۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پناهنده شدن منشی مخصوص صدام به ایران
کد خبر: ۱۸۵۷۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۹ ساعت: ۱۲:۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات بیان کرد؛

پناهنده شدن منشی مخصوص صدام به ایران

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات خاطراتی از دوران مبارزه در عراق و همراهی اپوزیسیون کُرد بیان کرد؛ از رادیو صدای روحانیت مبارز تا صدای کردستان آزاد. به گفته او سراج، پیشکار دکتر قاسملو، بارها به نجف آمد و اصرار داشت به دیدار امام خمینی برود و در نهایت موفق به دیدار امام در جلسات عمومی شد.

پناهنده شدن منشی مخصوص صدام به ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، سید محمود دعایی به ملاقات های مکرر خود با ادریس بارزانی فرزند ملا مصطفی در دوره سرپرستی روزنامه اطلاعات اشاره کرد و گفت: «ادریس می خواست با آیت الله خامنه ای که آن زمان نماینده امام در شورایعالی دفاع بود ملاقات کند.


وقتی همراه ادریس به محضر آیت الله خامنه ای رفتیم ایشان با لطف خاصی او را پذیرفتند و همواره از درک و واقع بینی ایشان سخن می گفتند.»

دعایی خاطره ای نقل کرد از خالده عبدالقهار عبدالرحمن، منشی صدام حسین که از اعضای حزب دموکرات کردستان بود و پس از اینکه دستگاه اطلاعاتی عراق به او شک کرد به ایران پناهنده شد: «زمانی که عبدالقهار به ایران پناهنده شد، وزارت اطلاعات تازه شکل گرفته بود.

مسئولان این وزارت درباره هدف ایشان از پناهندگی شک کردند.

یک روز که به موسسه اطلاعات رفتم دیدم خانمی منتظر من است.

خانم عبدالقهار بود. آمده بود از وضعیتی که داشت شکایت کند. می گفت من با تصور داشتن شرایط مناسب به ایران پناهنده شدم اما حساسیت ها و نظارت ها برای ما رنج آور است.

ما پشیمان هستیم. پس از آن با مسئولان نظام وارد مذاکره شدم.

خوشبختانه آقای ری شهری وزیر اطلاعات ایشان را به عنوان پناهنده رسمی پذیرفتند و امور ایشان مانند دیگر پناهندگان به وزارت کشور سپرده شد و منزل و امکانات مناسبی در اختیار ایشان قرار گرفت.

در مجلسی سید محمدباقر حکیم را دیدم که وقتی به پیگیری های من برای تأمین نیازهای عبدالقهار پی برد، گفت: کاش من هم یک خالده بودم.

البته عبدالقهار با آزادی کامل و با تصمیم خود به سوریه و بعد لیبی رفت. کنجکاو بودم بدانم بعد از فروپاشی صدام در چه وضعیتی است؟»

۳۰ سال قبل، در خرداد ۱۳۶۵ در روزنامه اطلاعات سلسله یادداشت هایی با عنوان «شاهدی از درون» منتشر می شد که نوشته خالده عبدالقهار منشی مخصوص صدام بود.

چنانکه در روزنامه اطلاعات ۷ خرداد ۱۳۶۵ نقل شده «بعد از آغاز حکومت صدام و حمله وحشیانه اش به ایران مسائل محرمانهٔ بسیاری برای او آشکار شد.

از آن لحظه بود که ادامهٔ کار در کاخ صدام را مخالف دین و منافع مردم تشخیص داد. درحالی که به شدت تحت فشار حکام بغداد بود، شبانه به جمهوری اسلامی ایران رو آورد و در پناه امن نظام اسلامی مأوی جست.»

 

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان