۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین خلاء صنایع تبدیلی زعفران خمین را راهی خراسان می کند
کد خبر: ۱۸۸۲۴۱ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

خلاء صنایع تبدیلی زعفران خمین را راهی خراسان می کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین گفت: بیش از ۹۸ درصد محصول زعفران این شهرستان به صورت فله به استان خراسان ارسال می شود.

خلاء صنایع تبدیلی زعفران خمین را راهی خراسان می کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین گفت: بیش از 98 درصد محصول زعفران این شهرستان به صورت فله به استان خراسان ارسال می شود.

احمدرضا جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین )- منطقه مرکزی- گفت: سطح زیرکشت زعفران شهرستان خمین 22 هکتار است. این میزان سطح زیر کشت پتانسیل تولید 100 کیلوگرم زعفران را دارد.

وی افزود: بیش از 98 درصد محصول تولیدی شهرستان به صورت فله به استان خراسان ارسال می‌شود و با زعفران تولیدی این استان ترکیب و به بازار عرضه می‌شود.

جعفری گفت: کشت زعفران با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش سطح آبدهی منابع آبی، به عنوان یک کشت جایگزین در مزارع این شهرستان جا افتاده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین ادامه داد: کشت این محصول به دنبال کم آب شدن منطقه به صورت اتوماتیک‌وار سال به سال در حال افزایش است، اما سطوح زیر کشت این محصول خرد و پراکنده است و متمرکز نیست.

وی عدم وجود صنف زعفران‌کاران را یک خلاء در این شهرستان دانست و گفت: لازمه متمرکز شدن سطوح زیرکشت زعفران ایجاد یک تشکل توسط خود بهره‌برداران است و در این راستا می‌بایست بهره‌برداران در کنار یکدیگر قرار گیرند و نسبت به ایجاد صنف زعفران‌کاران اقدام کنند.

جعفری بیان کرد: اگر چه در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما نبود حس همکاری در کلیه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات در این بخش نیز مشاهده می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین ضمن اشاره به مشکلات پیش روی ایجاد یک شرکت گفت: بر این اساس از لحاظ فرهنگی هنوز حس همکاری و مشارکت به منظور ایجاد یک تشکل در میان بهره‌برداران به وجود نیامده است.

وی در ادامه نبود صنایع تبدیلی در این زمینه را یک خلاء دانست و ضمن اعلام آمادگی و حمایت از سرمایه‌گذار در این خصوص، گفت: با توجه به کیفیت زعفران تولیدی این شهرستان که بسیار بالاست و قابل رقابت با زعفران تولیدی استان خراسان است، در راستای حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی اعلام آمادگی می‌کنیم.

جعفری عنوان کرد: بر اساس آزمایشات انجام شده درصد اسانس زعفران تولیدی خمین بیشتر از زعفران تولیدی خراسان است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان