۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ارتش در کنار سپاه؛ تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران
کد خبر: ۱۸۴۹۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۸ ساعت: ۱۰:۴۳ ↗ لینک کوتاه

آمریکن انترپرایز عنوان کرد:

ارتش در کنار سپاه؛ تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران

این اندیشکده آمریکایی می‌نویسد: حمایت ارتش از سپاه برای دفاع و گسترش انقلاب اسلامی در خارج، پیامدهای چشمگیری برای میزان و قابلیت قدرت سخت ایران در غرب آسیا به همراه خواهد داشت.

ارتش در کنار سپاه؛ تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،اندیشکده آمریکایی «آمریکن انترپرایز» در مطلبی تحت عنوان «ارتش در سوریه: تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران» به حضور نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در سوریه پرداخت.

این اندیشکده با اشاره به افزایش اعزام عناصر ارتش ایران برای مبارزه در سوریه طی چند ماه گذشته، نوشت: «ارتش به طور تاریخی بر دفاع از سرزمین ایران متمرکز بوده است،‌ و هیچ تائید یا سندی بر اعزام ارتش به منطقه جنگی از زمان پایان جنگ ایران و عراق در سال 1988 وجود ندارد».

ارتش در سوریه: تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران
اندیشکده آمریکایی «آمریکن انترپرایز» در مطلبی تحت عنوان «ارتش در سوریه: تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران» به حضور نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در سوریه پرداخت

این گزارش با استناد به صحبت‌های فرمانده ارشد ارتش، این اعزام را بیانگر تغییری بنیادین در چهره دفاعی قبلی ارتش می‌داند و در این رابطه می‌نویسد: «به نظر می‌رسد رهبر ایران و فرماندهان نظامی این کشور تصمیم گرفته‌اند اهداف عناصر ارتشی را بازتعریف کنند تا به طور فعالانه از سپاه پاسداران در مامورت خود در دفاع و گسترش انقلاب اسلامی در خارج حمایت کند. چنین تغییری پیامدهای چشمگیری برای میزان و قابلیت قدرت سخت ایران در غرب آسیا (خاورمیانه) به همراه خواهد داشت».

اندیشکده آمریکایی با بیان بی‌اطلاعی از اینکه چه کسی دستور داده تا ارتش وارد نبرد شود و اینکه چطور ارتش در داخل ساختار نظامی حامیان اسد در سوریه ادغام شده، به اظهارات اخیر فرماندهان ارتش در این رابطه اشاره ‌کرده و در تحلیل آن نوشت: «این اظهارات نشان می‌دهد که کادر افسری ارتش در داخل ساختار بزرگتری از فرماندهی و کنترل سپاه در سوریه ادغام می‌شود. این اعزام مهم است، نه فقط به این خاطر که نشان می‌دهد ارتش می‌تواند در خارج مستقر شده و مبارزه کند،‌ بلکه بدین دلیل که نشان‌دهنده قابلیت نادیده‌ سپاه در اجرای عملیات‌های مشترک با تعداد محدودی از نیروهای ارتشی است».

ارتش در سوریه: تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران
این گزارش با استناد به صحبت‌های فرمانده ارشد ارتش، این اعزام را بیانگر تغییری بنیادین در چهره دفاعی قبلی ارتش می‌داند

«آمریکن انترپرایز» مدت زمان اعزام افسران نیروی زمینی سپاه به سوریه جهت انجام عملیات‌های مهم را مدت محدودی (30 الی 60 روز) دانست و با استناد به مصاحبه امیر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، نوشت: «نیروهای ارتش ظاهرا در داخل الگوی اعزامیِ بزرگتر سپاه ادغام می‌شوند و نه ایجاد ساختار نظامی موازی و مجزای زمینی. فرمانده ارتش بیان داشت که نیروهای ارتش تحت فرماندهی ارتش در سوریه عمل نمی‌کنند، بلکه تحت سازمانی بی‌نام هستند که دارای فرماندهی مستقلی در عملیات‌های نظامی در این کشور است. صالحی احتمالا به نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره داشته است، که نهایتا مسئول عملیات‌های نظامی ایران در سوریه و نیز عراق است. دیگر فرماندهان ارتش نیز اظهار داشته‌اند که نیروهای ارتش "در کنار" نیروهای سپاه در حال مبارزه در سوریه هستند».

این گزارش در ادامه به اطلاعات مربوط به شهدای ایران در سوریه اشاره می‌کند و بر اساس این اطلاعات نتیجه می‌گیرد که حداقل برخی از نیروهای ارتش در سپاه و حتی در خط مقدم ادغام شده‌اند؛ اندیشکده آمریکایی سپس با استناد به یکی از خبرگزاری ‌های داخلی مدعی شد که نیروهای ویژه ارتش و نیروهای عملیاتی سپاه قدس در حال انجام عملیات در شهرهای الحضر و زیتان واقع در جنوب آلپو (حلب) هستند و در این رابطه نوشت: «قرار دادن نیروهای ارتش تحت فرماندهی سپاه معقول به نظر می‌رسد، چرا که تمامی نیروهای ایرانی واقع در جنوب آلپو احتمالا وابسته به شبکه‌های لجستیکیِ از قبل موجودِ سپاه در زمین هستند. با این حال، این موضوع نشان‌دهنده تمایل و توانایی مدیریت درون سرویسی بین دو سازمان است».

ارتش در سوریه: تغییری بنیادین در قدرت سخت ایران
«آمریکن انترپرایز» همکاری ارتش و سپاه در سوریه را نشان‌دهنده تمایل و توانایی مدیریت درون سرویسی بین دو سازمان می‌داند

«آمریکن انترپرایز» ارتش ایران را در حال پیروی از مدل کادرـ‌تیپ (brigade cadre) در سوریه دانست و بیان داشت که سپاه از این مدل به هنگام استقرار نیروهای زمینی در طول حملات پاییز و زمستان در اطراف شهر آلپو استفاده می‌کرد.

این اندیشکده در انتها با استناد به مصاحبه فرمانده نیروهای زمینی ارتش جمهوری اسلامی که اظهار داشت نیروهای ارتشی موجود در سوریه مشتمل بر «نیروهای خدماتی از واحدهای مختلف» هستند تا یک واحد کامل، نوشت: «کلیه واحدهای ارتش به سوریه فرستاده نمی‌شوند. احتمالا افسرها بر اساس زبان یا دیگر مهارت‌های خاص انتخاب شده‌اند که مورد نیاز نیروهای سپاه بود».


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان