۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین امحاء پرتغال، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خرما و حالا نوبت هندوانه‌/ هندوانه ها در انتظار کامیون ها
کد خبر: ۱۸۳۸۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۶ ساعت: ۱۲:۹ ↗ لینک کوتاه

بی تدبیری دولت در عرصه کشاورزی؛

امحاء پرتغال، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خرما و حالا نوبت هندوانه‌/ هندوانه ها در انتظار کامیون ها

روسیه نیز به عنوان یک کشور طالب محصولات کشاورزی ایران، واردات محصول خود از ترکیه را متوقف و به سمت واردات از ایران گرایش پیدا کرده است، باید دید دولت یازدهم با چنین تدبیری می تواند محصولات کشاورزی ایرانی را به بازار روسیه نیز عرضه کند.

 امحاء پرتغال، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خرما و حالا نوبت هندوانه‌/ هندوانه ها در انتظار کامیون ها
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین؛ بیش از سه سال از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد که در این مدت شاهد اتفاقات ناگوار در عرصه کشاورزی در کشور بودیم؛ در حالی که وارادات محصولات تراریخته به کشور تا حد زیادی افزایش یافته است، اما محصولات کشاورزی در داخل گرفتار بی تدبیری دولت شده‌اند.

سیب زمینی‌هایی که در زیر خاک مدفون شدند

کمتر از یک سال پیش، انتشار اخباری مبنی بر دفن مقادیر زیادی سیب زمینی در شیراز از سوی مسئولین امر برای جلوگیری از کاهش قیمت سیب زمینی در کشور اعتراضات زیادی را به دنبال داشت.

در این ماجرا که مسبب اصلی آن وزارت جهاد کشاورزی بود، 1700 تن از سیب زمینی های شهر داراب و فسا به منظور تنظیم بازار دفن شد تا به این ترتیب حدود 620 میلیون تومان از پول بیت المال از بین برود.

دفن این مقدار سیب زمینی در حالی صورت پذیرفت که هزاران ساعت وقت و توان کشاورزان عزیز، میلیون ها لیتر آب در اوج بی آبی کشور، ظرفیت زمین های مستعد کشاورزی، هزینه های فراوان آفت زدایی و همه آنچه برای تولید یک محصول کشاورزی به آن نیاز است، در کنار 620 میلیون تومان از پول بیت المال که صرف خرید 1700 تن سیب زمینی از کشاورزان شده بود، با یک تصمیم و اقدام غلط، در استان فارس دفن شدند.

نابودی خرماهای مازاد بر مصرف در کشور

امحای محصولات کشاورزی به اینجا ختم نشده و در ادامه شاهد دفن مقادیر زیادی خرما در کشور نیز بودیم؛ علی اصغر موسوی، دبیر کل انجمن خرمای ایران ضمن اعلام این خبر گفت: این اتفاق توسط سازمان تعاون روستایی افتاده و به علت به فروش نرفتن خرمای خریداری شده خرما در مکانی نیست و نابود شده است.

هرچند دفن خرما به سرعت از سوی رسانه های حامی دولت تکذیب شد اما باز هم این سوال پیش آمد که چرا در شرایطی که بسیاری از مردم برای تأمین معاش خود دچار مشکل هستند، چرا باید در کشوری اسلامی، محصولات کشاورزی به جای توزیع میان نیازمندان، امحا شوند؟

سالانه بیش از یک میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود که از بهترین خرماهای دنیا به شمار می‌روند و 500 هزار تن آن مازاد بر مقدار مورد نیاز در کشور است اما دفن خرما نشان داد که همچنان با گذشت این سال‌ها برنامه مشخصی برای خرما در کشور وجود ندارد.

سیب‌هایی که به جای سفره مردم به رودخانه ریخته می‌شوند

در آستانه عید نوروز 95، ارومیه شاهد اعتراض گسترده کشاورزان بود و آنان معترض واردات سیب‌های خارجی بودند. سیاست‌های اشتباه دولت به جایی رسید که بسیاری از میوه‌های تولید شده داخلی در سردخانه‌ها ماند و به همین علت سرمایه‌ و زحمات فعالان این حوزه از بین رفت.

در حالی که سیب درختی در میادین تره بار با قیتی بالغ بر 3 هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد سیب‌های مازاد مصرف در سردخانه‌ها به داخل رودخانه های ارومیه ریخته شده‌اند.

هرچند در تکذیبیه های متعدد اعلام شد این سیب ها در سردخانه ها بوده و فاسد شده‌اند اما خود این تکذیبیه نیز عذری بدتر از گناه برای جهاد کشاورزی است که نشان می‌دهد مدیریت صحیحی بر سردخانه‌های کشور و محتویات آنها وجود ندارد.

گوجه هایی که تنها به قیمت 300 تومان از کشاورزان خریداری شد

در حالی که گوجه فرنگی در بازار با قیمتی بین 2تل 3 هزار خرید و فروش می شود این محصول در جیرفت به قیمت هر کیلو 300 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

پایین بودن قیمت خرید گوجه فرنگی در جنوب کرمان یا جیرفت باعث شد تا کشاورزان نتوانند هزینه آب مصرفی و سایر هزینه های مرتبط با کشت و زرع خود را به دست بیاورند از همین رو گوجه های 300 تومانی به کارخانه های رب فروخته شده است اما این کارخانجات به خاطر اینکه ظرفیت تولید بالایی ندارند، امکان تحویل این میزان گوجه فرنگی را ندارند.

پایین بودن قیمت فروش و همچنین عدم استقبال کارخانجات رب گوجه از گوجه کشت شده در جیرفت باعث شده است که یکی از بزرگترین مهموله های گوجه فرنگی در کشور فاسد شود و زحمت کشاورزان به هدر برود.

مدیریت جهاد کشاورزی در این مسئله نیز نشان داد که نه تنها برای حاصل دسترنج کشاورزان ارزشی قائل نیست، بلکه به سبک کشورهای لیبرال حتی حاضر نیست اندکی از این محصولات به دست نیازمندان برسد.

هندوانه‌هایی که مسیری برای فروششان باز نشده است

استان سیستان و بلوچستان نیز علی رغم مشکلات آبی فراوان امسال تا حد زیادی توانسته است بار هندوانه خود را افزایش دهد و این امید را در کشاورزان به وجود بیاورد که بعد از چند سال خشکسالی می توانند محصول خوبی را به بازار ارائه کنند.

قیمت هندوانه در بازار متفاوت بوده و گاهی تا 600 تومان در هر کیلو نیز به فروش رفته است اما مشکل کشاورزان پایین بودن قیمت نبوده و این کشاورزان در حالی که محصول خود را برداشت کرده‌اند، هیچ کامیونی برای انتقال بار هندوانه خود پیدا نمی کنند.

بعد از اعتراض کشاورزان مسئولان حمل و نقل پایانه های استان سیستان و بلوچستان با وعده اینکه روزانه بالغ بر 250 کامیون به این منطقه جهت حمل هندوانه های کشاوران اعزام می کنند. اما نه تنها کامیونی اضافه نشده است بلکه با توجه گرم شدن هوا در این منطقه که بر اساس گزارشات اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان به 40 درجه سانتی گراد می رسد روزانه بالغ بر ده ها تن از محصولات کشاورزان جلگه ای به گوش می رسد و خاطره دفن و امحای سیب زمینی، خرما و بقیه محصولاتی که در این دولت بر اثر بی تدبیری زنده شده است.

فساد محصولات کشاورزی در شرایطی که آب زیادی صرف تولید این محصولات می‌شود در حالی است که واردات بسیاری از محصولات کشاورزی همچنان ادامه دارد و دولت یازدهم با شعار تدبیر وارد عرصه فعالیت شد.

میزان تولید محصولات کشاورزی در سال های گذشته کاملاً قابل پیش بینی بوده و این انتظار از مسئولین می رفت که با شروع فصل برداشت میوه و سبزیجات با تدبیر لازم زمینه فروش و یا صادرات محصولات را فراهم کنند اما در هر حال سیاسی کاری های دولت تا کنون مانع از تدبیر ویژه در این قضیه شده است.

از طرف دیگر مشاهده شده است که روسیه نیز به عنوان یک کشور طالب محصولات کشاورزی ایران، واردات محصول خود از ترکیه را متوقف و به سمت واردات از ایران گرایش پیدا کرده است، باید دید دولت یازدهم با چنین تدبیری می تواند محصولات کشاورزی ایرانی را به بازار روسیه نیز عرضه کند و یا اینکه ترجیح می دهد محصولات کشاورزی روی دست کشاورز مانده و یا در سردخانه ها فاسد شوند؟

انتهای پیام/

منبع: راه دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان