۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دفاع نویسنده «پایتخت» از فیلمنامه‌های گروهی
کد خبر: ۱۸۹۲۳۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

دفاع نویسنده «پایتخت» از فیلمنامه‌های گروهی

یکی از نویسندگان سری دوم و سوم سریال «پایتخت» با دفاع از فیلمنامه‌نویسی گروهی، خاطرنشان کرد: بیشتر سریال‌های دنیا یک طراح و خالق اولیه دارند و در همکاری با چند نویسنده جذاب‌تر می‌شوند.

دفاع نویسنده «پایتخت» از فیلمنامه‌های گروهی

یکی از نویسندگان سری دوم و سوم سریال «پایتخت» با دفاع از فیلمنامه‌نویسی گروهی، خاطرنشان کرد: بیشتر سریال‌های دنیا یک طراح و خالق اولیه دارند و در همکاری با چند نویسنده جذاب‌تر می‌شوند.

حسن وارسته که این روزها سریال «دنگ و فنگ روزگار» را در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صداوسیما می‌نویسد، از افزایش احتمالی این سریال به دو فصل ۱۸ الی ۲۰ قسمتی به دلیل قابلیت‌های داستانی آن خبر داد.

این نویسنده در گفت‌وگو با صبح قزوین از پایان نگارش ۱۳ قسمت از این سریال نیمه‌اپیزودیک خبر داد و گفت: این سریال تاکنون در مرحله نگارش به قسمت ۱۳رسیده است و به احتمال زیاد در دو فصل با تعداد قسمت‌های ۱۸ تا ۲۰ ادامه داشته باشد.

وی درباره داستان این سریال طنز افزود: «دنگ و فنگ روزگار» درباره خانواده‌ای است که سال‌هاست از شهرکرد به تهران کوچ کرده‌اند و در زندگی‌شان رازی است که در طول سریال با زبان و ماجراهای طنز ضمن این که متوجه این راز می‌شویم، مشکلات این خانواده را در زندگی شهری و شهرنشینی می بینیم.

این نویسنده درباره سایر ویژگی‌های متن خود ادامه داد: داستان «دنگ و فنگ روزگار» تقریبا به صورت نیمه اپیزودیک جلو می رود. یک شاخه و پایه کلی دارد و با همان بازیگران ثابت در هر قسمت ماجرایی مستقل نیز طی داستان دنبال می شود. همچنین موضوع و قصه سریال به مناسبت خاصی مربوط نیست و در هر زمانی قابل پخش است.

وی درباره روند نگارش فیلمنامه این سریال توضیح داد: در سیناپسی که به مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی تحویل دادیم، هر فصل از سریال ۲۰ قصه دارد. چراکه قصه به دلیل این که پتانسیل بیشتر شدن و ادامه یافتن هم دارد می‌تواند تا بیش از ۲۶ قسمت هم در مجموع ادامه یابد. تاکنون موافقت ضمنی هم از سوی مرکز با ادامه یافتن قصه صورت گرفته است اما هنوز قطعی نیست.

وارسته در پاسخ به این که کدامیک‌ از شیوه‌های فیلمنامه‌نویسی یا فردی را ترجیح می‌دهد، بیان کرد: من معتقد به فیلمنامه‌نویسی گروهی هستم. بیشتر سریال‌های دنیا یک طراح و خالق اولیه دارند و در همکاری با چند نویسنده جذاب‌تر می‌شوند. به هر حال مشارکت چند فکر یک اثر را پخته‌تر می‌کند؛ ضمن این که نمایشنامه‌نویسی با فیمنامه‌نویسی فرق دارد. نمایشنامه نوشتن در واقع بیشتر خلق یک اثر هنری است. اما فیلمنامه نوشتن علاوه بر این تکنیک، شخصیت‌پردازی می‌خواهد و این ویژگی باعث می‌شود تا فیلمنامه نویسی گروهی اثر جذاب تر و متن بهتری را به بار آورد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان