۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ارزیابی محمود معتقدی از نمایشگاه کتاب
کد خبر: ۱۸۴۸۶۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

ارزیابی محمود معتقدی از نمایشگاه کتاب

محمود معتقدی می‌گوید: نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در مقایسه با مصلی بهتر بود اما مشکلاتی دارد که باید بررسی شود.

ارزیابی محمود معتقدی از نمایشگاه کتاب

محمود معتقدی می‌گوید: نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در مقایسه با مصلی بهتر بود اما مشکلاتی دارد که باید بررسی شود.

این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب صبح قزوین ، درباره بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب امسال در فضایی برپا شد که از نظر ساختار، سازماندهی، غرفه‌ها و فضای کلی خوب بود، اما دو سه مشکل اصلی داشت که مهم‌ترین آن‌ها دور بودن محل نمایشگاه بود.

او با بیان این‌که «وضعیت حمل و نقل آن‌چنان که باید درست نبود»، اظهار کرد: با وضعیت حمل‌ونقل و مترو امکان رفت‌وآمد راحت وجود نداشت. همچنین در بین راه مسافران مناطق دیگر در مترو جا داشتند، به همین دلیل رفت‌وآمد سخت‌تر می‌شد. در واقع دور بودن یک مشکل بود و رسیدن به نمایشگاه و بازگشت، مسئله‌ای دیگر.

معتقدی درباره جانمایی غرفه‌ها نیز بیان کرد: سیستم جانمایی غرفه‌ها مخدوش بود و روش منظم الفبایی در آن‌ها اعمال نشده بود. به عنوان نمونه ممکن بود در راهرو «د»، حرف «گ» هم دیده شود.

او نبودن راهنماها را مشکل دیگر بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: راهنماهایی که بتوانند به درستی پاسخ دهند، خیلی کم بودند. به اندازه کافی میز راهنما وجود نداشت و به علت نقص اطلاع‌رسانی بسیاری از بازدیدکنندگان دچار سردرگمی می‌شدند.

این شاعر با بیان این‌که نبودن برخی ناشران هم جزو مشکلات این دوره محسوب می‌شد، گفت:‌ بسیاری از ناشران به نمایشگاه نیامده بودند. این حضور نداشتن به دوری راه و مسائل دیگر مربوط می‌شد. این مقوله حتما باید دیده شود و مورد بررسی قرار بگیرد. امسال سال اولی بود که نمایشگاه جابه‌جا شده بود، آسیب‌هایی وجود داشت که باید بررسی شود تا دوره‌های بعد موفق‌تر باشیم.

معتقدی افزود: باید به سوالات مهمی در این خصوص پاسخ داده شود که آیا امسال به اندازه سال قبل مراجعه‌کننده داشتیم؟ آیا فروش غرفه‌ها به اندازه کافی بود؟ من با برخی از ناشران که گفت‌وگو می‌کردم در روزهای اولیه نسبت به فروش راضی نبودند.

او همچنین اظهار کرد: باید با اهل نظر، مولفان و ناشران درباره مشکلات بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه کتاب گفت‌وگو شود. باید فهمید این دوره چه کمبودهایی داشته تا در دوره‌های بعد جبران شود. البته متأسفانه مشکل اصلی راه و کمبود راهنما بود.

این پژوهشگر با مقایسه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب با مصلی اظهار کرد: از نظر ساختمان، غرفه‌ها و ماشین‌هایی که بازدیدکنندگان را از مترو تا سالن‌ها می‌بردند،‌ وضعیت بهتر بود. خودِ نمایشگاه فضای وسیع‌تری داشت. فاصله غرفه‌ها بیشتر و راهروها بازتر شده بودند. در واقع از نظر فضا مشکل مصلی را نداشت و در مقایسه با مصلی بهتر بود.

معتقدی در پایان تصریح کرد: نمایشگاه کتاب بازاری است که بسیاری برای خرید کتاب تازه با تخفیف به آن‌جا سر می‌زنند. در غرفه‌های درسی و کمک‌درسی فضا خیلی پرجنب‌وجوش بود و نسبت به سالن‌های عمومی بازدیدکنندگان بیشتری به چشم می‌خورد. کتاب‌های درسی و کمک‌درسی مقوله مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان