۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین حنای برجام برای مردم رنگی ندارد/ مردم منتظر تحقق وعده رونق اقتصادی هستند
کد خبر: ۱۸۸۱۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۳ ساعت: ۱۲:۵۵ ↗ لینک کوتاه

واکنش مردم و مسئولین نسبت به سخنان اخیر هاشمی‌رفسنجانی در قزوین:

حنای برجام برای مردم رنگی ندارد/ مردم منتظر تحقق وعده رونق اقتصادی هستند

انتظار مردم از برجام رونق کارخانجات، بازگشت سرمایه به مملکت و حل مشکلات جامعه است اما خود مسئولین هم اعتراف می‌کنند دستاوردهای برجام جز جوهری روی کاغذ نیست.

حنای برجام برای مردم رنگی ندارد/ مردم منتظر تحقق وعده رونق اقتصادی هستند
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، قطار برجام در حالی به موعد اجرا رسید که خوش خیالی‌ها همچنان بر سر جای خویش قرار دارند؛ فضایی که دولتمردان همچنان منتظر هستند که از پنجره آن نور امید بتابد و بر مشکلات کشور معجزه گونه راه علاجی نمایان سازد؛ باتوجه به گذشت چندماه از برجام عده‌ای همچنان منتظر نتایج امیدبخش آن هستند.

جوانان جویای کار به امید اشتغال، تولیدکنندگان و صنعت‌گران به امید رفع موانع تولیدی و مردم عادی به امید ارزانی چشم به وعده‌های مسئولین دوخته‌اند.

اما آیا تاکنون برجام توانسته گوشه‌ای از مشکلات مردم را رفع کند؟!

باتوجه به سفر اخیر آیت‌الله هاشمی به استان قزوین و سخنان وی در خصوص دستاوردهای برجام مبنی بر اینکه ” اگر دولت لیست مشکلات حل‌شده به واسطه برجام را منتشر کند، این افرادی که می‌گویند برجام دستاوردی نداشته به واسطه این دروغ بزرگ، نزد خانواده خود نیز شرمنده می‌شوند” بار دیگر پیگیر نظرات مردم و مسئولین در این مورد شدیم….

کسبه‌ بازار قزوین در گفت و گو با خبرنگار شاخص گفت: برجام برای مردم با وعده‌های پوچی همراه بود که متاسفانه تاکنون هیچ کدام از آن‌ها عملی نشده است.

وی گفت: من به عنوان یک کاسب بازاری معتقدم که برجام نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه تردیدی در دل فروشندگان ایجاد کرده که آن‌ها حاضر به همکاری طبق روال قبل با ما نیستند.

این کاسب بازار گفت: قبل از برداشتن تحریم‌ها و مطرح شدن برجام، برای خرید جنس مورد نیاز به کلی فروشی‌ها در تهران مراجعه می‌کردیم، مشکلی نداشتیم و حتی آن‌ها شرایطی به ما جنس می‌دادند اما از زمانی که زنگ برجام به صدا درآمد شاید بتوان گفت نه تنها فروشندگان بلکه تمام تولیدکنندگان نیز دست بر روی دست گذاشته و منتظر نتیجه قطعی برجام هستند.

images


وی در ادامه گفت: آیا می‌توان با این شرایط مملکت و گرانی‌ها در پسابرجام، رکودها و ورشکستگی کارخانجات که گریبان صنعت‌گران و تاجران را گرفته است به برجام امیدوار بود؟! لااقل دستاوردها را برای ما بیان کنند تا ما مطلع شویم و کمی از دغدغه‌هایمان کم شود.

دست روی دست گذاشتن تولیدکنندگان دستاورد برجام است

یکی از کارگران شرکت صنعتی البرز اظهار کرد: دقیقا پس از قطعی شدن نتایج برجام است که شرکت ما هنوز حقوقی در قبال کارکرد کارگرانش پرداخت نکرده است.

وی افزود: شرکت تولیدی که ما در آن کار می‌کنیم در قبل از برجام ۱۲ساعته مشغول تولید بود اما در حال حاضر ساعات کار به ۸ساعت تغییر یافته و حقوق‌ها پرداخت نمی‌شود یا کمتر واریز می‌شود؛ در صورتی که به این روند اعتراض کنیم بلافاصله به اخراج تهدید می‌شویم.

این کارگر اضافه کرد: دست روی دست گذاشتن تولیدکنندگان دستاورد برجام است چه بسا که همه آن‌ها همچنان منتظر مشخص شدن تکلیف برجام هستند و تولید آنچنانی ندارند.

یکی دیگر از کارگران با اشاره به سخن هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اینکه ” نصف صنایع تولیدی کشور تعطیل یا نیمه‌تعطیل بود که پس از برجام توفیق زیادی در بخش تولیدات به وجود آمد”  گفت: این ادعاها قشر کارگر را سردرگم کرده است چراکه وقتی بعد از برجام تعدادی از شرکت‌ها در استان خودمان تعطیل شده‌اند، چگونه این موضوع مطرح می‌شود درحالیکه شاهد ورشکستگی شرکت‌های همجوارمان هستیم.

جوانی فارغ‌التحصیل و جویای کار با بیان اینکه دولت به من وعده ایجاد اشتغال داده بود، خاطرنشان کرد: اکنون چند سالی است که بعد از اتمام درسم می‌گذرد اما همچنان بیکار هستم.

وی افزود: دولت با وعده‌های ایجاد اشتغال دل ما را خوش کرده بود و توانست نظر جوانان را در انتخابات جلب کند اما اکنون زندگی خود را به سختی می‌گذرانیم.

این جوان تشریح کرد: زمانی که شرایط کار در استان ما فراهم نیست سن ازدواج نیز بالا می‌رود و این شرایط ممکن است معضلات بسیاری را برای کشور فراهم آورد.

در ادامه نظرات برخی از مسئولین را جویا شدیم…

index


حجت الاسلام علی قابل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شاخص، با اشاره به ادعای هاشمی‌رفسنجانی در خصوص دستاوردهای برجام اظهار کرد: ملت ایران در رسیدن به قله‌های هسته‌ای زحمات زیادی را متحمل شده‌اند و اکنون منتظر هستند آنچه در خصوص برجام گفته‌اند محقق و مشکلاتشان رفع شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات حسن نیت خود را نشان داد اما مثل همیشه شاهد بدعهدی و خصومت ‍‌‌غربی‌ها نسبت به ایران شدیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان قزوین خاطرنشان کرد: عواقب برجام بر هیچ کس پوشیده نیست  مردم خواستار لغو تحریم‌ها و بازگشت اموال کشورشان هستند.

سفره‌های مردم باید نشان‌دهنده تاثیر برجام باشد

قابل در ادامه تشریح کرد: اینکه برجام دستاوردی نداشته فقط حرف منتقدین و مردم نیست، بلکه خود آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی مقابل رسانه‌ها در آمریکا اعلام کرد که ایران تقریباً هیچ دستاوردی از برجام نداشته است.

وی در ادامه گفت: وقتی آقای صالحی مصاحبه می‌کند و می‌گوید انجام برجام با مشکلاتی روبروست، وقتی آقای عراقچی می‌گوید همه تعهدات غربی‌ها روی کاغذ انجام شده نه در عمل، باید در این شرایط متوجه شد که این موضوع دیگر تنها حرف منتقدین نیست بلکه خود دولتمردان هم به آن اعتراف می‌کنند.

چرا گزارشات واهی به ملت می‌دهید؟!

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین تصریح کرد: آقای هاشمی با مطرح کردن این موضوع قصد بازی کردن با افکار مردم را دارند چه بسا که خودشان هم می‌دانند برجام دستاوردی نداشته است.

قابل بیان کرد: عدم تعهد سران استکبار صدق گفتار رهبر انقلاب را به اثبات رساند که فرمودند” من به آمریکایی ها خوشبین نیستم چراکه نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه به عناوین مختلف در پی چپاول اموال ملت ایران هستند”.

وی اذعان داشت: دستاوردهای برجام را باید از صاحبان کارخانجات جویا شد که هر روز شاهد تعطیلی یکی از واحدهای تولیدی هستیم.

index


داود محمدی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شاخص، اظهار کرد: شاید برجام دستاوردهایی داشته  اما آنچه مردم انتظار دارند، اجرای تمام مفاد تصویب شده آن در مجلس است.

وی در ادامه افزود: با توجه به وضعیت بیکاری که استان را فراگرفته امروز مهم‌ترین دغدغه‌ ما ایجاد اشتغال برای جوانان و به راه انداختن چرخه واحدهای تولیدی و صنعتی است.

نماینده منتخب مردم قزوین البرز و آبیک گفت: برجام نیاز به رصد و بررسی دارد تا تمام زوایای آن برای مردم شفاف شود.

کلام پایانی!

مردم همچنان منتظر بهبود وضع معیشتی و به راه افتادن چرخه اقتصاد در کشور هستند تا از رکود و فشارهای مالی که عرصه را برآن‌ها تنگ کرده است رهایی یابند…

انتهای پیام/1404

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان