۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین رفتارهای احمدی‌نژادی در دولت روحانی
کد خبر: ۱۹۰۰۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۶ ساعت: ۱۲:۲۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش ویژه

رفتارهای احمدی‌نژادی در دولت روحانی

وقتی رفتار دولتمردان دولت یازدهم به خصوص شخص «حسن روحانی» را با مردم مشاهده می کنیم، متوجه می شویم، علی رغم انتقادهای گسترده ای که از احمدی نژاد حتی از سوی دولتمردان کنونی می شد، پوپولیسم تبدیل به یک سیاست دائمی شده است.

رفتارهای احمدی‌نژادی در دولت روحانی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،پوپولیست یا همان اقدامات مردم باور یا عوام گرایانه را می توان در قالب اموری ارزیابی کرد که به دنبال رضایت عمومی و جلب پشتیبانی و حمایت مردم در حوزه های مختلف است که از این مسیر سیاستمداران می توانند به اهداف و خواسته های سیاسی، حزبی و گروهی نائل شوند.

 

در برخی اوقات اقدامات پوپولیستی که از سوی مجریان یک کشور انجام می شود در قالب اقدامات عوام فریبانه قلمداد می شود و گروه ها و احزاب رقیب تلاش می کنند با تبلیغات گسترده و استفاده از رسانه به اینگونه اقدامات در راستای تخریب چهره مجریان امر، دامن بزنند.

 

به نظر می رسد در نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت محمود احمدی نژاد، بیشترین هجمه را از موضوع «پوپولیسم گرایی» تجربه کرده است. رفتار دولت احمدی نژاد در قالب حضور در اقصی نقاط کشور در قالب سفرهای استانی و در بین مردم، ساده سخن گفتن با مردم، طرح مسکن مهر، پرداخت یارانه و اقداماتی از این قبیل، همواره با واکنش رسانه ها و احزاب رقیب روبرو می شد و متهم ردیف اول، محمود احمدی نژاد همواره به عنوان فردی پوپولیسم، عوام فریب و گداپرور معرفی می شد.

 

ولی اکنون وقتی رفتار دولتمردان دولت یازدهم به خصوص شخص «حسن روحانی» را با مردم مشاهده می کنیم، متوجه می شویم، علی رغم انتقادهای گسترده ای که از احمدی نژاد حتی از سوی دولتمردان کنونی می شد، پوپولیسم تبدیل به یک سیاست دائمی شده است.

 

حضور در شیرخوارگاه، تماشای فوتبال تیم ملی در جام جهانی در منزل توسط رییس جمهور، سفرهای استانی، تخصیص سبد کالا از جمله اقداماتی است که با انتشار آن در رسانه ها مجریان دولت یازدهم تلاش می کنند تا پیوند خود با مردم را نشان دهند این در حالیست که، اینان همان کسانی هستند که از چنین اقدامات «محمود احمدی نژاد» به شدت انتقاد می کردند.

رفتارهای احمدی‌نژادی در دولت روحانی؛ از پرداخت یارانه و سبد کالا تا نحوه برخورد با منتقدان

 

** تفاوت پوپولیسم روحانی با پوپولیسم احمدی‌نژاد

 

اگر در دولت نهم وام های ۳ میلیون تومانی برای تسهیل ازدواج جوانان به آنها داده می شد و منتقدان دیروز و مسئولان امروز، دولت را به ایجاد اشتغال پایدار و تامین مسکن را به جای پرداخت وام توصیه می کردند و می گفتند بهتر است به جوانان ماهیگیری یاد دهیم تا به آن ها ماهی دهیم حالا خودشان این مبلغ را افزایش داده اند بی آنکه خبری از عوامفریبی و سوء مدیریت و ... باشد.

 

وقتی مسئولان دولت قبل ازمراکز خیریه و شیرخوارگاه ها دیدن می کرد و کودکان را در آغوش می گرفتند و با آنان عکس یادگاری می انداختند، فریادها به هوا بلند می شد که این یعنی پوپولیسم و نمایش! و امروز رئیس دولت یازدهم با گذشت ۵ ماه از مسئولیتش به بهزیستی و شیرخوارگاه رفته و با کودکان بی سرپرست عکس یادگاری گرفته است و این عکس ها هم در رسانه ها منتشر شده است.

 

اما امروز هیچ کس ایشان را به عوامفریبی متهم نکرده است چنان که دلیلی هم برای این کار وجود ندارد و در آخر رسانه ها و کارشناسا‌نی! که آن روزها دولت نهم و دهم را به جمع کردن مردم پشت اتومبیل رئیس جمهور و تصویب مصوبات بدون برنامه در سفرهای استانی (بدون کوچکترین اطلاعی) متهم می کردند، امروز به استقبال پرشور مردم از رئیس جمهور و وعده های ایشان در سخنرانی برای مردم خوزستان افتخار می کنند. همه چیز شبیه هم است اما همه شاکیان دیروز، مدافعین امروز شده اند.

 

**  تفاوت و شباهت پوپولیستی احمدی نژاد و روحانی از منظر احمد توکلی

 

در همین رابطه احمد توکلی می‌گوید که من همواره پرهیز می‌کردم این دولت را با دولت قبل مقایسه کنم. آن دولت شیوه‌هایی داشت که این مقایسه را درست نمی‌دانم ولی ظاهرا دولت روحانی هم میل دارد کارهای دولت احمدی‌نژاد را تکرار کند. اگر دولت بخواهد با روش‌هایی که این روزها به کار می‌برد از جمله ‌بی‌اعتنایی به مشاوره خیرخواهانه، ‌بی‌اعتنایی به انتقاد منتقدان یا پرخاش به انتقاد منتقدان، کارش را ادامه دهد، کارها خراب می‌شود و همان میشود که در دولت گذشته رخ داد.

 

آقای روحانی طی سخنانی در برخورد با منتقدان دولتش عنوان کرده بود این افرادی که در حال حاضر اینگونه به نقد دولت می‌پردازند، چرا دولت قبل را مورد نقد و انتقاد قرار نمی دادند. در پاسخ به این سخن آقای روحانی باید گفت که شما آمدید که به شما بگویند. آقای روحانی و دیگران آمدند که شرایط را عوض کنند، یعنی مسائل و نقدها را بشنوند، در حالی‌که آقای احمدی‌نژاد اصلا اهل شنیدن نبود. اما او که اهل شنیدن نبود اوایل خیلی بهتر از این رفتار می‌کرد، یعنی تاثیر گفت‌وگو را خیلی بهتر از اینها می‌دانست. احمدی‌نژاد همیشه سعی داشت ما را از داخل مجلس جمع و قانع کند چون می‌دانست ما اثر داریم. آقای روحانی با آنکه می‌داند ما اثر داریم این کار را نمی‌کند که هیچ، نامه هم می‌نویسیم جواب نمی‌دهد. این خیلی بد است.

 

** شباهت پوپولیستی احمدی نژاد و روحانی از منظر مرتضی الویری، فعال سیاسی اصلاح طلب

مرتضی الویری از فعالان تندرو اصلاح‌طلب در واکنش به برخی رفتار های روحانی که شبیه به رفتار احمدی نژاد است هم می‌گوید که سفرهای استانی دولت یازدهم را این‌گونه  باید روایت کرد «بنده در زمینه سفرهای استانی به ایشان انتقاد دارم. بنده معتقدم سفرهای آقای روحانی با خصوصیاتی که مشاهده می‌کنیم یادآور سفرهای آقای احمدی‌نژاد است که در راستای سیاست‌های پوپولیستی دولت گذشته قرار داشت. اینکه عده‌ای از مردم به دنبال اتومبیل آقای روحانی در شهرهای مختلف کشور راه بیفتند و در حمایت از ایشان شعار بدهند زیبنده یک دولت تعقل‌گرا که از شعارهای پوپولیستی فاصله دارد، نیست.

 

** شباهت پوپولیستی احمدی نژاد و روحانی از منظر صادق زیبا کلام

 

صادق زیباکلام که پیش از این نیز به روحانی به خاطر تأسی به احمدی‌نژاد حمله کرده بود، در مصاحبه ای که با سایت صدای ایران انجام داده بود گفته بود که با کمال تاسف با این نظر موافقم که رگه‌هایی از پوپولیسم احمدی‌نژاد در روحانی نیز وجود دارد که در سفرش به خوزستان دیده شد. به نظر می‌رسد آقای روحانی متاسفانه هر از گاهی دمی به خمره می‌زند و ابایی از پوپولیسم ندارد که نمونه بارز و تاسف‌بار آن مطالبی بود که در خوزستان گفتند. به نظر من بیان این صحبت‌ها از سوی ایشان بسیار نامناسب بود و برای افراد تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان جامعه فارغ از اینکه صحبت ایشان هیچ واقعیتی نداشت در عین حال تاسف‌آور هم بود.

 

زیبا کلام همچنین در واکنش به نحوه ارائه سبد کالا گفته بود که در کشورهای اروپایی کمک به اقشار آسیب پذیر نه مانند ماجرای مضحک، خنده دار پرداخت یارانه های 45500 تومانی بود و نه مانند این ماجرای تاسف آور و توهین آمیز صف کردن مردم برای دریافت چند کیلو برنج و مرغ و تخم مرغ. هر دو این اقدامات تاسف آور بود. کاری که آقای احمدی نژاد کرد و یارانه 45 هزارتومانی را به مردم داد و گفت که این پول را با پول های دیگر خود قاطی نکنید چراکه این پول های امام زمان (عج) است، اقدامی عوام فریبانه و پوپولیسیتی بود. این گونه اقدامات همه بر خلاف منافع ملی ماست. شاید در کشور ما بیش از 20 تا 30 میلیون نفر مستحق دریافت یارانه 45500 تومانی نباشند.

 

آن شکل پرداخت یارانه ها توسط احمدی نژاد که غلط بود هیچ حالا آقای روحانی هم آمده و یک کار غلط دیگری را تحت عنوان پرداخت سبد کالا ایجاد کرده است.

 

**سخن پایانی

در پایان می توان گفت، علی رغم تمامی انتقادهای روحانی و حامیانش به دولت قبل،حسن روحانی در بسیاری از موارد شبیه به احمدی نژاد عمل کرد و حتی در پاره ای از اوقات رفتاری تندتر و افراطی تر از مسئولان قبلی از خود نشان داد که این امر بیانگر این است که دولت تدبیر و امید با وجود اینکه در دو سال و چند ماه گذشته به خوبی شعار دادند و از آینده ای روشن سخن گفتند، در عمل و در موارد متعدد تفاوتی با احمدی نژاد نداشتند.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان