۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین این گنجینه جای نگهداری مناسبی ندارد
کد خبر: ۱۸۹۲۴۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

این گنجینه جای نگهداری مناسبی ندارد

رییس انجمن عکاسان ایران معتقد است: گنجینه موزه هنرهای معاصر برای دوره‌ای که تعداد خاصی از آثار در آن بود، طراحی شده است و اکنون این گنجینه جای نگهداری مناسبی برای آثار ندارد.

این گنجینه جای نگهداری مناسبی ندارد

رییس انجمن عکاسان ایران معتقد است: گنجینه موزه هنرهای معاصر برای دوره‌ای که تعداد خاصی از آثار در آن بود، طراحی شده است و اکنون این گنجینه جای نگهداری مناسبی برای آثار ندارد.

مسعود زنده‌روح کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی صبح قزوین ، اظهار کرد: گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر بسیار خاص و متفاوت است. بخش عمده‌ای از این آثار برای خارجی‌ها خیلی مهم است. درباره‌ی صحت و سقم گمانه‌زنی‌هایی که درباره‌ی گنجینه و آثار آن صورت می‌گیرد، نمی‌توانم نظری بدهم. پیش از این و در هفت - هشت سال گذشته، چندبار بخشی از شاهکارهای گنجینه‌ی موزه به‌شکل محدود به‌نمایش گذاشته شد، اما چون تعداد آثار گنجینه بسیار بیشتر از این‌هاست، باعث به‌وجود آمدن گمانه‌زنی‌ها و بحث‌هایی شد.

او همچنین به شایعاتی مبنی بر خارج شدن برخی آثار گنجینه طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: قوانین خاصی برای ورود و خروج آثار گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر وجود دار و بعید به‌نظر می‌رسد که تحت آن قوانین، آثار از گنجینه‌ی موزه خارج شده باشد.

زنده‌روح کرمانی همچنین درباره‌ی وعده‌ی مسؤولان موزه‌ی هنرهای معاصر مبنی بر چاپ یک مجموعه‌ی پنج جلدی شامل اطلاعات تمام آثار گنجینه‌ی این موزه و تأکید وزیر ارشاد بر این موضوع، گفت: این‌که آثار گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر در یک کتاب و در داخل ایران به چاپ برسد، خیلی ارزشمند است و از لحاظ تحقیقاتی بسیار اهمیت دارد. در این صورت، ما متوجه می‌شویم در گنجینه‌ی موزه چه مجموعه‌ای وجود دارد و شامل چه آثاری در زمینه‌ی نقاشی، مینیاتور، مجسمه، عکس و ... است. این آثار جزو مخازن ارزشمند مملکت هستند و خیلی خوب است که کتاب جامعی شامل اطلاعات آن‌ها به چاپ برسد. البته قبلا دو کتاب از شاهکارهای موزه به‌صورت محدود چاپ شده است، ولی این کتاب می‌تواند به‌دلیل جامع بودن خیلی ارزشمند باشد.

رییس انجمن عکاسان ایران در بخش دیگری از سخنانش به لزوم اختصاص یک بودجه‌ی مستقل برای فعالیت‌های موزه اشاره و اظهار کرد: تصور می‌کنم همین قدر که موزه به‌دلیل نگهداری گنجینه‌ای از آثار تجسمی ارزشمند و مهم است، به همان میزان باید وزارت ارشاد نسبت به آن حسایت داشته باشد. موزه هنرهای معاصر به‌عنوان تنها موزه‌ی منطقه که گنجینه‌ی خاصی دارد، بودجه جداگانه‌ای می‌خواهد. در حال حاضر بودجه‌ی موزه در چرخه‌ی یک اداره کل پیچیده شده است.

او ادامه داد: گنجینه‌ی موزه برای دوره‌ای که تعداد کمی از آثار در آن بود، طراحی شده است. از طرف دیگر، خود موزه و ساختار آن به تغییرات اساسی نیاز دارد. نمایش آثار، نورپردازی و ساختار معماری نیز به تغییراتی نیاز دارد تا موزه از شکل یک گالری درآید. این‌ها همه منوط به داشتن یک بودجه مستقل است. همین کتابی که قولش را داده‌اند، به بودجه کلانی نیاز دارد. اگر موضوع بودجه سالانه برای موزه روشن و واضح باشد، قطعا عملکرد موزه نیز طور دیگری خواهد بود.

زنده‌روح کرمانی همچنین بیان کرد: موزه در حال حاضر یکی از مجموعه‌هایی است که در چارچوب اداره کل تجسمی ارشاد فعالیت می‌کند. با توجه به گرفتاری‌هایی که وزارت ارشاد از نظر بودجه دارد، قطعا هزینه‌ی چاپ مجموعه آثار گنجینه مشکل‌ساز می‌شود و مجبورند درباره‌ی تأمین آن تعقل کنند.

او ادامه داد: اگر موزه بودجه‌ی مستقل داشت، پیش از این‌ها و در زمان ورود هر اثر به گنجینه، از آن عکاسی می‌شد و کارهایی تحقیقاتی مربوط به هر اثر از جمله این‌که از کجا آمده و پیش از وارد شدن به موزه چه سیری را گذرانده، انجام می‌شد تا مدیریت موزه هر زمان که لازم شد، این تحقیقات و عکس‌ها را در اختیار دیگران قرار دهد، اما همین نبودن بودجه و این‌که موزه مجبور است درآمدهایش را به خزانه‌ی دولت واریز کند، بحث واگذاری آن به بخش خصوصی و اعتراض‌های پس آن را درپی داشت.

این عکاس درباره‌ی موضوع واگذاری موزه به بخش خصوصی نیز گفت: موزه هنرهای معاصر یک گالری، یک ساختمان یا ابزار نیست که بتوان آن را به راحتی در اختیار گروه یا سازمانی قرار داد. درباره‌ی مجموعه‌ای که یک اثر ملی محسوب می‌شود، نمی‌توان به این راحتی‌ها تصمیم گرفت.

او به راهکارهای حل مشکل بودجه موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و افزود: وزارت ارشاد و وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌توانند درباره‌ی بودجه سالانه موزه فکر کنند. اگر به این موضوع توجه شود که هر سازمان، شرکت یا وزارتخانه‌ای در یک فعالیت فرهنگی سهیم شود، معافیت مالیاتی برایش در نظر گرفته شود، موزه خیالش راحت می‌شود که می‌تواند بودجه فعالیت‌های مختلف خود از جمله برپایی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی‌اش را داشته باشد و برای تأمین آن به مشکل برنخورد.

زنده‌روح کرمانی اضافه کرد: وزارت نفت و سازمان‌های تابعه‌ی آن، بخشی از بودجه خود را سالانه صرف فوتبال می‌کنند. می‌توان به‌عنوان یک راهکار به این موضوع فکر کرد که اگر بخشی از این بودجه صرف موزه هنرهای معاصر و فعالیت‌های فرهنگی شود،م عافیت مالی برای‌شان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان