۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین وزارت علوم جلوی فرار مغزها را بگیرد
کد خبر: ۱۸۸۸۷۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

وزارت علوم جلوی فرار مغزها را بگیرد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، بر لزوم مدون کردن نهضت اسلامی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: فرهنگ غربی باید از دانشگاه‌های کشور برچیده شود و فرهنگ اسلامی جای آن را بگیرد.

وزارت علوم جلوی فرار مغزها را بگیرد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، بر لزوم مدون کردن نهضت اسلامی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: فرهنگ غربی باید از دانشگاه‌های کشور برچیده شود و فرهنگ اسلامی جای آن را بگیرد.

به گزارش صبح قزوین منطقه قم، این مرجع تقلید در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: وزارت علوم و تحقیقات یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هاست، چرا که محصول این وزارتخانه در تمام وزارتخانه‌ها و سطح جامعه پخش می‌شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: وزارت علوم سرمایه عظیمی است که باید خوب نگهداری شود تا به ثمر برسد؛ این وزارتخانه خود باید اهمیتش را عملا بروز دهد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به لزوم مدون کردن نهضت اسلامی در دانشگاه‌ها گفت: علوم اسلامی باید در دانشگاه‌ها تدریس شود تا دانشجویان به خودباوری و اعتماد به نفس برسند چرا که ما تولید کننده بودیم نه مصرف کننده.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، وی افزود: فرهنگ غربی در دانشگاه‌ها حاکم است و باید فرهنگ غربی را از دانشگاه‌های کشور گرفت و به جای آن فرهنگ اسلامی را تزریق کرد، چرا که کشورهای غربی فرهنگ‌شان را در مطالب مختلف جاسازی می‌کنند و به خورد دانشجویان می‌دهند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: علم وطن ندارد، علم هر کجا که باشد محترم است همانطور که پیامبر(ص) فرمود علوم را اگر چه در چین باشد باید آموخت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: جدا سازی فرهنگ غربی از فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌های کشور وظیفه این وزارتخانه است و وحدت حوزه و دانشگاه مسأله مهمی است که باید به آن اهمیت ویژه داد.

وی در نتیجه‌گیری خود از جلوگیری از ورود فرهنگ غربی و تزریق فرهنگ اسلامی به دانشگاه‌ها گفت: بنابراین باید برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه‌ کرد تا وحدت حوزه و دانشگاه حفظ شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: دانشگاه نباید جناحی باشد چرا که جناحی بودن با مقام دانشجویان نمی‌سازد اما حضور دانشجویان در عرصه سیاست امری ستودنی است؛ ولی جناحی بودن و شعار دادن به نفع حزب یا افراد خاص باعث خدشه دار شدن شخصیت دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را دارای اهمیت ویژه توصیف کرد و گفت: از این طرح باید حمایت کرد، چرا که این باعث پیشرفت درسی دانشجویان می‌شود و نتایج خوبی دارد؛ تفکیک جنسیت یکی از نقاط قوت دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: وزارتخانه علوم و تحقیقات باید از فرار مغزها جلوگیری کند و نباید به راحتی بگذارد که محصول کشور که سال‌ها برای آن تلاش و هزینه کرده‌اند به راحتی از دست برود چرا که مغزها سرمایه یک جامعه است.

این مرجع تقلید گفت: آزادی اندیشه یکی از مسائل دیگری است که باید در دانشگاه‌ها رعایت شود چرا که اسلام و قرآن هم به این عمل دعوت کرده‌اند ولی خط قرمزهایی است که باید آن‌ها را رعایت کرد تا مبادا آزادی اندیشه باعث طغیان اندیشه شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم در دانشگاه‌ها جلوگیری از گسترش فضاهای مجازی ناسالم است چرا که فضاهای مجازی 90 درصد فضای مجای دنیا را به لجن‌زار تبدیل می‌کند و باید برنامه‌ای برای این موضوع اندیشید.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه ارائه کرد و گفت: اقدامات خوبی در عرصه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها انجام شده است که برای نمونه می‌توان به ترویج فرهنگ قرآنی و حمایت از فعالیت‌های قرآنی، ترویج سیره اهل بیت با عنوان نهضت رضوی در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان