۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین معاون وزیر جهاد کشاورزی; باید صادرات شیر را افزایش دهیم
کد خبر: ۱۸۶۵۴۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۳۱ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر جهاد کشاورزی; باید صادرات شیر را افزایش دهیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: در شرایط موجود و با توجه به میزان تولید شیر در سراسر کشر، باید صادرات این محصول را افزایش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی; باید صادرات شیر را افزایش دهیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: در شرایط موجود و با توجه به میزان تولید شیر در سراسر کشر، باید صادرات این محصول را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین ( صبح قزوین ) - منطقه زنجان، حسن رکنی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "در حال حاضر، سالانه بیش از 9 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود"، اظهار کرد: بخش اعظمی از این محصول به مصرف داخلی می‌رسد و حدود 500 تا 600 هزار تن از آن نیز صادر می‌شود. این در حالی است که برای صادرات محصولات لبنی، بین کشورهای مختلف رقابت وجود دارد و ما باید شرایط را طوری پیش ببریم تا بتوانیم به افزایش سطح صادرات دست یابیم.

وی با تاکید بر لزوم وجود یک مشوق صادراتی برای صادرات محصولات لبنی، ادامه داد: در طول روزهای اخیر، وزارت جهاد کشاورزی از بالادستی‌های خود در هیأت دولت درخواست مشوق صادراتی کرده و خوشبختانه کلیات آن نیز پذیرفته شده است؛ در واقع، این مشوق صادراتی مختص واحدهای تولید لبنیات است و شرایط را برای صادرات مازاد تولید شیر خشک مصرفی فراهم می‌کند.

رکنی با بیان این‌که درخواست وزارت جهادکشاورزی به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک عملیاتی شود، افزود: تحقق این موضوع، کمک شایانی به برقراری تناسب میان عرضه و تقاضای شیر می‌کند. علاوه بر این، از ابتدای خرداد امسال، مازاد شیر مصرفی بازار توسط سازمان تعاون روستایی خریداری می‌شود. البته ما در وهله اول همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که خرید و صادرات شیر توسط واحدهای تولیدی و فرآوری انجام شود.

وی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی حمایت از تولیدکننده‌های شیر را وظیفه خود می‌داند تا تولید این محصول لبنی در واحدهای تولیدی مستمر باشد. علاوه بر این، دولت قصد دارد برای حمایت از تولیدکننده اعتباری را قایل شود که همین می‌تواند حکم مشوق صادراتی یا یارانه را داشته باشد. پارسال نیز از محل اعتبارات دولت، اعتباری در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گرفت تا شرایط بهینه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی خاطرنشان کرد: خروج شیر مازاد مصرف از کشور، واحدهای تولیدی موجود را فعال‌تر می‌کند و تولید را به سمت بهینه ‌شدن و کیفی‌ شدن سوق می‌دهد. همچنین، صادرات می‌تواند نقش چشم‌گیری در ارزآوری کشور و پویایی بیشتر واحدهای تولیدی داشته باشد.

رکنی تصریح کرد: هر واحد تولیدی در هر نقطه از کشور که مجوز فعالیت دارد، می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد؛ چراکه وزارت جهادکشاورزی به دنبال منع فعالیت هیچ تولیدکننده‌ای نیست. البته توانایی واحدهای تولیدی متفاوت است و همه واحدها نمی‌توانند بزرگ باشند و برعکس، برخی واحدهای تولیدی ممکن است استطاعت واحدهای روستایی و نیمه‌صنعتی را داشته باشند. با این وجود، وزارت جهادکشاورزی در پی بهینه‌کردن وضع موجود در هر نقطه از کشور است.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان