۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین باید برای نگهداری از آثار گنجینه پول خرج شود
کد خبر: ۱۸۵۵۶۵ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

باید برای نگهداری از آثار گنجینه پول خرج شود

رییس انجمن مجسمه‌سازان ایران به بودجه‌ی ناچیز نگهداری از گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که آثار هنری به بهترین شکل حفظ و نگهداری شوند.

باید برای نگهداری از آثار گنجینه پول خرج شود

رییس انجمن مجسمه‌سازان ایران به بودجه‌ی ناچیز نگهداری از گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که آثار هنری به بهترین شکل حفظ و نگهداری شوند.

نادر قشقایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی صبح قزوین ، درباره‌ی وضعیت نگهداری از گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر، اظهار کرد: متأسفانه بودجه‌ای که برای نگهداری از آثار این گنجینه در نظر گرفته شده، بسیار ناچیز است. تصور کنید یک نقاشی از جکسون پولاک در این گنجینه وجود دارد که آن‌قدر ارزش مادی‌اش بالاست که با آن می‌توان کل مجموعه‌ی موزه را با همه‌ی هزینه‌هاش اداره کرد، ولی برای نگهداری از آن، یک‌میلیونم ارزش اثر پولاک هم هزینه نمی‌شود.

او ادامه داد: این هزینه‌ها صرف نمی‌شود تا تابلوهای ارزشمند این گنجینه براساس استانداردهای روز دنیا که موزه‌های مهم آن را رعایت می‌کنند، نگهداری شوند. در جلسه‌ای که با مسؤولان موزه هنرهای معاصر داشتیم، عنوان شد که وزارت ارشاد باید نگاه خاص‌تری نسبت به حفظ آثار گنجینه‌ی موزه داشته باشد و هزینه‌ای حداقلی از طرف مجلس با حمایت وزارت ارشاد برای نگهداری از آثار به‌نحو احسن، اختصاص پیدا کند. بازنگری و بازسازی خود ساختمان گنجینه هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.

این هنرمند همچنین بیان کرد: در کشورهای دیگر، هر سال با بودجه‌ای مشخص، آثار هنری را در میادین و مکان‌های مختلف شهر مرمت می‌کنند، اما متأسفانه گاهی با یک اثر هنری طوری رفتار می‌شود که فقط کنارش می‌ایستند و عکس یادگاری می‌گیرند. هر اثر هنری در این کشور با همه‌ی مردم در ارتباط است و به همه تعلق دارد.

قشقایی درباره‌ی وعده‌ی مسؤولان موزه مبنی بر انتشار یک مجموعه‌ی پنج جلدی شامل اطلاعات تمام آثار گنجینه و اشاره‌ی وزیر ارشاد به این موضوع نیز گفت: در صحبتی که با آقای ملانوروزی - مدیرکل مرکز تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر - داشتیم، عنوان شد که آثار گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر که تعدادی از آن‌ها دیده نشده‌اند، به‌صورت یک مجموعه‌ی پنج جلدی عکاسی شده و منتشر خواهد شد تا در اختیار همه‌ی علاقه‌مندان قرار گیرند و گنجینه در دسترس عموم باشد.

او ادامه داد: اگر هزینه‌ای که از طرف موزه برای انجام کارهای مربوط به چاپ این کتاب‌ها درخواست شده، به آن‌ها تعلق بگیرد، امسال شاهد چاپ این مجموعه خواهیم بود. خود وزیر ارشاد هم دغدغه‌ی این موضوع را دارد و اگر از این حرکت حمایت شود، شاهد ثبت مجموعه‌ی کاملی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر خواهیم بود.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چرا مسؤولان موزه در زمینه نمایش آثار گنجینه تعلل می‌کنند؟ گفت: مسؤولان موزه گفته‌اند که اول می‌خواهند از آثار عکاسی شود تا مشخص شود که در گنجینه چه آثاری وجود دارد و بعد به سمت نمایش آثار بروند. خودشان درصدد هستند که در اولین فرصت، بخشی از آثار گنجینه را که دیده نشده و مربوط به دوران هنر اسلامی است، به‌نمایش بگذارند. همچنین قرار است نمایندگانی از طرف انجمن‌های هنری برای دیدن گنجینه به موزه بروند تا از نزدیک آثار را ببینند.

رییس انجمن مجسمه‌سازان به شایعه‌ها درباره‌ی خارج شدن برخی آثار موزه از گنجینه اشاره و اظهار کرد: آثار موزه‌ی هنرهای معاصر ملک شخصی کسی نیست. این‌ها گنجینه ملی مملکت هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را خرید و فروش کند. با هوشیاری عزیزانی که در موزه هستند، جلوی این کار گرفته می‌شود و مسیر متعادل‌تر و منطقی‌تری در موزه در پیش گرفته شده است. گروه مشورتی هم با حضور رؤسای انجمن‌های هنری، حضور فعال خود را اعلام کرده است.

او ادامه داد: مدیریت موزه و بخش آرشیو، موضوع خارج شدن برخی آثار گنجینه را تکذیب کرده است. گاهی برخی شایعه‌ها برای ضعیف نشان دادن مدیریت‌ها منتشر می‌شوند. من شخصا شاهدم که آقای ملانوروزی تلاش خود را می‌کند تا این مسائل را برطرف شود.

قشقایی اضافه کرد: اتفاق‌هایی که در بحث واگذاری موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی افتاد، باعث شد که انجمن‌های ذی‌ربط واکنش نشان دهند. این انجمن‌ها به‌عنوان بازوهای عملکردی در بخش هنر، توان همکاری با ارشاد را دارند و می‌توانند با کمک وزارتخانه و دیگران، برنامه‌های بخش هنر را کامل‌تر پیش ببرند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان