۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آیا اخذ ویزا از طریق کشور ثالث درخورِ شأن یک ایرانی است؟
کد خبر: ۱۹۰۰۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۶ ساعت: ۱۳:۲۸ ↗ لینک کوتاه

"عزت پاسپورت ایرانی" شعار دولت روحانی؛

آیا اخذ ویزا از طریق کشور ثالث درخورِ شأن یک ایرانی است؟

جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورها روابط دیپلماتیک ندارد به همین جهت به صورت مستقیم برای ایرانیانی که قصد سفر به این کشورها دارند ویزا صادر نمی‌شود.

آیا اخذ ویزا از طریق کشور ثالث درخورِ شأن یک ایرانی است؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، رواديد(ویزا) اجازه مخصوصي است که كنسولگری‌های جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور پس از کسب موافقت وزارت امورخارجه جهت اتباع خارجی به منظور مسافرت به ايران برای مدت محدود و معینی صادر می‌کنند. 

اخذ ویزا از طریق کشور ثالث درخور شان یک ایرانی است؟

اگر بخواهیم بدانیم کدام کشورها با انعقاد موافقتنامه، به اتباع ایرانی ( همه اتباع و نه صرفا مسئولان و همراهانشان ) اجازه داده‌اند که به این کشورها سفر کنند باید بگوییم: سوریه، کردستان عراق، ترکیه، هائیتی، بولیوی، نیکاراگوئه و گرجستان در این لیست جای می‌گیرند و بقیه کشورها وضعیت‌های متفاوتی دارند. برخی گزارش‌ها هم حاکی از این است که هم‌اکنون فهرست 19 کشور از قاره‌های مختلف که قرار است تفاهم نامه لغو روادید با هدف گسترش ارتباطات بین ملت‌ها با مقامات آنها امضاء شود در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد. 
 
لغو روادید نشانه خوبی است از وضعیت سیاست خارجی کشور و تا آن اندازه مهم است که همه ساله توسط موسسه Henley & Partners فهرستی منتشر می‌شود که در آن معتبرترین پاسپورت‌ کشورها لیست می‌شود. در آخرین نسخه این فهرست که مربوط به سال 2011 است کشور ایران در رده 94 قرار دارد. در این رده‌بندی کشور دانمارک در صدر قرار دارد و شهروندان دانمارکی می‌توانند بدون روادید به 173 کشور جهان سفر کنند. 

اما گزینه دیگری هم وجود دارد، تعدادی از کشورها هستند که به دلایل مختلف جمهوری اسلامی ایران با انها روابط دیپلماتیک ندارد به همین جهت به صورت مستقیم برای ایرانیانی که قصد سفر به این کشورها را دارند ویزا صادر نمی شود. 

درست است که در صورت نبودن روابط دیپلماتیک با سازوکارهای مختلف هم چون حافظ منافع موضوعات مختلف میان دو کشور پیگیری می‌شود اما در صورت سفر مردم دو کشور، هیچ تضمینی برای امنیت افراد وجود نداشته و مسئولیت از کشور مبدا سلب خواهد شد. 

اما آیا اخذ ویزا از طریق کشور ثالث درخور شان یک ایرانی است؟ 

بدون شک جمهوری اسلامی ایران روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و .. خود را با دیگر کشورها را بر اساس منافع و آسایش ملت خود تنظیم کرده و در هرگونه رابطه حفظ شان و خطوط قرمز را مد نظر قرار خواهد داد به همین جهت نداشتن رابطه و قطع رابطه با یک کشور به دلیل نبودن و حفظ نشدن یکی از موارد اشاره شده است. 

با توجه به انچه گفته شد در شان یک ایرانی نخواهد بود که برای سفر به کشورهایی که با انها روابط دیپلماتیک نداشته و یا در تنش سیاسی حاد هستیم بخواهد از طریق کشور ثالث اقدام به اخذ ویزا کرده و متحمل سختی های بسیاری که در این راه وجود دارد شویم البته  منکر آزادی های فردی نشده و هر کس مختار است برای زندگی خود تصمیم بگیرد و در این زمینه بار حقوقی ای نیز بر گردن کسی نیست اما هدف از تذکر این نکته تنها حفظ ارزش و آسایش ایرانیان در مواجهه با دیگر کشورها است. 

به هر حال با توجه به آنچه که درباره بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی گفته می شود، در کنار مسئولان و دستگاه دیپلماسی نیز هموطنان هم در تحقق این امر باید کوشا باشند. 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان