۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین گنجینه اسپانیا در نیاوران رونمایی شد
کد خبر: ۱۹۰۴۸۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

گنجینه اسپانیا در نیاوران رونمایی شد

حدود ۲۰ اثر هنری اسپانیایی که در دوره پهلوی از نمایشگاه‌های مختلف اسپانیا خریده و در گنجینه کاخ اختصاصی نیاوران نگهداری می‌شد، در شب هنر اسپانیا در نیاوران رونمایی شدند.

گنجینه اسپانیا در نیاوران رونمایی شد

حدود ۲۰ اثر هنری اسپانیایی که در دوره پهلوی از نمایشگاه‌های مختلف اسپانیا خریده و در گنجینه کاخ اختصاصی نیاوران نگهداری می‌شد، در شب هنر اسپانیا در نیاوران رونمایی شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی صبح قزوین ، ادوآردو لوپس بوستکس، سفیر اسپانیا در ایران در آیین گشایش این نمایشگاه که با عنوان «شب هنر اسپانیا در نیاوران» برگزار شد، گفت: نقاشان اسپانیایی از اوایل قرن بیستم با معرفی فنون و سبک‌های جدید باعث انقلابی در گستره هنر جهانی شدند و سردمدار جنبش‌هایی مانند کوبیسم و سوررئالیسم بودند، که نقشی تعیین‌کننده در مسیر تکامل هنر تا امروز داشتند.

او با بیان این‌که همه دستاوردهای این هنرمندان به این‌جا ختم نمی‌شود، ادامه داد: کنجکاوی فکری این هنرمندان باعث شد تا نفوذ سایر فرهنگ‌ها روی هنر غرب آغاز و به رسمیت شناخته شود. در واقع آن‌ها در حالی که با نبوغ خود فراتر از منشأ فرهنگی خود رفتند، میراث فرهنگی اسپانیا را ساختند و آثارشان به مردم دیگر فرهنگ‌ها رسید.

وی با تأکید بر این‌که ایران با اسپانیا اشتراک‌های زیادی از گذشته تاریخی تا میراث مشترک دارد، افزود: این اشتراکات دو کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند و باعث می‌شود ایرانیان خود را از هنر اسپانیا بیگانه نبینند.

او ادامه یافتن تبادلات فرهنگی میان این دو کشور را به این معنا دانست که این میراث مشترک صرفا مفهومی برای تداعی امری در گذشته نباشد و اظهار کرد: باید با ادامه‌ی آن، شناخت متقابل را از یکدیگر در چنین روزهایی بهبود ببخشیم.

وی گردهم آوردن هنر مدرن اسپانیایی در نیاوران را باعث ایجاد فرصتی برای گسترش شناخت هنر اسپانیا در ایران و نمایش مجموعه آثار هنری متعلق به مجموعه فرهنگی نیاوران دانست و افزود: پایه اصلی روابط خوب بین ملت‌ها براساس فرهنگ و صلح است.

سفیر اسپانیا در نیاوران

به گزارش صبح قزوین ، رحمت‌الله ر ئوف، مدیر مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران نیز در این آیین اظهار کرد: ایران و اسپانیا دو کشور بزرگ با تمدن، تاریخ و فرهنگی غنی است، برگزاری برنامه‌های فرهنگی میان آن‌ها باعث بازگشایی دریچه‌ای به سوی دنیای هنر، فرهنگ، تاریخ و تمدن ملت‌هاست.

او مشارکت سفارت اسپانیا با ایران برای برگزاری این نمایشگاه ر ا نشانه‌ی علاقه و جدیت دو طرف ایران و اسپانیا برای گسترش روابط فرهنگی دانست و افزود: میزبانی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از این رخداد فرهنگی، گذر از دالانی به درازای تاریخ هنر است که از هنرمندان مشهوری مانند «پیکاسو»، «دالی»، «میرو»، «تایپس»، «چیلدا» عبور کرده و به هنر موسیقی این کشور رسیده است.

وی برگزاری این نوع نمایشگاه‌های مشترک و اتفاقات فرهنگی را باعث نمایان شدن هرچه بیشتر اشتراکات فرهنگی کشورها دانست و گفت: زبان فرهنگ و هنر مسیر ارتباطی ملت‌ها را به سوی یکدیگر هموار می‌کند.

رئوف تأکید کرد: امیدوارم این نمایشگاه آغاز همکاری مشترک بیشتر میان دو کشور باشد.

در پایان آئین شب هنر اسپانیا در نیاوران، پدرام فلسفی نوازنده گیتار و آهنگساز نیز چند قطعه را اجرا کرد.

به گزارش صبح قزوین ، در این مراسم علاوه بر حضور هنرمندانی مانند پری صابری و محمد حاتمی، سفرای کشورهای بلغارستان، کوبا، چک، دانمارک، اکوادور، مکزیک، نیگاراگوئه، پرتغال و سوئد نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

رئیس کاخ نیاوران

اجرای پدرام فلسفی

شب هنر اسپانیا در نیاوران

شب هنر اسپانیا در نیاوران

شب هنر اسپانیا در نیاوران

شب هنر اسپانیا در نیاوران

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان