۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین حرف‌های یک شاعر عاشورایی
کد خبر: ۱۸۶۸۰۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۳۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

حرف‌های یک شاعر عاشورایی

"شاهی اردبیلی"، شاعر عاشورایی، مسائل مختلفی را درباره شعر مذهبی و شعر ترکی بیان کرد.

حرف‌های یک شاعر عاشورایی

"شاهی اردبیلی"، شاعر عاشورایی، مسائل مختلفی را درباره شعر مذهبی و شعر ترکی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین - منطقه آذربایجان‌شرقی، عسکر شاهی‌زاده متخلص به "شاهی اردبیلی" در نشستی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ضمن تبریک اعیاد باسعادت شعبانیه، اظهار کرد: آذربایجان و به‌خصوص شهرهای تبریز و اردبیل در حد یک کشور، شخصیت برجسته تحویل جامعه داده‌اند؛ اما آشنایی ما با مفاخر تنها به دانشگاه‌ها آن هم در سطح کم محدود شده است.

وی درباره نحوه گرایشش به دنیای شعر و شاعری گفت: پایه پنجم ابتدایی بودم که احساس کردم ذوق شعری دارم؛ از این‌رو به سمت شعر کشیده شده و در دوران دبیرستان نیز بیشتر وارد این حوزه شدم.

او افزود: با تاثیر گرفتن از نثرهای متکلف، وارد این حوزه‌ شعری شدم و تا سال 1346 هم این روال را ادامه دادم.

شاهی اردبیلی گفت: شاعران بزرگ مثل "صائب تبریزی" را در حال‌ حاضر کم‌تر کسی درک کرده و می‌شناسد؛ چرا که شعرهای این شاعر عمیق و پر از معنا بوده و زحمت زیادی را از سوی مخاطب می‌طلبد؛ از این‌رو افراد و مخصوصا جوانان کم‌تر به سوی این‌گونه شعرها تمایل نشان‌ داده و برای فهم‌شان تلاش می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: بنده زمانی که با اشعار و شاعران مراثی شهر تبریز آشنا شدم، به سمت این‌گونه اشعار کشیده شده و به‌ترتیب با اشعار عاشورایی و کربلایی نیز انس گرفتم.

او گفت: بنده به مدت 37 سال ادبیات تدریس کرده و همچنین در تصوف و عرفان و فلسفه نیز ذوقی دارم و به تدریس در این حوزه هم مشغول بوده‌ام.

این شاعر بیان کرد: بنده بیش از 400 کتاب خواجه را در چهار جلد خلاصه کردم که جلد اول و دوم توسط دانشگاه آزاد و جلد سوم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود. همچنین جلد چهارم نیز تمام شده و آماده‌ چاپ است که امیدوارم در این خصوص همکاری‌های لازم لحاظ شده و این چهار اثر ارزشمند که محصول سال‌ها تجربه است به بازار ارائه شود.

او با بیان اینکه رهبر انقلاب در مراسم شعرخوانی با وجود اینکه شاعران گاهی شعرهای بسیار طولانی می‌خوانند، در نهایت حوصله و سعه‌ صدر گوش می‌دهند، اظهار کرد: بنده به مدت چهار بار توفیق شعرخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب را داشتم و در هر چهار مورد مورد عنایت ایشان قرار گرفتم.

شاهی اردبیلی درباره تفاوت و علت کشاکش بین معنای زاهد و عارف، گفت: خداوند زاهد را از دنیا ولی عارف را از بهشت انتخاب کرده و از این جهت است که بین عارف و زاهد اختلاف است.

وی خاطرنشان کرد: اشعار کربلایی بنده در چهار جلد است که شامل دولت بیدار، شرح بی‌نهایت، یک حرف از هزاران و صدای آفتاب است.

شاهی اردبیلی با تاکید بر اینکه "هیچ‌چیز در روی زمین شیرین‌تر از مطالعه نیست" بیان کرد: بنده بعد از بازنشستگی تنها به مدت یک‌سال تدریس کردم و خواستم که بقیه عمر را صرف رسیدگی به امور خود و به‌خصوص مطالعه بکنم.

وی افزود: امروزه برخی افراد در تعزیه‌گویی‌ها بیشتر به اشعار و نوشته‌های بدون سند و ساده‌گویی‌ها بسنده کرده و از نظرات و اصول بزرگان دینی فاصله گرفته‌اند؛ از این‌رو لازم است که در این خصوص تجدید نظر شود و همچنین برخی افراد در عزاداری ها از الفاظ رکیک و محاوره‌ای که در شان یک معصوم(ع) نیست استفاده کرده و شان شعر و مقام معصوم(ع) را پایین می‌آورند.

این شاعر در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه چه تفاوتی در بین زبان فارسی و ترکی وجود دارد، یادآور شد: هیچ زبانی با زبان دیگر از نظر تقابل، تخالف ندارد؛ چراکه هر زبان نماینده‌ یک ذهن است و هیچ ذهنی توخالی نیست؛ بلکه تنها برخی از زبان‌ها وسعت دارند؛ اما برخی با ایجاد شبهه در چنین مواردی درصدد اختلاف‌انگیزی هستند، همان‌گونه که عده‌ای در صدر اسلام در پی سودجویی از قرآن بودند.

او با اشاره به اینکه مصایب را بهتر می‌توان در اشعار ترکی به تصویر کشید، گفت: زبان و ادبیات فارسی، به جهت استفاده از قواعد فاسی و لغات و ظرفیت‎های زبان عربی دارای دو جنبه برای وسعت است؛ اما زبان ترکی هم از زبان فارسی و عربی کمک گرفته و هم از قواعد و دستور زبان ترکی پیروی می‌کند؛ از این‌رو زبان ترکی دارای سه جنبه برای وسعت است.

شاهی اردبیلی در خصوص شعر حسینی یادآور شد: شاعر حسینی باید واعظ حسینی و اهل منبر و ایمان باشد.

او درباره تفاوت شعرهای تبریزی با اردبیلی، گفت: اشعار تبریزی از قواعد دستوری پیروی کرده و از نظر قواعد شعری نیز سالم است؛ اما اشعار اردبیلی در عین عدم پیروی از دستور زبان شعری، مزه و شیرینی بیشتری نسبت به اشعار تبریزی دارد.

شاهی اردبیلی با اشاره به جریاناتی که برخی افراد برای سودجویی از نام و شهرت شعری وی برای اختلاف‌انگیزی در ماجراهای "ترک و فارس" استفاده کرده بودند، بیان کرد: خداوند به این افراد طهارت وجدان عطا کرده و هدایت‌شان کند که برای رسیدن به اهداف شوم‌شان چنین اکاذیبی را به من نسبت می‌دهند.

این شاعر ادامه داد: شعر زمانی شعر واقعی خواهد بود که از یک منبع الهی و معنوی دریافت شده باشد؛ در غیر این‌صورت شعر زوری بوده و مانند شعر بسیاری از شاعران دلنشین نخواهد بود.

او با ارائه‌ی شعرهایی در خصوص شهیدان گمنام و مدافع حرم، تاکید کرد: عظمت این شهیدان به قدری است که نیازی به تبلیغ و تمجید یک شاعر ندارند؛ بلکه این وظیفه‌ شاعر است که نسبت به این بزرگان ادای احترام کند.

شاهی اردبیلی با بیان اینکه شاعران آذربایجان مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند، گفت: یک طرف این بی‌توجهی مسئولان هستند که نتوانستند شرایط مناسبی برای شناخته شدن و ارج دادن به شاعران فراهم کنند و از سوی دیگر نیز خود مردم تمایلی برای پیگیری از شاعران نداشتند در صورتی که در وجود تمامی مفاخر و شاعران آذربایجان، جوهر عرفان و معرفت به صورت کامل وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان