۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین لیبی هرگونه ائتلاف با آمریکا علیه داعش را تکذیب کرد/وزیر دفاع ایتالیا; دولت السراج سست است
کد خبر: ۱۸۴۶۱۲ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

لیبی هرگونه ائتلاف با آمریکا علیه داعش را تکذیب کرد/وزیر دفاع ایتالیا; دولت السراج سست است

یک مسئول نظامی لیبی با اشاره به پیشروی‌های ارتش کشورش در نبرد با داعش، تشکیل هرگونه ائتلاف با نیروهای ویژه آمریکا در این نبرد را تکذیب کرد. از سوی دیگر و با آغاز عملیات نیروهای وابسته به خلیفه حفتر برای یورش به درنه، شورای "مجاهدان درنه" برای مقابله با حفتر اعلام بسیج عمومی کرد.

لیبی هرگونه ائتلاف با آمریکا علیه داعش را تکذیب کرد/وزیر دفاع ایتالیا; دولت السراج سست است

یک مسئول نظامی لیبی با اشاره به پیشروی‌های ارتش کشورش در نبرد با داعش، تشکیل هرگونه ائتلاف با نیروهای ویژه آمریکا در این نبرد را تکذیب کرد. از سوی دیگر و با آغاز عملیات نیروهای وابسته به خلیفه حفتر برای یورش به درنه، شورای "مجاهدان درنه" برای مقابله با حفتر اعلام بسیج عمومی کرد.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، به نوشته روزنامه رای الیوم، سرهنگ محمد منفور، فرمانده اتاق عملیات نیروی هوایی لیبی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی وجود هرگونه توافق میان اتاق عملیات‌های نیروی هوایی و زمینی این کشور با نیروهای ویژه آمریکایی جهت همکاری در نبرد با گروه تروریستی داعش را تکذیب کرد.

منفور افزود: ارتش لیبی با کمک و پشتیبانی نیروی هوایی در هدف قرار دادن مراکز تجمع تروریست‌ها پیشروی کرد و در حال حاضر مناطق آزاد شده در لیبی در شرایط خوبی به سر می‌برد.

پیش از این مسئولان آمریکایی مدعی شدند آمریکا از اواخر سال گذشته میلادی نیروهای ویژه خود را در شرق و غرب لیبی مستقر و آنها را مکلف به تشکیل ائتلافی با طرف‌های لیبیایی پیش از آغاز حمله احتمالی علیه داعش کرده است.

از سوی دیگر، شورای مجاهدان شهر درنه واقع در شرق لیبی در بیانیه‌ای با اشاره به آمادگی نیروهای وابسته به خلیفه حفتر برای یورش به شهر درنه، این نیروها را شبه نظامیان "مجرم" خواند و اعلام بسیج عمومی کرد.

این شورا در بیانیه مذکور اعلام کرد هر شهروندی که با نیروهای حفتر همکاری کنند مورد تعقیب و پیگیری قرار خواهد داد و بار دیگر نیروهای حفتر را به همکاری با داعش و تامین امنیت مسیرها جهت عقب نشینی داعشی‌ها به سمت سرت متهم کرد.

نیروهای وابسته به حفتر چهارشنبه گذشته از آغاز عملیاتی نظامی برای یورش به درنه تحت عنوان عملیات "برکان" خبر دادند.

این نیروها یورش بر درنه را آغاز کرده‌اند و این در حالی است که شورای مجاهدان درنه، نیروهای وابسته به حفتر را سازمانی "تروریستی" و دارای فعالیت‌های "افراطی" توصیف کرد.

این شورا در بیانیه مذکور به قبایل لیبیایی ساکن مناطق نزدیک به درنه نسبت به کمک به نیروهای حفتر هشدار داد و گفت: این قبایل سرزمین های خود را به پناهگاهی برای شبه نظامیان "مجرم" حفتر تبدیل کرده‌اند.

طبق اظهارات منابع شهر درنه، بیشتر نانوایی‌ها وپمپ‌ بنزین‌ها به دلیل اینکه نیروهای حفتر مسیرهای امدادرسانی به شهر را مسدود کرده‌اند، تعطیل هستند.

به گفته این منابع ساکنان درنه حامی حفتر نیستند اما مناطق اطراف درنه از حفتر وعملیات آن حمایت لجستیکی، نظامی و برخی مواقع حمایت مالی می‌کنند که این امر فشار و محاصره علیه درنه را افزایش می‌دهد.

شورای درنه که بیشتر اعضای آن از جمله زندانیان دوره معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع این کشور بودند عملیات مقابله با داعش و بیرون راندن عناصر آن از شهر درنه را از بیش از یک سال پیش آغاز کرده‌اند.

ایتالیا: کابینه السراج سست و شکننده است

از سوی دیگر روبرتا پینوتی، وزیر دفاع ایتالیا دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج را "به شدت سست" توصیف کرد و گفت: کابینه سراج به شدت سست و شکننده است زیرا این کابینه به گامی مهم که آن هم کسب رای اعتماد پارلمان طبرق است نیاز دارد.

پینوتی افزود: در این چارچوب همه طرف‌های لیبیایی که همچنان فکر می‌کنند با وجود تصمیم گیری در مورد مبارزه با داعش در عملیات سیاسی لیبی شرکت ندارند باید با هم متحد شوند.

وزیر دفاع ایتالیا در ادامه ابراز امیدواری کرد که دیدار آتی جان کری، وزیر خارجه آمریکا با پائولو جنتیلونی، همتای ایتالیایی‌اش در وین گام دیگری به جلو در لیبی باشد.

طبق بیانیه‌ای که دو روز قبل از سوی وزارت خارجه آمریکا صادر شد، کری امروز(دوشنبه) و فردا در وین پایتخت اتریش با همتای ایتالیایی خود مساله لیبی و حمایت بین المللی از دولت وفاق ملی را با تمرکز بر مسال امنیت در این کشور بررسی خواهد کرد.

این مقام وزارت دفاع ایتالیا در ادامه بر پایبندی کشورش به جنگ علیه تروریسم و افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان وزارت دفاع و وزارت اطلاعات ایتالیا و دستگاه‌ پلیس و دادگستری این کشور تاکید کرد.

در تاریخ 17 دسامبر سال گذشته میلادی هیات‌هایی از دولت طرابلس و پارلمان طبرق و نیز نمایندگان پارلمان لیبی که جلسات اخیر پارلمان را تحریم کرده بودند درکنار هیاتی از چهره‌های مستقل و سفرا و فرستادگان کشورهای عربی و خارجی توافقنامه‌ای را برای تشکیل دولت وحدت ملی لیبی به ریاست فائز السراج به امضا رساندند.

کشورهای غربی دولت وفاق در لیبی را بزرگترین امید برای مقابله با داعش در این کشور و ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه و نیز از سرگیری تولید نفت برای نجات اقتصاد این کشور می‌دانند.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان