۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین لیموترشی در کار نیست/ تقلبی بودن آبلیموهای صنعتی
کد خبر: ۱۸۸۲۴۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

لیموترشی در کار نیست/ تقلبی بودن آبلیموهای صنعتی

آزمایش ۴۰ نمونه آبلیموی صنعتی طی چند ماهه اخیر تقلبی بودن این محصولات را ثابت کرد.

لیموترشی در کار نیست/ تقلبی بودن آبلیموهای صنعتی
حسن فروزان فرد عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان افزود: طی چند ماهه اخیر انجام آزمایش‌های دقیق بر روی 40 نمونه آبلیموی صنعتی نشان داد که این محصولات تقلبی هستند و اصلا لیمو ترشی در کار نیست.

وی گفت: آبلیموی مصنوعی از سوی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کشور به رسمیت شناخته می‌شود و طبق آخرین اطلاعات از این پس کلمه طبیعی روی بطری‌ آبلیموهای صنعتی جای خود را به چاشنی می دهد زیرا در این محصولات لیموترشی به کار نرفته و چیزی جز چاشنی نیست.

وی تاکید کرد: 15 سال پیش 2 الی 3 شرکت تولید کننده در ایران با دستکاری تکنولوژی اقدام به تولید آبلیموی غیر طبیعی با ترکیبی از آب، رنگ، اسانس، اسید و برخی افزودنی‌های دیگر کردند که محصول خروجی را دقیقا مطابق با استانداردهای کیفی نشان می‌داد، آزمایش‌های تعیین کیفیت را به خوبی جواب داد و با قیمتی بسیار ارزان‌تر در بازار توزیع شد، این موضوع سایر تولید کنندگان آبلیموی طبیعی را دچار مشکلات جدی کرد که علی رغم همه تلاش‌ها و اعتراض آنها به نهادهای نظارتی هیچ اتفاقی برای جلوگیری از تولید و توزیع رخ نداد زیرا این نهادها مدعی بودند که محصول نهایی مطابق استاندارد است اما حداقل اجازه آن را هم ندادند که واژه طبیعی از برچسب این محصول برداشته شود.

این متخصص صنایع غذایی با اشاره به اینکه توانمندی های بیوتکنولوژیکی امکان تقلب را در تولید محصولات مصنوعی فراهم کرده، گفت: به علت قیمت پایین آبلیموهای صنعتی جدید و تنگ تر شدن فضای رقابتی بین تولیدات داخلی، سایر تولید کنندگان صنایع غذایی نیز به ناچار مجبور به تولید نسل جدید آبلیموهای به ظاهر طبیعی و توزیع آنها شدند.

وی تصریح کرد: جدا از اختلاف در رنگ و بو علاوه بر آزمایش‌های انجام شده‌ی اخیر تفاوت قیمت آشکار یک بطری آبلیموی صنعتی و یک لیتر آبلیموی کاملا طبیعی به خوبی گواه بر مصنوعی و تقلبی بودن محصولات صنعتی است.

فروزان فرد اظهار داشت: پس از گذشت بیش از 15 سال هم اکنون مسئولان نظام سلامت برآنند تا برند آبلیموی مصنوعی را تحت عنوان چاشنی با پروانه تولید مستقل به رسمیت بشناسند تا این پرونده برای همیشه بسته شود زیرا این محصولات نامرغوب و از نظر استاندارد بی کیفیت نبوده و تنها تفاوت آنها با نوع ارگانیک، مصنوعی و تقلبی بودنشان است.

انتهای پیام/

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان