۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بیش از ۶۸۰ هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش سوادآموزی قرارگرفته‌اند
کد خبر: ۱۸۸۳۷۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

بیش از ۶۸۰ هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش سوادآموزی قرارگرفته‌اند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: بیش از ۶۸۰ هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفته‌اند که و درصد باسوادی آنها از ۶ درصد به ۶۲ درصد رسیده است.

بیش از ۶۸۰ هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش سوادآموزی قرارگرفته‌اند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: بیش از 680 هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفته‌اند که و درصد باسوادی آنها از 6 درصد به 62 درصد رسیده است.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» صبح قزوین ، علی باقرزاده در همایش ماهانه "توسعه و عدالت آموزشی" که در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهارکرد: سواد عبارت از توانایی خواندن و نوشتن متون فارسی و حساب کردن در حد چهارعمل اصلی و روخوانی قرآن ، در حد دوره سواد آموزی یا سوم ابتدایی می باشد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به روش های شمارش افراد بی سواد در کشور اشاره و تصریح کرد: تا سال 1390مبنای شمارش افراد بی سواد در کشور نتایج سرشماری بود که بنا به دلایلی مانند خود اظهاری و عدم دسترسی به اطلاعات اسمی افراد ، جای خود را به استفاده از آمار های ثبتی در این زمینه داد و در حال حاضر نیز طرح ملی سواد سنجی در دستور کار نهضت سواد آموزی قرار دارد .

وی به آموزش سواد به اتباع خارجی اشاره کرد و افزود: در سال 1394 نزدیک به 25 هزار نفر از اتباع سواد آموزی از خدمات سواد آموزی بهره مند شده اند که بیش از 78 درصد آنان زن و 22 درصد مرد بودند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول سال های 1363 تا 1390 حدود 1.8 میلیارد دلار، بیش از 680 هزار نفر از اتباع خارجی و به خصوص افغانی را تحت پوشش قرارداده و درصد باسوادی آن ها را از حدود 6 درصد به 62 درصد رسانده است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به میزان همکاری و تعامل نهاد های بین المللی نیز در این زمینه پرداخت و افزود: کمک های نهادهای بین المللی برای سواد آموزی اتباع بیگانه بطور میانگین در طول سال های اجرای برنامه کمتر از 5 درصد منابعی است که دولت جمهوری اسلامی اختصاص داده است.

وی با بیان این که در طول سال های 90 تا 94 ، تعداد 52 هزار و 351 نفر از اتباع خارجی تحت پوشش فعالیت های سواد آموزی قرار گرفته اند، افزود: برای آموزش آنها بیش از 26.2 میلیارد تومان هزینه شده است.حدود 6 درصد هزینه ها را کمیساریای عالی پناهندگان تامین کرده است.

باقرزاده افزود: دولت تدبیر و امید در مصوبه اسفند سال93، سازمان نهضت سواد آموزی را موظف کرد بخشی از اعتبارات خود را برای آموزش اتباع خارجی هزینه کند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی چالش ها و موانع موجود در سواد آموزی اتباع خارجی را در چند محور مانند فقدان پایگاه اطلاعاتی دقیق از مشخصات اتباع بی سواد و کم سواد، کافی نبودن حمایت های بین المللی از آموزش اتباع خارجی، مقررات موجود و محدود کردن آموزش اتباع به استانهایی خاص ، محدودیت در تولید محتوای آموزشی متناسب با نیازها و ویژگی های زبانی ، محدودیت منابع مالی در تامین هزینه های آموزشی دسته بندی کرد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان