۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افزایش ۹ درصدی زایمان طبیعی در قزوین
کد خبر: ۱۸۴۵۲۶ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

افزایش ۹ درصدی زایمان طبیعی در قزوین

‌معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اجرای طرح تحول سلامت در قزوین با کاهش سزارین و افزایش ۹ درصدی زایمان همراه بوده است.

افزایش ۹ درصدی زایمان طبیعی در قزوین

‌معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اجرای طرح تحول سلامت در قزوین با کاهش سزارین و افزایش 9 درصدی زایمان همراه بوده است.

مسعود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین ‌( صبح قزوین )، منطقه قزوین، ‌اظهار کرد: با توجه به اینکه در ابتدای طرح تحول سلامت هستیم در استان قزوین مواردی شامل کاهش فرانشیز، ‌طرح زایمان طبیعی و کاهش سزارین، توسعه کلینیک‌های ویژه دانشگاهی، کاهش پرداختی از جیب مردم و پزشک مقیم در بیمارستان‌های دولتی صورت گرفته است.

وی افزود: در استان قزوین قبل از اجرای طرح تحول سلامت ازنظر تعداد کلینیک‌های ویژه دانشگاهی مشکلاتی از قبیل کاهش دسترسی مردم به بخش سرپایی داشتیم و دسترسی مردم کمتر بود، به‌طوری‌که 20 درصد طرح دولتی و 80 درصد خصوصی بود و همین امر سبب می‌شد که مردم بیشتر از آنکه خودشان تمایل دا‌شته باشند، به بخش خصوصی سوق داده شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: یکی از برنامه‌های مهم پیش‌بینی‌شده وزارتخانه تحت عنوان توسعه‌ی کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی بود که در ابتدای طرح تحول سال 92 استان قزوین تنها یک کلینیک ویژه داشت که این میزان در سال 94 به 10 کلینیک ویژه رسیده است.

وی یادآور شد:‌ تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص این کلینیک‌ها نیز با افزایش همراه بوده است، به‌طوری‌که در ابتدای طرح 20 پزشک و در سال 94 این تعداد به 120 پزشک رسیده است که نشان از افزایش 6 برابری تعداد پزشکان دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: تعداد رشته‌های ارائه‌شده در کلینیک‌های تخصصی در ابتدای طرح نیز 15 رشته بوده است که هم‌اکنون 2 برابر افزایش داشته و به 30 رشته رسیده است، همچنین تعداد بیماران ویزیت شده در این کلینیک‌ها در سال 92 ماهانه تعداد 5 هزار و 500 نفر بود که در سال 94 این میزان به 40 هزار نفر رسیده است که نشان‌دهنده افزایش 8 برابری دسترسی مردم به خدمات سرپایی دارد.

‌وی یادآور شد: پس از اجرای طرح تحول سلامت در استان، اعتماد مردم و خیران به‌نظام سلامت،‌ وزارت بهداشت و بخش دولتی افزایش چشمگیری داشته است که این اعتماد به‌صورت تصاعدی و در مدت کوتاهی رخ‌ داده‌، به‌طوری‌که درصد اشتغال تخت‌های بیمارستان‌های دولتی در ابتدای این طرح 46 درصد بود که هم‌اکنون این میزان به بیش از 80 درصد رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مهمی که در طرح تحول سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان شاخص سلامت جامعه مطرح می‌شود، مسئله سزارین است که در استان در سال 92 حدود 61 درصد زایمان‌ها از طریق سزارین انجام می‌شد، این در حالی است که زایمان سزارین زمانی باید صورت بگیرد که مادر به دلایل کیفی و اورژانسی نتواند به‌صورت طبیعی زایمان کند.

وی تأکید کرد: در سال 93 حدود 58 درصد زایمان‌ها سزارین بود و درنهایت سال گذشته این درصد به 52 درصد رسیده است که موفقیت قابل‌ اعتنایی بوده است،‌ سزارین زمانی که خطری برای زایمان وجود دارد انجام می‌گیرد،‌ عمدتاً درخواست سزارین از طرف مادران است که با ذهنیتی غلط و عدم فرهنگ‌سازی همراه است که این ذهنیت با برگزاری کلاس‌های آموزشی تا حدی درست شده است.

رضایی تصریح کرد: قبل از این طرح، افراد برای انجام برخی آزمایش‌ها به بیرون ارجاع می‌شدند که این امر در استان مطلقاً ممنوع شده است و کسی از بیمارستان دولتی به بیرون ارجاع داده نمی‌شود،‌ هم‌اکنون آزمایش‌های داخل بیمارستان ساماندهی شده که 95 درصد آن در داخل بیمارستان انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: در سال‌جاری نیز برنامه‌هایی از قبیل افتتاح بخش‌های nicu و picu بیمارستان قدس با 17 تخت فعال، راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه در قزوین، بوئین‌زهرا و البرز باهدف افزایش دسترسی مردم این مناطق به پزشک متخصص و نوسازی و بهسازی بخش‌های اورژانس بیمارستان بوعلی، شهید رجایی، قدس و ایجاد بلوک زایمانی بیمارستان کوثر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان