۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افزایش ۶۰ درصدی زایمان طبیعی در خراسان‌جنوبی
کد خبر: ۱۸۹۳۸۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

افزایش ۶۰ درصدی زایمان طبیعی در خراسان‌جنوبی

رئیس مرکز بهداشت خراسان‌جنوبی از افزایش ۶۰ درصدی زایمان طبیعی در خراسان‌جنوبی در سال ۹۴ خبر داد.

افزایش ۶۰ درصدی زایمان طبیعی در خراسان‌جنوبی

رئیس مرکز بهداشت خراسان‌جنوبی از افزایش 60 درصدی زایمان طبیعی در خراسان‌جنوبی در سال 94 خبر داد.

کامبیز مهدی‌زاده در‌گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )، منطقه خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: این آمار نسبت به سال‌های گذشته تغییر اساسی داشته و در برخی از شهرستان‌های قاین و طبس این آمار بالاتر است.

وی بیان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان‌های دولتی که برنامه ترویج زایمان طبیعی اجرا شده، درصد سزارین کاهش زیادی داشته است .

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه استاندارد جهانی سزارین 15- 5 درصد است، تصریح کرد: با توجه به توجه خاص وزارت بهداشت بر کاهش میزان سزارین‌ها، برنامه ترویج زایمان طبیعی از مجموعه برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت با هدف کلی کاهش درصد سزارین‌ها از نیمه خرداد سال 93 به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: ایست قلبی، خونریزی از محل سزارین، عفونت، عوارض بیهوشی، ایجاد لخته غیر طبیعی در خون و حرکت آن به سمت اعضای حیاتی و ترومبوآمبولی، خارج کردن رحم حین عمل سزارین، طولانی شدن دوران نقاهت در سزارین، از جمله عوارض سزارین است.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به فواید زایمان طبیعی، گفت: در روند زایمان طبیعی مادر هوشیار است، حجم خونی که در زایمان طبیعی از دست می‌رود نصف سزارین بوده، درصد ابتلا به عفونت در زایمان طبیعی کمتر بوده، خطرات عمل و عوارض جراحی وجود نداشته و طول مدت بستری و زمان بازگشت به کارهای روزمره کمتر از سزارین است.

مهدی‌زاده یادآور شد: در زایمان طبیعی امکان تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بیشتر است در نتیجه مادران در تداوم شیردهی موفق‌ترند و از نظر اقتصادی به نفع مادر، خانواده و جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: شناساندن روش‌های زایمان فیزیولوژی و راهکارهای اجرایی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت به منظور ترویج زایمان طبیعی از اهمیت خاصی برخوردار است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان