدا کنید.

وی افزود:  آقای جعفری رئیس دفتر آقای لاریجانی پس از آن با من تماس گرفته و گفت که بنده در این جلسه حضور پیدا کنم. ما هم برای بحث وحدت مجموعه نیروهای انقلابی در جلسات زیادی حضور پیدا کرده و یا نشستی برگزار کردیم. از آنجایی که بنده دبیر کمیته 7 نفره اصولگرایان بودم به این عنوان بنده را دعوت کردند. زمانی که در جلسه حضور پیدا کردم، آقایان تابش، نوبخت و تاجگردون در این جلسه از سوی فراکسیون امید و آقایان جلالی، نعمتی، دهقان، جعفری (مسئول دفتر لاریجانی) و کوهکن و محبی‌نیا از سوی فراکسیون فراگیر حضور داشتند.

منتخب مردم قم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: در این جلسه پیش‌فرض‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به اینکه عدد نمایندگان در فراکسیون امید و فراکسیون فراگیر به گونه‌ای است که نمی‌تواند یک فراکسیون به طور کامل مجلس را داشته و اداره کند، بهتر است که با هم تعامل کنیم. در این زمینه آقای تاجگردون مدلی را ارائه کرد که براساس آن بین آقایان لاریجانی و عارف در صحن علنی یک رقابتی صورت گیرد، اما برای بحث هیأت رئیسه 3 نفر را فراکسیون فراگیر (که امروز به نام ولایت نامگذاری شد) و 3 نفر را هم فراکسیون امید با رأی اعضا مشخص کنند و بر این اساس 3 نفری که فراکسیون امید انتخاب می‌کند به آقای لاریجانی معرفی کرده و 3 نفر را هم که فراکسیون فراگیر انتخاب کرده به آقای عارف معرفی کنند، بر این اساس هر کدام از 3 نفر معرفی‌شده فراکسیون فراگیر و فراکسیون امید می‌آیند و در نهایت هر کدام از این دو نفر یک نفر از این 3 نفر را انتخاب می‌کنند که این دو نفر برای نایب رئیسی‌ها معرفی می‌‌شوند.

امیرآبادی ادامه داد: سپس فراکسیون فراگیر 5 نفر و فراکسیون امید نیز 5 نفر و در مجموع 10 نفر را برای دبیری و کارپردازی معرفی می‌‌کنند که برای این 10 نفر نیز در صحن علنی رأی گیری شده و صحن 9 نفر را انتخاب کند، به دنبال آن ما گفتیم که این بحث برای اداره مجلس مناسب نیست؛ چراکه مدیریت اداره مجلس باید یکپارچه باشد، گاهی کمیسیون‌های تخصصی و تعامل مشکلات مردم به میان می‌آید که در آن صورت می‌توان تعامل کرد، همانند زمانی که در مجلس نهم کمیسیون ویژه برجام را متشکل از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قرار دادیم. یعنی اصولگرایان مجلس دهم بر این عقیده بودند که برای موضوع به این مهمی باید همه تفکرات و سلایق در کمسیون برجام حضور داشته و از نظرات‌ آنها استفاده شود.

وی بر همین اساس افزود: از آنجایی که بنده نماینده کمیته 7 نفره اصولگرایان بوده و اختیاری در مجلس نداشتم، تنها شنونده مطالب جلسه امشب بودم و در آنجا مطرح کردم که مطالب را به کمیته 7 نفره انتقال خواهم داد و هرچه آنها تصمیم گرفتند به عنوان دبیر کمیته به این جلسه ارائه می‌کنم. جلسه روز پنج‌شنبه بعدازظهر با مطالبی که آقایان ارائه و پیشنهاد دادند به پایان رسید. امروز صبح نیز جلسه کمیته 7 نفره تشکیل شد که در آن جمع‌بندی بر این بود که چرا در مسئله ریاست مجلس دهم تنها رقابت می‌شود و بقیه را می‌خواهند به نوعی با این مدل جلو ببرند، حتی برخی‌ها مطرح کردند مگر می‌شود این مدل را اجرایی کرد. چطور می‌شود یک اصولگرا را یک اصلاح‌طلب انتخاب کرده و یا برعکس، ضمن اینکه همیشه آرای نمایندگان شرط است. این نمایندگان هستند که تعیین‌کننده همه چیز هستند و تعیین می‌کنند چه کسی رئیس یا نایب رئیس شود و یا چه کسی ناظر باشد.

منتخب مردم قم در مجلس دهم همچنین تاکید کرد: چطور می‌شود فردی در رابطه با کسی که می‌خواهد مجدد نایب‌رئیس شود، نظر دهد. این از طرف نمایندگان جالب نبود، ولی ما در پاسخ گفتیم شما فراکسیون امید هستید و شاید هیأت رئیسه شما این اختیار را به شما داده باشد، ولی از طرف نمایندگان و اعضای فراکسیون فراگیر این اختیار را نداریم و اگر هم بحثی شد باید در فراکسیون به رأی بگذاریم. ما از طرف آنها هیچ اجازه‌ای نداریم که تصمیمی بگیریم. مذاکراتی هم که اتفاق می‌افتد را باید به رأی دوستان بگذاریم.

وی ادامه داد: امشب نیز آقایان مجدد آمدند که در آنجا مباحثی مطرح شد و اعضای فراکسیون امید گفتند که هیأت رئیسه فراکسیون امید تصمیم گرفته که به هیچ عنوان در رابطه با رئیس مجلس دهم گفت‌وگویی نشود و وارد گفت‌وگو نشویم؛ ما هم گفتیم که برای حل مشکلات کشور و مردم ما حاضر به هرگونه تعامل هستیم و هر تعاملی که لازم باشد انجام می‌دهیم ولی نه اینکه سهم‌بندی و تقسیم‌بندی کنیم. مجلس که شرکت سهامی نیست، لذا جلسه با این مباحث به پایان رسید و قرار شد آقایانی که از سوی فراکسیون امید آمده بودند با آقای عارف مذاکره کنند که آیا قبول می‌کنند در خصوص ریاست مجلس هم بحث کنند یا خیر. هرچند که بنده نیز دبیر کمیته 7 نفره اصولگرایان بودم، هیچ اختیاری در این جلسه نداشتم و هر موضوعی که مطرح می‌شود باید در کمیته مطرح کرده و کمیته هر تصمیمی بگیرد ما همان را اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان