۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین راه اندازی آزمایشگاه سِرولوژی اختصاصی در قزوین
کد خبر: ۱۸۵۵۷۱ نویسنده: دکتر محمد حسین برادران تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۹ ساعت: ۷:۲۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان خبر داد:

راه اندازی آزمایشگاه سِرولوژی اختصاصی در قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین از راه اندازی آزمایشگاه سرولوژی اختصاصی در آینده نزدیک در قزوین خبر داد.

راه اندازی آزمایشگاه سِرولوژی اختصاصی در قزوین
دکتر محمد حسین برادران، مدیرکل انتقال خون استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره چگونگی شناسایی افراد دارای خون‌های نادر در استان اظهار کرد: شناسایی گروه‌های خونی نادر در زمان اهدای خون توسط افراد دارنده این گروه‌ها و یا در هنگام نیاز به خون این افراد هنگام انجام آزمایش سازگاری (کراس مچ) خون دهنده و گیرنده صورت می‌گیرد.
وی افزود: سازمان انتقال خون ایران برای رفع مشکلات احتمالی افرادی که گروه خونی نادر دارند، بانک ملی خون‌های نادر را ایجاد کرده است و خون‌های نادر در محیطی با دمای منفی 80 درجه نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز به بیماران دارای گروه خونی نادر در سراسر کشور ارسال شود.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به شناسایی 138 نوع گروه خونی نادر در دنیا خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز 22 نوع و در استان قزوین 2 فرد با گروه خونی نادر شناسایی شده است.
وی بیان کرد: برای شناسایی گروه‌های خونی نادر نیاز به انجام آزمایشات تخصصی سرولوژی است که برای این‌کار نمونه خون فرد به آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی انتقال خون ایران فرستاده می‌شود تا با انجام آزمایشات تخصصی، گروه خونی فرد مشخص شود.
برادران در ادامه از راه اندازی آزمایشگاه سرولوژی اختصاصی مخصوص خون‌های نادر در قزوین خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه قزوین دارای آزمایشگاه تخصصی سرولوژی نبود لذا یکی از برنامه‌های این اداره کل در سال 95 راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی شناسایی گروههای خونی نادر می‌باشد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده بیان کرد: برای تحقق این امر هماهنگی‌ها و مکاتبات لازم جهت تامین دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز، در راستای ارتقاء کیفی و کمی خدمت رسانی به مراجعان این خدمت خاص انجام شده است.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین در پایان با اشاره به ویژگی‌ خون‌های نادر و انواع مختلف گروه‌های خونی گفت: رایج‌ترین گروه‌های خونی که عموم مردم با آن آشنا هستند گروه‌های خونی A، B،AB و گروه خونی O می‌باشد و افرادی که گروه خونی آنها در میان 5 تا 10 هزار نفر مشابهی نداشته باشد، گروه خونی نادر محسوب می شوند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان