۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ارتباط فضای سیاسی با بازدید از نمایشگاه کتاب
کد خبر: ۱۸۸۵۶۳ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۴ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ارتباط فضای سیاسی با بازدید از نمایشگاه کتاب

حسن محمودی استقبال مردم از نمایشگاه کتاب امسال را با فضای سیاسی جامعه مرتبط دانست.

ارتباط فضای سیاسی با بازدید از نمایشگاه کتاب

حسن محمودی استقبال مردم از نمایشگاه کتاب امسال را با فضای سیاسی جامعه مرتبط دانست.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب صبح قزوین ، اظهار کرد: حس می‌کنم اگر بازدید قابل توجهی از نمایشگاه کتاب شد به‌خاطر فضای سیاسی جدید و اتفاقاتی است که در سیاست خارجی رخ داده. این حجم از بازدید به علت این است که حال مردم خوب بود؛ به همین دلیل فضای فرهنگی رونق گرفته و مردم از سینما، کتاب و ... استقبال می‌کنند. این قابل پیش‌بینی بود که مردم رغبت بیشتری دارند که وارد فضای فرهنگی شوند.

او در ادامه گفت: امیدوارم این فضا همچنان ادامه پیدا کند و از بین نرود، بلکه تقویت شود. این نشان می‌دهد اگر مردم انگیزه کافی داشته باشند، در فضاهای فرهنگی حضور پیدا می‌کنند. همچنین باید گشایشی در مجوز کتاب‌ها به وجود آورند تا نویسندگان بهتر کتاب‌های بهتری منتشر کنند. این‌ها لازمه تقویت نمایشگاه ما است. امیدوارم با تاکیدی که آقای صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) بر تقویت فضای نمایشگاهی و نه فروشگاهی نمایشگاه کتاب داشتند این موضوع عملی شود و برای سال‌های آینده برنامه مناسب داشته باشند.

محمودی همچنین درباره بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که امسال برای نخستین‌بار در شهر آفتاب برگزار شد اظهار کرد: من جزو کسانی بودم که می‌گفتم نمایشگاه کتاب به سمت خوبی می‌رود زیرا مکان‌های قبلی نمایشگاه کتاب بخصوص مصلی محل مناسب برپایی نمایشگاه کتاب نبودند. زمانی که قرار است یک مجموعه نمایشگاهی ساخته شود حتما استانداردهای لازم رعایت می‌شود که مناسب یک فضای نمایشگاهی باشد. در زمان برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب وارد نمایشگاه که شدم همین حس را داشتم.

او با بیان این‌که «برخی اتفاقات که باید در طول یک سال جابه‌جایی نمایشگاه کتاب رخ می‌داد، دقیقه نودی شد» گفت: می‌توان حدس زد که این مشکلات برای سال آینده رفع می‌شود. اما از این‌که یک فضای نمایشگاهی - که نمایشگاه کتاب هم بخشی از آن است - پس از سال‌ها آماده شد، بسیار خوشحال شدم.

محمودی درباره دوری راه نیز بیان کرد: درباره مشکلات راه هم مخاطب باید مدیریت زمان می‌کرد تا یک روز که به شهر آفتاب می‌رود بتواند وقت مفیدتری را در نمایشگاه داشته باشد. اگر سال‌های قبل امکان این وجود داشت که مخاطب چند بار به نمایشگاه سر بزند این بار باید سعی می‌کرد تمام گشتن و خریدش را به یک روز محدود کند.

این روزنامه‌نگار با تاکید بر مناسب بودن فضای داخلی نمایشگاه، اظهار کرد: بخش تبلیغات شهری ضعیف بود و بیشتر بر خود مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب مانور داده بودند. بعد از آغاز خود مدیران شهرداری هم به این نکته اذعان کردند و دستور دادند تبلیغات شهری افزایش پیدا کند.

او در ادامه افزود: برگزارکنندگان برای بهبود نمایشگاه باید نکاتی را در نظر بگیرند؛ به عنوان نمونه مترو که بهترین وسیله حمل‌ونقل شهری برای بازدیدکنندگان است فاقد تبلیغات برای نمایشگاه کتاب بود. می‌توان در تمام استگاه‌های مترو تبلیغات وسیعی در این‌باره داشت.

حسن محمودی درباره اهمیت تبلیغات برای نمایشگاه کتاب گفت: مخاطب باید متوجه برپایی و محل برگزاری نمایشگاه کتاب شود. مخاطبی که امسال به نمایشگاه آمد، مخاطب همیشگی نمایشگاه کتاب بود. اغلب بازدیدکنندگان جزو همین دسته بودند. البته به واسطه جابه‌جایی، نمایشگاه به برخی از شهرستان‌ها نزدیک‌تر شده بود و اهالی آن‌ها در نمایشگاه کتاب حضور پررنگ‌تری داشتند. به نظرم اگر تبلیغات شهری و صداوسیما به کمک می‌آمدند نمایشگاه از استقبال بهتری برخوردار می‌شد.

این داستان‌نویس با بیان این که «باید این مسئله در نظر گرفت که امسال خود غرفه‌داران از نمایشگاه تصویر روشنی نداشتند» اظهار کرد: حتی زمانی که نمایشگاه به آن‌ها تحویل داده شد آماده نبود. زمانی به غرفه‌داران و ناشران احساس نمایشگاه بودن شهر آفتاب دست داد که حضور مردم را دیدند و به روزهای تعطیل خورد و بازدید زیاد شد. اگر غرفه‌ها زودتر تحویل داده می‌شد غرفه‌آرایی بهتری شکل می گرفت. امسال غرفه‌آرایی چندانی به چشمم نخورد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان